تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/01/07 - 23:46
کد خبر: 350181

آسیب‌شناسی حواشی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با فعالین دانشجویی؛

ذبح دانشگاه فرهنگیان؛ تنها نگاه هزینه‌ای دولت است

ذبح دانشگاه فرهنگیان؛ تنها نگاه هزینه‌ای دولت است

چندین روز است که نامه ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به کمیسیون علوم و تحقیقت ریاست جهموری واکنش ئانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در پی داشته است. طی این چند روزه نامه ای توسط 96 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهگیان تنظیم شده بود که ایراداتی بر نامه فوق وارد کرده بودند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، چندین روز است که نامه ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به کمیسیون علوم و تحقیقت ریاست جهموری (مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری) واکنش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در پی داشته است. طی این چند روزه نامه ای توسط 96 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهگیان تنظیم شده بود که ایراداتی بر نامه فوق وارد کرده بودند. بر آن شدیم تا نظرات چندین تن از فعالین دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را در این رابطه جویا شویم. در ادامه؛ نظرات فعالین دانشجویی را می‌خوانید:

مهراب رستمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان در گفتگویی با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: شکل گیری ارزش های صواب و هویت اثر گذار در جامعه، پشتوانه تشکیل جامعه تراز است. دانشگاه های ما یقینا باید به سمت و سویی پیش بروند که هدف هویت سازی را در کنار تربیت علمی رقم بزنند. از جمله مهمترین دانشگاه ها در تحقق جامعه تراز را می توان دانشگاه فرهنگیان نام برد چرا که با تربیت مربی ، در پی ریزی هویت افراد جامعه نقش بسزایی دارد.

او در ادامه گفت: از این جهت است که این دانشگاه، تربیت علمی توام با تربیت حرفه ای را رسالت خود دانسته و برای تربیت مربی هویت ساز گام برمی دارد‌ و شخصیت و منش معلمی را به دانشجو معلمان می آموزد. اینکه اخیرا دانشگاه پیام نور در نامه ای خواستار واگذاری دانشگاه فرهنگیان به این دانشگاه شده، نشان از آن است که نگاهی اقتصادی به وادی تربیت مربی دارد. جای تاسف است که این دانشگاه به عنوان عضوی از جامعه علمی کشور، هنوز اهمیت و جایگاه نظام تعلیم و تربیت و تربیت مربی را به درستی نشناخته است، عامدانه و یا بالعکس فرقی نمی کند چرا که نتیجه این تصمیمات اتخاذ شده از سمت دانشگاه پیام نور، تخریب شالوده ی راه تحول در آموزش و پرورش را به دنبال دارد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: دانشگاه پیام نور که در چند سال اخیر در تحقق اهداف تعریف شده اوایل تاسیس خود به عقب افتاده است و نتوانسته رسالت خودرا به عنوان عضوی از جامعه علمی کشور به درستی به انجام رساند، بهتر است در این برهه حساس برای آموزش و پرورش که با خیل عظیم بازنشستگان کارمندان خود و در نتیجه کمبود نیرو مواجه است، به جای دخالت در امر تخصصی تربیت مربی، زیر ساخت های  مادی و فیزیکی خود را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهد تا این دانشگاه رسالت خود را با همتی تام که همسو و مطابق با ارزش گذاری ها و هدف گذاری های اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین است به انجام رساند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: انتظار می رود دولت نیز به جای مرافق بودن با واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور، اینگونه مساعدتی که مطرح گردید را تسهیل گر باشد و نگاه هزینه ای خود را نسبت به مساله تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان کنار بگذارد. از آقای حاجی میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش و نائب رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان نیز خواستاریم که در این خصوص موضع گیری لازم و صحیحی انجام داده و مخالفت جدی داشته باشد.

مهراب رستمی در پایان گفت: اندکی درنگ در برابر رویکرد های ناصواب و در پی آن رقم خوردن تصمیمات اتخاذ شده ی این چنینی برای دانشگاه هویت ساز فرهنگیان، عرصه تعلیم و تربیت را به طور جد تحت الشعاع قرار می دهد و زیان های جبران ناپذیری را رقم‌بزند که در آینده ای نه چندان دور شاهدثمرات منفی آن خواهیم بود.

