تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/01/10 - 13:34
کد خبر: 350402

انتخاب فونت مناسب در یک کاتالوگ حرفه‌ای

فونت‌هایی که بسیار ریز یا درشت باشند علاوه بر این که افکار مخاطبان را مشوش می‌کنند، سبب آزردگی چشمان آن‌ها نیز می‌شوند. به گونه‌ای که مخاطب با مطالعه تنها چند کلمه از خواندن ادامه مطلب منصرف می‌شود و کاتالوگ را کنار می‌گذارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: انتخاب فونت مناسب هنگام طراحی کاتالوگ حرفه‌ای حرف اول را میزند. شاید در ابتدای امر این موضوع کم اهمیت‌تر از انتخاب رنگ‌ها و تصاویر به نظر برسد، اما متن‌های کوتاهی که درون کاتالوگ چاپ می‌شوند راهنمای خریدارانی هستند که قصد دارند ویژگی‌های محصولات را به طور دقیق بررسی کنند؛ بنابراین فونت‌هایی که از خوانایی کافی برخوردار نیستند و با سایر قسمت‌های کاتالوگ هماهنگی کافی ندارند، به صورت تافته‌ای جدا بافته به نظر می‌رسند و همین امر سبب می‌شود که کاتالوگ طراحی شده از انسجام کافی برخوردار نباشد.

فونت‌ها در طراحی کاتالوگ باید به گونه‌ای انتخاب شوند که مشتری هنگام خواندن مطالب احساس ناراحتی نداشته باشد.

 فونت‌هایی که بسیار ریز یا درشت باشند علاوه بر این که افکار مخاطبان را مشوش می‌کنند، سبب آزردگی چشمان آن‌ها نیز می‌شوند. به گونه‌ای که مخاطب با مطالعه تنها چند کلمه از خواندن ادامه مطلب منصرف می‌شود و کاتالوگ را کنار می‌گذارد.

فونت‌های مناسب برای کاتالوگ

در گذشته اسناد تبلیغاتی و روزنامه‌ها به صورت دستی تولید می‌شدند و هیچ رایانه‌ای در دسترس نبود که به وسیله آن بتوان فونت‌های دلخواه را بر روی تصاویر قرار داد؛ بنابراین خوش خط‌ترین افراد با بهترین قلم‌ها سعی می‌کردند مطالب طراحی بسته بندی را به صورت کاملاً یک دست درون اسناد ارائه کنند؛ اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی برنامه‌های گرافیکی مختلفی مانند فتوشاپ و کورل برای طراحی کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و ... ارائه شده‌اند.

 هنگام استفاده از این نرم افزارها نیازی نیست که خطی خوش داشته باشید تا بتوانید محتوای دلخواهتان را در کنار تصاویر کاتالوگ درج کنید، زیرا به همراه این نرم افزارها فونت‌های مناسبی نیز ارائه شده است که تمام طراحان حرفه‌ای با استفاده از آن‌ها محتوای درون کاتالوگ را درج می‌کنند، تا طراحی کاتالوگ مطابق اصول استاندارد و به بهترین شیوه ممکن صورت بپذیرد. از میان این فونت‌ها می‌توان به Bzar،Bmitra، yekan و... اشاره کرد.

 علاوه بر فونت‌های ساده، فونت‌هایی پر پیچ و خم و ویژه نیز درون این نرم افزارها تعبیه شده است تا طراحان هنگام طراحی کاتالوگ آزادی عمل بیشتری داشته باشند و برای هر قسمت بتوانند از بهترین فونت استفاده کنند.

کاربرد فونت‌های پر پیچ و خم

اگر چه فونت‌های پر پیچ و خم از خوانایی کافی برخوردار نیستند و هنگام طراحی کاتالوگ‌های تبلیغاتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما در کاتالوگ‌هایی که طراح از ذوق و سلیقه بیشتری برخوردار بوده، می‌توان این فونت‌ها را بر روی جلد و در طراحی نام برند مشاهده کرد.

نامی که با استفاده از این فونت‌های خاص طراحی شده می‌تواند در قسمت وسط کاتالوگ به صورت پررنگ و بزرگ به چاپ برسد و در سایر قسمت‌ها همانند سایه‌ای محو به نمایش گذاشته شود. این نمونه از طراحی سبب می‌شود که کاتالوگ شما خاص‌تری و متفاوت‌تر از رقبا به نظر برسد.

توجه داشته باشید که فونت‌های پر پیچ و خم برای طراحی کاتالوگ‌ هایی مناسب هستند که تصاویر درون آن‌ها را آثار هنری یا محصولات کلاسیک تشکیل می‌دهند و به هیچ عنوان نمی‌توان برای کاتالوگی که صرفاً برای معرفی محصولات صنعتی طراحی شده، از این نمونه فونت‌ها استفاده کرد.

برخی از طراحان برای این که جلد کاتالوگ به صورت یک دست به نظر برسد، فونت پر پیچ و خم را برای سایر نوشته‌های روی جلد نیز استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید این شیوه طراحی را به کار بگیرید، باید فونت را به گونه‌ای انتخاب کنید که استفاده از آن در ابعاد کوچک سبب ناخوانایی متن نشود.

