تاریخ انتشار: جمعه 1399/01/08 - 18:53
کد خبر: 350249

در گفت‌وگو با دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بررسی شد؛

برنامه‌ اصلی؛ حذف تدریجی دانشگاه فرهنگیان است

برنامه‌ اصلی؛ حذف تدریجی دانشگاه فرهنگیان است

چند روزی است که نامه ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری واکنش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در پی داشته است. طی این چند روزه نامه ای توسط 96 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهگیان تنظیم شده بود که ایراداتی بر نامه فوق وارد کرده بودند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روزی است که نامه ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری واکنش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در پی داشته است. طی این چند روزه نامه ای توسط 96 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهگیان تنظیم شده بود که ایراداتی بر نامه فوق وارد کرده بودند. در رابطه با چرایی نامه فوق (دفاتر بسیج دانشجویی) و نکات مطرح راجع به نامه ریاست دانشگاه فرهنگیان گفتگویی با حمیدرضا قائم پناه داشته ایم. در ادامه؛ مشروح اینگفت و گو را می بینید:

حمیدرضا قائم پناه در رابطه با نامه ریاست دانشگه پیام نور چنین گفت: به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی  منتشر شده است، مبنی بر  پیشنهاد دانشگاه پیام نور برای خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان که بر این اساس این طرح، دانشجویان حدود 100 واحد درسی با 6.5 سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا بگیرند سپس دروس تربیتی یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از دانشگاه مزبور دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان خدمت رسانی خواهد کرد.

همچنین در این گزارش تصریح شده است، پس از اعلام تصمیم مورخ 12 آبان 98 کمیسیون علمی و تحقیقاتی و فناوری  و نظر معاون اول،  جلسات متعدی با حضور نمایندگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده است. در این نامه گفته شده است که در جلسات مذکور، نظر غالب آن بوده که دانشجویان داوطلب براساس ضوابط اعلامی دانشگاه  فرهنگیان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته شده و به دانشگاه پیام نور معرفی شوند.

در این نامه پیشنهاد شده است، این دانشجویان حدود 100 واحد درسی با 6.5 سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا  بگیرند سپس دروس تربیتی یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از دانشگاه مزبور دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان خدمت رسانی خواهد کرد!

او در ادامه تصریح کرد: همچنین در این نامه به مزایای این طرح از جمله این که دانشجویان در محل سکونت خود خواهند بود و کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می گیرند و دانش آموختگان حداقل 29 سال در خدمت دولت خواهند بود و سنوات خدمت بیشتر از دانشجویان فعلی خواهد بود. دو بند دیگری نامه اشاره به عدم واگذاری تسهیلاتی رفاهی مانند خوابگاه، رستوران و پرداخت هزینه‌های تحصیل توسط شخص دانشجو همچنین استخدام دانشجو معلمان تنها در سال چهارم تحصیل و رها شدن دولت از استخدام دانشجو معلمان از سال اول پذیرش در دانشگاه است.

دانشگاه فرهنگیان سال 91 با هدف تربیت معلم مورد نیاز آموزش وپرورش پایه‌گذاری شد اما هم‌اکنون زمزمه‌هایی از تغییر روش پذیرش دانشجو شنیده می‌شود هر چند که این ماجرا سابقه دارد و پیش از این "اواخر سال 96 "  تلاش شد تعهد خدمت دانشجومعلمان حذف شود که البته با مخالفت مجلس این اتفاق نیفتاد و حالا چند سال بعد تلاش می‌شود تا با کاستن از بار دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت معلم به تدریج در مسیر تضعیف آن و در نهایت تلاش برای حذف دانشگاه فرهنگیان حرکت کنند. ظاهرا در جریان حذف جایگاه فرهنگیان و تنزل نظام تعلیم و تربیت کشور این بار حذف تدریجی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته است و این تصمیمات بر خلاف اسناد توسعه‌ای کشور مانند، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در رابطه با نامه اخیر 96 دفتر بسیج دانشجویی تصریح کرد: رئیس هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان شخص رئیس جمهور می باشد، لذا ارسال نامه به رئیس جمهور هم به خاطر جایگاه ریاست جمهوری ایشان بوده و هم به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان. نکته بعدی در این اقدام، جلوگیری از واگذاری تربیت معلم می باشد، ان شاالله با تمام قوا در برابر هر تصمیمی که منجر به تنزل جایگاه آموزش و پرورش کشور، فرهنگیان و به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول بنیادین ایستاده‌ایم و در این راستا از تمام ظرفیتهای قانونی استفاده می‌کنیم. متاسفانه عده‌ای به آموزش نگاه خصوصی سازی و به معلمی نگاه خرید خدمات دارند و علی الظاهر دست‌هایی در کار است تا این موضوع خصوصی سازی را به تربیت معلم هم تسری دهند که بسیار کار خطرناکی است حال آن که دانشگاه‌های دیگر به جای کمک به دانشگاه فرهنگیان نباید باعث انحراف ریل‌های دانشگاه شوند و در این راستا دولت هم باید اعتقاد به تربیت معلم را با جدیت بیشتری دنبال کند.