سعید باغکار، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: متاسفانه چند روز گذشته از نامه ای پرده برداری شد، که ظاهراً ماحصل مذاکرات چندین ماهه انجام شده فی مابین دانشگاه فرهنگیان،دانشگاه پیام نور و دولت محترم بود. که  لازم دانستم در این زمینه مطالبی را عرض نمایم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: تاریخ نامه ی منتشر شده ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ می‌باشد. مسئولان دانشگاه فرهنگیان در خصوص نامه ی منتشر شده می‌فرمایند این نامه را قبول ندارند و خلاف مذاکرات انجام شده است و در فضای غیر رسمی بیانیه‌ای جهت مخالفت با این مسئله را صادر کرده اند. اما سئوال اینجاست که چرا همان زمان (مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۳) که نامه را دریافت کردید اعلام موضع نکردید؟ چرا اکنون که اعلام موضع کردید در فضای غیر رسمی است؟ چرا حاضر نیستید صادقانه سخن بگویید؟

سعید باغکار در ادامه گفت: آقایان مسئول چگونه به خود اجازه می دهند چنین تصمیمات سخیف و نسنجیده ای را در خصوص دانشگاه فرهنگیان بگیرند آن هم زمانی که مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان می‌فرمایند: دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت کشور است. مسئولان چگونه می‌توانند تصمیماتی بگیرند که بر خلاف اسناد بالا دستی و قوانین موجود در فضای آموزش و پرورش باشد؟ و وقیحانه در خصوص نقطه ی آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور چنین سخنانی را بر زبان بیاورند؟

او در ادامه افزود: این مطلب را نیز به عنوان چندمین بار عرض میکنیم «معلم؛ کالا نیست» که هر زمان که خواستید آن را بفروشید یا واگذار کنید. معلمی شأن و شخصیت است و باید این شأن و شخصیت در دانشگاه ی انسان ساز فرهنگیان ساخته شود.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: چندین سال پیش با توجه به نیاز آموزش عالی به فضا آموزشی و امکانات، فضاهای آموزشی و امکانات موجود در فنی و حرفه ای آموزش و پرورش به آموزش عالی واگذار گردید و اکنون زمان آن رسیده که آموزش عالی با توجه به اینکه فضاهای بسیاری در دست دارد که به جهت کمبود دانشجو قادر به استفاده‌ی بهینه از آن نیست و همچنین دانشگاه فرهنگیان نیازمند چنین امکاناتی هست، آن مکان ها را به دانشگاه فرهنگیان واگذار کند تا زمینه ی زمینه ی رشد دانشگاه فرهنگیان فراهم شود.

باغکار در پایان خاطرنشان کرد: در پایان خدمت مسئولان ذیربط عرض می کنم که این خواب آشفته‌ی دیده شده برای واگذاری دانشگاه تمدن ساز فرهنگیان تعبیر نخواهد شد و‌ امید است که مسئولان نسبت به این مسئله ی تمدن ساز اهتمام بیشتری به خرج دهند تا دیگر شاهد رنجیدن دغدغه مندان تعلیم و تربیت از چنین تصمیمات نسنجیده ای نباشیم.

محمد وطن دوست نیز، دیگر فعال دانشجویی بود که نسبت به نامه فوق نقد هایی را وارد می‌داند. وطن دوست در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» چنین گفت: بعد از انتشار نامه ریاست دانشگاه پیام نور به مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری و مصاحبه دکتر حاجی باباییو عدم موضع گیری مناسب و قاطع توسط وزیر محترم و ریاست دانشگاه فرهنگیان ابتدا نامه ای خطاب به ریاست جمهوری با امضای 96 دفتر بسیج دانشجویی ارسال گردید. با این وجود و ادامه دار بودن سکوت معنادار وزیر آموزش و پرورش که موجب جریح تر شدن مدعیان امر خواهد شد شورای تبیین مواضع بر آن شد که طی نامه ای به وزیر محترم خواستار موضع گیری صریح در این ماجرا برای پایان دادن به این موضوع و ارائه  طرح معکوسی تحت عنوان استفاده دانشگاه فرهنگیان از امکانات فیزیکی و زیر ساخت های دانشگاه پیام نور به جهت کمبود فضا و نیاز بدنه آموزش و پرورش به نیروی جدید که با این اقدام می تواند بخش زیادی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان به صورت یکجا حل شود.