میزان ضخامت فونت‌

از دیگر نکاتی که هنگام انتخاب فونت مناسب جهت طراحی کاتالوگ باید به آن توجه داشته باشید، می‌توان به ضخامت در نظر گرفته شده برای فونت اشاره کرد. اگر کاتالوگ‌های ارائه شده توسط برندهای متنوع را مورد ارزیابی قرار دهید، متوجه خواهید شد که فونت‌های استفاده شده در تمام قسمت‌ها ضخامت یکسانی ندارند.

یکسان نبودن ضخامت فونت‌ها سبب می‌شود که چشم به هنگام مطالعه مطالب کاتالوگ کمتر خسته شود و مخاطب تمام مطالب درج شده در کاتالوگ را به خوبی مطالعه کند.

 فونتی که برای نام محصول در نظر گرفته می‌شود معمولاً ضخیم‌تر از فونتی است که برای نوشتن توضیحات انتخاب می‌گردد.

ضخامت این فونت با توجه به این که چند محصول در یک صفحه قرار گرفته‌اند و تا چه اندازه فضای خالی وجود دارد، در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال برای طراحی کاتالوگ جهت معرفی محصولاتی مانند جواهرات که به نسبت ظریف‌تر هستند و اغلب در کنار هم درون یک صفحه قرار می‌گیرند، فونت اصلی با ضخامت کمتری استفاده می‌شود. در صورتی که برای معرفی مبلمان که به نسبت بزرگ‌تر هستند و فضای بیشتری در اطراف آن‌ها وجود دارد، فونت به نسبت ضخیم‌تری برای نوشتن نام محصول انتخاب می‌گردد.

فونت استفاده شده باید به گونه‌ای باشد که ضخامت آن سبب تاثیرگذاری بیشتر مطالب در ذهن مخاطب شود و وی را به خواندن ادامه محتوا تشویق کند.

ساده یا ایتالیک بودن فونت کاتالوگ

ساده یا ایتالیک بودن محتوای نوشته شده از دیگر نکاتی است که مورد توجه طراحان حرفه‌ای در طراحی کاتالوگ واقع می‌شود؛ زیرا همانگونه که موسیقی باید گاهی بلند و گاهی آرام نواخته شود تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، محتوای کاتالوگ باید در برخی از نوشته‌ها به صورت ایتالیک ارائه شود تا بتواند ویژگی‌های به خصوص محصول را برای مشتری متفاوت­تر نشان دهند و وی را برای بازدید و خرید کالای مورد نظر راغب‌تر کند.

فونت‌های ایتالیک اغلب برای معرفی ویژگی‌های کلیدی انتخاب می‌شوند و در محتوایی که به صورت یک متن کامل جهت معرفی محصول ارائه شده، یک یا چند کلمه ایتالیک می‌شوند تا نسبت به سایر کلمات متمایز باشند و برتری خودشان را به رخ بکشند. ایتالیک یا مورب بودن کلمات سبب می‌شود که ذهن ناخودآگاه به آن‌ها توجه نشان دهد و این کلمات را ویژه­تر بداند.

نوع رنگ بندی فونت

هنگام طراحی کاتالوگ باید به نوع رنگ بندی فونت‌ها نیز دقت ویژه‌ای داشته باشید. رنگ و نوع فونت‌ها باید به گونه‌ای انتخاب شود که پس از چاپ نیز گیرای مناسب را داشته باشد. به عنوان مثال فونت‌هایی که دارای رنگ بندی‌های روشن مانند سبز روشن، آبی روشن و... هستند، ممکن است بعد از چاپ قابل تشخیص نباشند. همچنین فونت‌هایی که به رنگ‌های تیره‌تر انتخاب می‌شوند، پس از چاپ از رنگی که درون مانیتور دیده می‌شود پر رنگ­تر خواهند بود. طراحی بیلبورد

بنابراین هنگام انتخاب رنگ بندی فونت‌ها به اصول رنگ شناسی طراحی کاتالوگ توجه ویژه‌ای داشته باشید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با رنگ بندی‌های درون کاتالوگ بیشترین همخوانی را داشته و از هر نظر مخاطب پسند باشند.

هنگام انتخاب رنگ فونت‌ها به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و با چه رنگ‌هایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال اگر محصولاتی که درون کاتالوگ ارائه شده‌اند مختص بانوان هستند، به جای استفاده از رنگ‌های قرمز و نارنجی بهتر است رنگ مشکی را برای کل محتوا و رنگی مانند بنفش پررنگ را برای قسمت‌های ویژه متن مانند عنوان­ها در نظر داشته باشید.

همچنین برای محصولات صنعتی به جای این که یک کاتالوگ چند رنگ که بی‌شباهت به کاتالوگ فانتزی کودکانه نیست ارائه کنید، تا حد امکان از فونت‌هایی با رنگ مشکی یا خاکستری تیره بهره بگیرید؛ زیرا فونت مشکی بهترین خوانایی را در کاتالوگ‌هایی با پس زمینه سفید دارد و بیشتر کاتالوگ‌های صنعتی با توجه به این نکته با پس زمینه سفید ارائه می‌گردند.

اگر قصد دارید یک کاتالوگ حرفه‌ای با بهترین رنگ بندی‌ها و فونت‌های مناسب داشته باشید، بهتر است از طراحان حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید؛ زیرا طراحی کاتالوگ نکات ریزی داد که همگان با آن آشنا نیستند و تنها یک طراح با تجربه است که با به کارگیری این نکات می‌تواند یک کاتالوگ ویژه را خلق کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top