این فعال دانشجویی در ادامه گفت: نباید نگاه اقتصادی به تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و تربیت معلم وجود داشته باشد از طرفی دانشگاه فرهنگیان جزو مهم‌ترین راهکار‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش و در حقیقت قلب تحول در آموزش و پرورش است در نتیجه باید مسئولین و مدیران آموزش عالی و آموزش و پرورش نگاه مدبرانه‌ای به این مجموعه مهم داشته باشند. لذا در این نامه پیشنهاد شده است که دولت محترم با پرهیز از نگاه‌های هزینه‌ای به آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور، همچون بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان در این امر مهم سرمایه گذاری کرده و دستور دهد با توجه به خالی بودن بسیاری از مراکز دانشگاه پیام نور در کشور و نیاز دانشگاه فرهنگیان به امکانات مادی و فیزیکی، موارد فوق تماما به دانشگاه فرهنگیان منتقل گردد.

حمیدرضا قائم پناه در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: قطعا با توجه به اهداف دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه غیر حضوری و از راه دور، نیاز واقعی به این امکانات در این دانشگاه وجود نداشته و این دانشگاه می‌تواند با توسعه بیش از پیش امکانات آموزش مجازی، در راستای تحقق اهداف خود گام‌هایی اساسی برداشته و دانشگاه فرهنگیان نیز می‌تواند در این برهه از زمان، بحران کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را مرتفع نموده و پس از عبور از این بحران، ضمن تربیت معلم بر اساس یک شیب مناسب که در آینده موجب رقم خوردن بحران‌های مجدد نگردد، به بازآموزی، به روزآوری و نگهداشت معلمین در قالب آموزش‌های ضمن خدمت برنامه ریزی نماید.

قائم پناه افزود: نکته اول اینکه در شرایط فعلی و با توجه به نیاز اضطراری آموزش و پرورش روش‌های متنوع برای جذب معلم وجود دارد حال آنکه برخی مانند دانشگاه پیام نور موضوعی را پیشنهاد کرده است که صرفاً به لحاظ آنکه ساختمان‌های آن دانشگاه خالی مانده و امکانات بدون استفاده است از طرفی دیگر بخشی از اعضای هیئت علمی فراغتی به دلیل کمبود اقبال دانشجویان یا کاهش آن فراغت پیدا کرده اند، وارد عمل شدند و به نوعی از این طریق ورشکستگی خودشان را جبران کنند.

نکته دوم در این باب اینکه نامه دانشگاه‌پیام‌نور مخالف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان،قانون متعهدین خدمت است، و در واقع نباید نگاه اقتصادی و فروش خدمات به این دانشگاه وجود داشته باشد آن هم در دانشگاهی که ماموریت‌های اساسی و مهمی برای تعلیم و تربیت کشور دارد.

مهم تر از همه، نامه فعلی دانشگاه پیام نور بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است و علاوه بر آن برنامه ششم توسعه به طور کامل انحصار تربیت معلم را به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اختصاص داده است. لذا این  نامه و این اقدام یک کار خلاف قانون است و سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه همه تاکید بر تقویت دانشگاه فرهنگیان دارند؛ گواه بارز این ادعا حضور مقام معظم رهبری، در هفته معلم در این دانشگاه و صراحت ماده 63 برنامه ششم سد نفوذ ناپذیری است که هر کسی را که قصد نامبارکی برداشته باشد پشیمان خواهد کرد و از طرفی این این نگاه نازل درمورد تربیت معلمان، حاکی از بینش غلط در خصوص نظام تعلیم و تربیت  و به ویژه معلمان به عنوان اصلی ترین مولفه فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

او در ادامه گفت: همانطور که در نامه دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به رئیس جمهور آمده است وضعیت شغلی و علمی فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور، درخواست پذیرش دانشجو در این دانشگاه و مقاله‌های علمی پژوهشی موجود پیرامون وضعیت علمی دانشگاه، به خوبی نشانگر ناکارآمدی دانشگاه پیام نور در تحقق اهدافی است که از تأسیس آن دنبال می‌شده است، حال چگونه این چنین دانشگاهی بجای تصمیم بر انحلال و جلوگیری از آسیب رسانی بیشتر به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا حداقل کوچک سازی متناسب با اهداف، جهت تربیت معلم کشور اعلام آمادگی می‌نماید؟