مسئول بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی بوشهر در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور که زمانی در رقابت با سایر مراکز آموزش عالی در هر شهر و روستایی شعبه داشت امروز با کمبود دانشجو رو به روست و به هر دری می زند که جایگاه از دست رفته خود را باز یابد این امر عجیبی نیست اما اینکه به خود اجازه دهد این پیشنهاد را به یکی از دانشگاه های استراتژیک و ماموریت محور کشور دهد جای تأسف دارد قطعا ایشان از دیدگاه مسئولین مربوطه مطلع بوده که این چنین در خواستی را داده که ظاهراً اشتباه هم نکرده بودند و در قبال این پیشنهاد با استقبال دولت و موضع انفعالی مسئولین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان مسئولین دانشگاه پیام نور را به تحقق رویای خود امیدوار کرده است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مسئله این است که آنچه در سند تحول و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند نقشه علمی کشور برای دانشگاه فرهنگیان مطرح شده که همان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت و قلب تپنده آموزش و پرورش نام برده امروز همچون عضوی زائد در پیکره آموزش و پرورش می ماند که دولتمردان عزم خود را جهت ساقط کرد آن جزم کرده اند که هر بار به دلیلی ناکام مانده و این ماجرا تا زمانی که دولت به دانشگاه فرهنگیان با عینک مصرف گرایی می گیرند ادامه خواهد داشت.

محمد وطن دوست در پایان گفت: برای اجرای سند عزمی ملی نیاز هست و نکته مهم در اجرای سند توجه به مبانی نظری بوده و بایست در سند اجرایی و زیر نظام ها روح مبانی ناب اسلامی دمیده شده باشد تا نتیجه بخش باشد البته که در حوزه اجرا هم رعایت مسائلی همچون توجیه کارکنان نسبت به موضوع و تدوین نظام پایش و نظارت بر اجرای سند برای یافتن عیب ها و اصلاح سند.

اکنون؛ باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور واگذار خواهد شد یا خیر؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/01/08 - 00:13

بگذار ذبحش بکنند ،99 درصد معلمان به این دولت هزار چهره رأی دادند.
حسن
1399/01/08 - 00:37

بابا این وزیر آرام آرام می خوادمعلمان را نابود کند همانطورکه ۵۰ درصد حقوق معلمان را بلعید
حسن
1399/01/08 - 00:39

ای خدا چه بگم؟
دبیرریاضی
1399/01/08 - 18:30

با سلام خدمت عوامل خبرنامه دانشجویان
جای تأسف است که موضوع حقوق معلمان مرتب دست به دست شده و واقعیت رسانه ای نمی شود. رتبه بندی یک کلاهبرداری بیش نبود ،مصاحبه های آقای ترکمن را بخوانید و ببینید چقدر تناقض گویی دارد:
1) 1100 میلیارد را به 880 هزار تقسیم کرده و 1/5 میلیون به دست آورده در صورتی که جواب صحیح 1250000 می باشد اختلاف 250000 را در 880 هزار نفر ضرب کنید رقم بالایی می شود.
2) طبق قانون فصل 10 می بایست آیتمهای احکام معلمان %50 افزایش یابد ، 5 آیتم عمومی است برای همه معلمان ، به این لحاظ گفتم کلاهبرداری :آقایان از عدم اطلاع وآگاهی معلمان سوء استفاده نموده ، واز آن 5 آیتم یکیش (حق شغل) را اصلا تغییرندادند و در دیماه یک آیتم دیگر و درصدی از حق شاغل (برای اینکه کسی متوجه نشود) را افزایش دادند و اسمش گذاشتند رتبه بندی .
در اسفند ماه دو آیتم و اون باقیمانده حق شاغل را افزایش دادند اسمش گذاشتند فصل 10 یعنی این دو مرحله متمم یکدیگرند ،جمع دوتاش می شود همون فصل 10.
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top