تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/11 - 02:36
کد خبر: 350441

سرنوشت نامعلوم ماهواره‌های اینترنتی

سرنوشت نامعلوم ماهواره‌های اینترنتی

اسپیس‌ایکس که قرار بود از طریق پروژه استارلینک اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران قرار دهد، همچنان مشغول ارسال ماهواره‌های اینترنتی است و هنوز از تاریخ دقیق دسترسی کاربران به این نوع اینترنت صحبتی نکرده است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استارلینک یک پروژه توسعه صورت فلکی ماهواره‌ای است که توسط اسپیس‌اکس به منظور توسعه یک گذرگاه ماهواره‌ای کم هزینه، با کارایی بالا و فرستنده-گیرنده برای پیاده‌سازی یک اینترنت ماهواره‌ای جدید است.

در واقع استارلینک قرار است در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت را در سراسر جهان در دسترس قرار دهد اما مشکل اصلی این طرح، تعداد بسیار زیاد ماهواره‌هایی است که برای اینترنت رسانی به زمین، در مدار قرار می‌گیرند.

نه تنها این شرکت، بلکه شرکت‌های فناوری دیگری نظیر مایکروسافت نیز تصمیم دارند اقداماتی شبیه به شرکت فضایی اسپیس‌اکس را انجام دهند و برای ارسال ماهواره‌های اینترنتی اقدام کنند.

هدف از پروژه استارلینک
به‌طور خاص، استارلینک قرار است «سرویس ارتباطی پهنای باند بی‌سیم» با «دسترسی اینترنت بی‌سیم پر سرعت» باشد که سرویس‌های دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

ارسال ششمین سری از ماهواره‌‌های استارلینک
وبسایت انگجت تأیید کرد، شرکت اسپیس اکس حدود 10 روز پیش ۶۰ ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های استارلینک را به فضا ارسال کرده؛ این مأموریت، ششمین پرتاب فضایی این شرکت در سال جاری و همچنین ششمین سری از پرتاب ماهواره‌های استارلینک به فضا است.

800 ماهواره لازمه پوشش جهانی اینترنت
ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس قصد دارد حداقل ۴۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا بتواند پوشش اینترنت جهانی را ایجاد کند و برای پوشش متوسط جهانی باید حداقل ۸۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.

ایجاد آلودگی‌های فضایی با ماهواره‌های استارلینک
کارشناسان علمی در سایت خبری اسپیس یادآور شدند: البته ایراداتی نیز بر این طرح وارد است که از مهم‌ترین آنها ایجاد آلودگی‌های فضایی و پر کردن فضای پیرامونی سطح کره زمین است؛ گروهی نیز معتقدند که امواج ماهواره‌ای که در این صورت استفاده می‌شود می‌تواند برای محیط زیست و موجودات زنده مشکلاتی را به وجود آورند.

از سوی دیگر موافقان این طرح هم کاهش هزینه‌های سرسام آور تعمیر و نگهداری کابل‌های زیردریایی اینترنت را مطرح می‌کنند و همچنین سرعت بسیار بالاتر این سیستم در قیاس با سیستم حاضر می‌تواند از دلایل مهم تمایل آنها به استفاده از استارلینک باشد.

جدای از مسائل فوق، مهم‌ترین مسئله در مورد استارلینک این است که به صورت کامل انحصار را از شبکه اینترنت موجود حذف می‌کند.

در واقع دیگر برای ارتباط از یک نقطه به نقطه دیگر نیاز نیست تا از کابل‌های موجود که از مسیرهای ویژه جغرافیایی عبور می‌کند استفاده کرد و همین ویژگی می‌تواند برای کشورهایی که محرومیت بیشتری در خصوص استفاده از اینترنت دارند بسیار مفید باشد.

خدمات اینترنت ماهواره‌ای به زودی از راه می‌رسد
براساس آنچه که وبسایت شرکت فضایی اسپیس‌اکس نوشته است: این شرکت در رقابت با سایر مجموعه‌های فضایی قصد دارد خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود را تا اواسط سال ۲۰۲۰ ارائه کند و با وجود آنکه ماه چهارم سال جاری به زودی آغاز می‌شود، هنوز این شرکت از تاریخ دقیق ارائه این نوع اینترنت اطلاعی نداده است.

