تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/11 - 19:12
کد خبر: 350524

یوسف بیوک‌خان؛

حل بحران با همزادپنداری، به جای همذات پنداری

انتقاد به مسئولان سبب شناخت وضع موجود است، اما سیاه‌نمایی امید جامعه را از بین می‌برد، برخی جریانات مانند خرگوش که در مقابل مار افسون می‌شود، در مقابل غرب افسون شده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یوسف بیوک‌خان*// مسئولان، مدیران یا فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در مقابل وقایع مختلف یا برای طرح‌ها و مطلوبیت‌های موردانتظار خود، دو نوع برخورد با مسئله را سرلوحه کار قرار می‌دهند.

اغلب مدیران و مسئولان وضعیت را عادی جلوه می‌دهند یا به قولی نیمه پر لیوان را می‌بینند؛ درمقابل فعالان اجتماعی و رسانه‌ای رویکرد مقابل مدیران را انتخاب کرده و نیمه خالی لیوان را می‌بینند. انتقادی که فعالان اجتماعی و رسانه‌ای انجام می‌دهند، سبب پیشرفت عملکرد مسئولان می‌شود، این تقابل می‌تواند با سنجش شاخص‌های اجتماعی یا مقایسه با وضع مطلوب، شناخت وضع موجود را برای جامعه آسان کند.

وقوع سیل، پیشامد زلزله یا شیوع ویروس کرونا تفاوتی در رویکرد برخی جریان‌های سیاسی یا پیاده نظام‌های اجتماعی آنان ایجاد نمی‌کند. اولین واکنش طبیعی این جریانات به رخدادهایی چون اپیدمی جهانی کرونا، سیاه‌نمایی است. به نحوی که این برخورد مزید برعلت برخی ناکارآمدی‌ها، مدیریتی شده و روند رسیدن به آرامش پس از بحران را مختل می‌کند. این رویکرد، ناشی از نوع نگاه به جامعه و رویدادهای آن است؛ نگاهی که اغلب سمت‌وسوی اصلاح یا حل مشکل را ندارد و مانند کسی است که «کنار گود نشسته و می‌گوید: «لنگش کن.»

نوع نگاهی که جلال آن را در کتاب غربزدگی خود اینگونه می‌داند: «چیزی است، بی‌رابطه با ‌گذشته و بی‌هیچ درکی از آینده. نقطه‌ای در یک خط نیست. بلکه یک نقطه فرضی است بر‌روی صفحه‌ای، یا حتی در فضا، عین همان ذره معلق»

تفاوتی بین سیاست‌مدار دانه درشت و خرده فعال فضای مجازی هم نیست، تنها خروجی این است که «عین پیرزن‌های خانواده که بر اثر گذشت عمر و تجربه سالیان، از هرچیزی مختصری می‌داند و البته خاله زنکی‌اش را، آدم غرب‌زده هم از هرچیزی مختصر اطلاعی دارد.»

ابزاری که این افراد برای فروش حرف‌های بعضاً کم‌مایه از آن استفاده می‌کنند نیز بی‌تاثیر نیست .استفاده مفرط از شبکه‌های اجتماعی که فقط در شش ماه اول امسال بیش از پنجاه هزار پرونده شکایت داشته است،سبب شده تا تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوای آن، اقبال به کلاهبرداری، سطحی‌نگری و همذات‌پنداری به جای همزادپنداری روی بیاورند.

هم‌ذات‌پنداری

«زمانی که شخص یا گروهی سعی می‌کنند تا خود را به هر نحو شبیه به شخصیت یا گروه ایده آل خود کنند، همانندسازی یا هم‌ذات پنداری مفهوم خود را به دست می‌آورد.» البته نه آن تقلیدی یا الگوبرداری که باعث پیشرفت می‌شود؛ بلکه شخصیت، باخته، مرعوب و مانند ماری در مقابل خرگوش افسون می‌شود.

همان‌طور که گفته شد دریچه‌ای که برخی افراد از آن به جامعه نگاه می‌کنند پنجره غرب و رسانه‌های غربی است. این نگاه و همذات‌پنداری و افسون شدن افراد سبب می‌شود تا سهم بزرگی از کیک امید جامعه، تلخ شود. امام خمینی (ره) جامعه‌‌ای که به غرب روی بیاورد را به جامعه بیمار تعبیر می‌کنند. وقتی جامعه از تغییر و اثرگذاری ناامید شود قهرا از حمایت دست می‌کشد و جامعه‌ای که امید و حمایت مردم را از دست بدهد، انگیزه‌ای برای تغییر، رشد و عبور از بحران ندارد. همچنین بنیانگذار انقلاب اسلامی آن جامعه را جامعه‌ای زلزله‌زده می‌خوانند.

عبور از این باتلاق اجتماعی نیازمند مراحل رشد است؛ اول اینکه افراد جامعه از سطحی‌نگری دست بردارند و محتوای بدون سند را به رسمیت نشناسد .دوم، عبور از افراد سطحی‌نگر است، جامعه باید بتواند برای پیشبرد همه اهداف خود در سطوح مختلف به مراجع فکری و رسانه معتبر مراجعه کنند .مرحله سوم تعیین وضعیت است، یعنی جامعه باید بتواند وضع موجود را در همه ابعاد شناسایی کند و دنبال حل و رسیدن به وضع مطلوب باشد. اما اصلی ترین مرحله همزاد‌پنداری است.

همزادپنداری از افسانه تا حدیث پیامبر

یکی از افسانه‌هایی که از گذشته نقل شده است، موجودی خیالی است، که هرانسان، یک همزاد مخصوص به خودش را دارد و ارتباط روانی و عاطفیِ تنگاتنگی بین این دو برقرار است. به‌طوریکه اگر انسانی ناراحت، خوشحال یا خشمگین شود، همزادش هم در همان لحظه و بدون دلیل خاصی، ناراحت، خوشحال، خشمگین می‌شود و نشان از همبستگی و هم‌سرنوشتی انسان با همزاد خود دارد.

به همین ترتیب همه اقشار جامعه از بزرگان سیاسی و دولتی تا خرده فعالان اجتماعی و مجازی باید خود را بخشی از مسئله‌ جامعه بدانند و همزادپنداری کنند به همان وجه که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه»

با این نوع نگاه، حمایت، امید و انگیزه حل مسائلی چون ویروس کرونا، سیل یا زلزله بیشتر می‌شود و عبور از بحران راحت‌تر است.

*دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top