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیر نظام تامین منابع انسانی، دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی وحرفه‌ای تربیت محور با تاکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در سطح ملی و جهانی و مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و به سبب لزوم تربیت معلمان تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به صورت شبانه روزی و در بستر قرابت دانشگاه و مدرسه شکل گرفته است، حال جدا شدن دروس تخصصی و پایه از سایر دروس تربیتی و مهارت‌های معلمی، آن هم در یک مدل غیر حضوری و از راه دور، تمسخر موضوع تربیت معلم نیست. قطعا فراق دانشگاه‌های صنعتی از صنعت و حتی دانشکده‌های علوم تربیتی از مسئله تربیت، گویای آینده چنین تربیت معلمی است و آیا اصولا تربیت معلم با گذراندن چند واحد درسی، آن هم با کیفیت دانشگاه پیام نور، محقق می‌شود؟ در بخشی از این نامه اظهار شده، با تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های پیام نور، وضعیت آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این دانشجویان کمتر خواهد شد. قطعا نویسنده این نامه ضمن بی اطلاعی از بحران‌های اخلاقی در مراکز دانشگاه پیام نور، از وضعیت مطلوب فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نسبت به بقیه دانشگاه‌های کشور بی‌خبر بوده است و نمی‌داند یکی از دلایل انتخاب این دانشگاه توسط خانواده‌های متدین کشور و رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری، به دلیل شرایط مناسب‌تر این دانشگاه می‌باشد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در رابطه با نقش دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیشترین نقش را داراست؛ اکثر اندیشمندان و صاحب نظران آن را زیر بنای رشد و توسعه  می دانند. پیشرفت و ترقی جوامع انسانی در گرو تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص جهت اداره مطلوب بخش های مختلف بوده و جوامعی که در این خصوص تلاش بیشتری داشته اند، نتایج موفقیت آمیزی را در حرکت پر شتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی کسب نموده اند.

لذا با توجه به حرفه ای و تخصصی بودن کار معلم، ورود به عرصه مقدس معلمی، فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد. دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر نهادهای جامعه پیچیده‌تر و متفاوت‌تر است. این پیچیدگی به خاطر مسئولیت این نهاد در جامعه است. دانشگاه فرهنگیان به نسبت سایر دانشگاه‌های کشور متمایز است، چراکه در روند تعالی جامعه نقشی ویژه دارد. دانشگاه فرهنگیان با محوریت تولید معلم و توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشور نسبت به دیگر دانشگاه‌ها مزیت رقابتی بیشتری دارد، چراکه ارزشمندترین منبع آن منابع انسانی آن است، به‌گونه‌ای که ماهیت دانشگاه فرهنگیان قابل تقلید نیست.

حمیدرضا قائم پناه راجع به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چنین گفت: بنظرم نگاه کلان و نقشه جامع شرط اول از شروط تحول در آموزش و پرورش می باشد و ما در حال حاضر این نقشه را در دست داریم، نقشه ای که فعلا میتوان گفت نقشه راه آموزش و پرورش است، سند تحول بنیادین است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، موکدا دلیل دوری آموزش و پرورش از جایگاه واقعی خود و ناتوانی در ارائه کارکرد مطلوب را در عدم ابتنای آن بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و وارداتی بودن نظام فعلی دانسته اند و میفرمایند:" نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نمی‌باشد" به استناد فرمایشات ایشان بسیاری از چالش ها، کاستی‌ها و مسائلی که آموزش و پرورش با آن روبروست ریشه در مبانی نظری و روش‌های وارداتی این نظام دارد که با اعتقادات، باورها، انتظارات و فرهنگ مردم مؤمن و خداجوی ما همخوانی ندارد. پس سوال این خواهد بود که تحول در آموزش و پرورش باید چگونه باشد؟

این فعال دانشجویی در پایان گفت: معتقدم  تحول باید بر اساس ایجاد یک الگوی مستقل ایرانی و برخاسته از منویات و نیاز این کشور یعنی برخاسته از اسلام ناب و اسلام مورد اعتقاد ما باشد، و ما باید چنین الگوئی به وجود بیاوریم. تحول باید ناظر به این باشد. هدف این الگوی جدید، این ترکیب و ساخت جدید برای آموزش و پرورش باید چه باشد؟ هدف، تربیت نیروی انسانی طراز جمهوری اسلامی است.لذا الگوی ما اکنون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد که باید همه در اجرای آن تلاش کنیم. به توجه به نظر بزرگواران،سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی نمی شود مگر اینکه خرد جمعی مخاطبین این سند به قامت تحول رشد کند و عزم عمومی مخاطبین آن برای رسیدن به آن جزم شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top