شرکت‌هایی که به دنبال ارسال ماهواره‌های اینترنتی هستند
دیلی‌میل نوشته است: شرکت انگلیسی OneWeb قصد دارد بین ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ ماهواره اینترنتی را به مدار ارسال کند؛ آمازون نیز تصمیم به ارسال حدود ۳ هزار و ۲۰۰ ماهواره اینترنتی دارد.

افزایش زباله‌های فضایی در پی وضعیت نامعلوم ماهواره‌‌های اینترنتی
وبسایت فناوری ورج نیز نوشته است: کارشناسان علمی در پی معیوب شدن سه ماهواره از ماهواره‌های اسپیس‌ایکس اعلام کردند: این اتفاق منجر به افزایش زباله‌های فضایی می‌شود و درنهایت تبعاتش برای انسان‌ها باقی می‌ماند.

رنگ سیاه برای برای پیشگیری از اختلال در تصاویر فضایی
 بیزنس‌اینسایدر در خبری آورده است:  شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس  پس از تذکر کارشناسان علمی مبنی بر  اخلال ماهواره‌ها در عملیات رصد منجمان قصد دارد برای پیشگیری از اختلال در تصاویر فضایی، ماهواره‌های خود را به رنگ سیاه درآورد.

ساخت یک میلیون ترمینال برای ارائه اینترنت پرسرعت جهانی
وبسایت اخبار فناروی زددی‌نت به تازگی نوشته است: ایلان ماسک موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال برای ساخت یک میلیون ترمینال یا پایانه برای ایجاد اینترنت پرسرعت جهانی شده است.

این شرکت با ساخت یک میلیون ترمینال در زمین میتواند اینترنت پرسرعت را برای افراد تمام جهان ارائه کند، این ترمینالها قادر به دریافت سیگنال از فضا و انتقال آنها به کاربران روی زمین خواهند بود.

درنهایت 12 هزار ماهواره ارسال می‌شود
تا سال ۲۰۱۷، فضاپیما درخواست‌های قانونی برای راه اندازی نزدیک به 12 هزار ماهواره را تا اواسط دهه ۲۰۲۰ فراهم کرد.

اسپیس‌ایکس همچنین قصد دارد تا ماهواره‌هایی را که از یک اتوبوس ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی استفاده کنند.

توسعه این ماهواره‌ها در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ماهواره‌های آزمایش پروازی نمونه اولیه در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ راه اندازی شد.

هدف اسپیس‌اکس از ماهواره‌های اینترنتی
در حالی‌که سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای معمولاً گران هستند و مشکل تأخیر ارتباط دارند، با بهره‌گیری از چندین هزار ماهواره کوچکتر (یا دقیق‌تر ۱۲ هزار ماهواره)، اسپیس‌اکس می‌خواهد مشکل فاصله زیاد این ماهواره‌ها از زمین را برطرف کرده و سرویس ارزان‌تر و سریع‌تری به مردم بدهد.

گسترش استفاده فراتر از زمین
در بلندمدت، اسپیس‌اکس قصد دارد یک نسخه از سیستم ارتباطی ماهواره‌ای را گسترش دهد که در مریخ قابل استفاده باشد.

جایگاه ماهواره‌های اینترنتی در فضا
ماهواره‌های استارلینک در ارتفاع حدود ۳۴۰ مایلی بالای سطح زمین می چرخند. این در حالی است که «خط کارمان»، یک خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۶۲ مایلی از سطح زمین‌ و ایستگاه بین المللی فضایی در ارتفاع ۲۵۰ مایلی زمین قرار دارند.

تعویق 3 باره در پرتاب ماهواره‌های استارلینک
 بروز یک مشکل جدید در سوپاپ مرحله دوم موشک، منجر به چندین بار تأخیر در پرتاب سری پنجم ماهواره‌های اینترنتی شد و شرکت اسپیس‌ایکس در توییتی  علت تأخیر در پرتاب را توضیح داد.

منبع: فارس

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top