تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/09 - 17:39
کد خبر: 350340

در گفتگویی مطرح شد:

بررسی حقوق مدنی سیاسی زن در ایران و آمریکا به قلم یک نویسنده ایرانی

نویسنده کتاب «حقوق زنان ایرانی و سیاست خارجی آمریکا» گفت: این کتاب حقوق مدنی سیاسی زن در ایران و آمریکا را به صورت علمی برای اولین بار مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ الهام ستاری افزود: کتاب حقوق زنان ایرانی و سیاست خارجی آمریکا با هدف تحلیل، بررسی و پاسخ به پرسش هایی است مانند اینکه حقوق زنان چه تاثیری بر سیاست خارجی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد یا رویکرد دولت آمریکا در قبال مساله زنان بر سیاست داخلی و خارجی این کشور چیست.

وی با بیان اینکه یک مطالعه تطبیقی درباره حقوق مدنی سیاسی زنان در این کتاب انجام شده، ادامه داد: از دیگر پرسش ها می توان گفت چه تفاوت هایی میان حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی در موضوع حقوق مدنی سیاسی زنان وجود دارد و آیا رهیافت فمینیسم موجب احقاق این حقوق برای زنان در آمریکا شده است یا نه.

این پژوهشگر مسائل آمریکا گفت: معمولا بیشترین مسائلی که در کتاب ها و رسانه ها درباره زنان مطرح می شود، مسائلی از قبیل خشونت های خانوادگی و جنسی علیه زنان و ابزارهای قانونی آن است و کمتر به موضوع هایی همچون سهم زنان از حوزه سیاست و تصمیم گیری با توجه به توانایی آنان پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه برای تالیف این کتاب دو سال مشغول مطالعه و تحقیق بوده، افزود: از طرف دیگر در حوزه روشی معمولا رویکردهای کمی و کیفی مسائل زنان با هم دیده نشده و مطالعه تطبیقی هم صورت نگرفته و این کتاب بر پایه پاسخ به پرسش هایی از این قبیل نوشته شده است.

این کارشناس مطالعات منطقه آمریکا افزود: تمامی آمارهای اعلام شده در این کتاب با مراجعه مستقیم به گزارش های رسمی تهیه شده که این آمارها می تواند میزان موفقیت سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و قانون گذاری هایی را که برای مقابله با تبعیض های غیر عادلانه انجام می شود، مشخص کند.

وی یکی از دلایل تالیف این کتاب را تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه دانست و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در سال 92 در استان قم تاکید کردند که آمریکایی ها حق ندارند درباره موضوع حقوق بشر حرف بزنند و غربی ها به ویژه آمریکا از موضوع حقوق بشر همواره برای پیشبرد اهداف خود ضد ایران استفاده می کنند و اسناد متقن نشان می دهد که مدعیان حقوق بشر خود ناقض اصلی حقوق بشر هستند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که در تمامی مجامع و مراودات باید با موضع تهاجمی، مواضع اصولی را بیان کنیم و آنان را با چالش های جدی روبرو سازیم و ایشان همچنین در دیدار سال 96 جمعی از دانشجویان توصیه کردند که دانشجویان خواهر در تشکل ها مساله زن در غرب را دنبال کنند. چون ما کمتر به این مساله می پردازیم.

ستاری درباره ویژگی های کتاب خود گفت: این کتاب با بیان قوانین و مقررات و سیاست های مصوب جمهوری اسلامی ایران درباره زنان به این مطلب می پردازد که نظام اسلامی فارغ از دیدگاه های افراطی و تفریطی موظف به اعتدال و توجه به شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه بوده است.

این کارشناس علوم سیاسی افزود: فصل دوم به عنوان چارچوب نظری و به عبارتی دیدگاه تحقیق حاضر است که به جنبش های اجتماعی، نظریه های فمینیستی به همراه ادبیات و پیشینه آن، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ایالات متحده پرداخته می شود اما مبانی حقوقی زنان در نظام حقوقی اسلام به عنوان چارچوب نظری مورد توجه بوده است.

وی افزود: روند شکل گیری جایگاه حقوق بشر و به کارگیری مباحث حقوق بشری با عنوان رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان و نیز رهیافت فمینیسم برای حقوق مدنی - سیاسی زنان در ایالات متحده در فصل سوم با رویکرد تاریخچه ای بررسی می شود، ضمن آن که با نگاهی به آمارها، وضعیت زنان در سیاست داخلی آمریکا تبیین می شود و با بررسی مبانی حقوقی زنان در نظام حقوقی اسلام؛ تعارض کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان با احکام اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته ستاری خواننده در پایان این فصل ضمن آشنایی با وضعیت برخی از ابعاد حقوق مدنی - سیاسی زنان در ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران تفاوت های حقوق زن در اسلام و غرب با توجه به منشور حقوق بشری درباره زنان را دریافت خواهد کرد.

این نویسنده افزود: در فصل چهارم راهبردها و تمهیدات پیشبرد سیاست های حقوق بشر با نگاهی به نقش و وظایف سازمان های حقوق بشر ملی بررسی شده است. حقوق بشر به عنوان ابزار ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی ایران به این شکل تبیین می شود که جهان شمولی حقوق بشر تهدیدی علیه «هویت فرهنگی» کشورها به شمار می اید و در واقع یکی از زمینه های نفوذ گرایی غرب به رهبری آمریکا بر ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

ستاری همچنین گفت: البته طرح مباحثی همچون سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی ایران درباره حقوق زنان از منظر مقام معظم رهبری، تدوین الگوی جامع و برنامه عملی ملی زنان در نظام اسلامی، نقشه راه احیای حقوق بشر و میثاق حقوق زن در اسلام را در این فصل مورد بررسی قرار داده ام.

وی تاکید کرد: برخی سرفصل ها و محورهای کتاب راهنمای موسسات حقوق بشر ملی در ارتباط با حقوق زنان و تساوی جنسیتی با توجه به موضوع این کتاب ترجمه شده که چشم انداز روشنی از راهبردها و تمهیدات پیشبرد سیاست های حقوق بشری ارائه می کند که نقش ابزارهای قدرت نرم را تبیین خواهد کرد.

کتاب حقوق زنان ایرانی و سیاست خارجی آمریکا از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر در ۱۸۲ صفحه، در 500 شمارگان و به قیمت 150 هزار ریال منتشر شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top