تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/01/14 - 10:14
کد خبر: 350761

فراهم‌سازی شرایط ایجاد ۵ رشته گرایش در دانشگاه علم و صنعت

رئیس دانشگاه علم و صنعت ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده در این دانشگاه در سال ۹۸ گفت: قصد داریم در سال ۹۹ حدود ۵ رشته گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت ایجاد شود، البته ظرفیت جدیدی برای پذیرش دانشجو ایجاد نخواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دیرباز نقش آموزش و پژوهش را همزمان به عهده داشته‌اند، به طوری که بزرگ‌ترین تحقیقات علمی در سطح جهانی و نیز در ایران از سوی این مراکز صورت گرفته است.

با توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت از دیرباز در زمینه تولید علم و پژوهش فعالیت داشته است و اکنون در میان برترین‌های جهان قرار گرفته است به گفتگو با جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت پرداختیم تا از فعالیت‌های انجام شده این دانشگاه در سال ۹۸ آگاه شویم.

ساختار سازمانی دانشگاه علم و صنعت در سال ۹۸ به تصویب سازمان برنامه و بودجه و هیئت امنای دانشگاه و وزارت علوم رسید. طبق ساختار جدید دانشکده‌ای عمومی به صورت مستقل شکل خواهد گرفت. همچنین تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا دانشکده‌ها در بحث توسعه به سمت گرایش‌های بین رشته‌ای حرکت کنند به همین منظور قرار شد گروه‌های آموزشی بین‌رشته‌ای در دانشکده‌ها تشکیل شوند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه از دانشکده‌ها خواسته‌ایم تا برای سال ۹۹ در این جهت گام بردارند؛ اظهار کرد: پیش‌بینی میکنیم در سال ۹۹ حدود ۵ رشته گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت ایجاد شود. البته با ایجاد این رشته گرایش‌ها ظرفیت جدیدی برای پذیرش دانشجو ایجاد نخواهد شد. جهت‌گیری برنامه‌های راهبردی دانشگاه علم و صنعت به سمت پذیرش هدفمند دانشجو در موضوعاتی است که تقاضای بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها و شاخص‌ها به اهداف خود دست یافته‌ایم به نحوی که از پیش‌بینی‌های مورد نظرمان نیز فراتر رفته‌ایم. به عنوان مثال پیشبینی شده بود در سال ۹۸ تعداد مقالات آی اس آی به ۳.۲ درصد برسد در حالی که عملکرد ما آن را به عدد ۴ رساند. این نشان از جهت گیری مثبت همکارانمان در دانشگاه علم و صنعت دارد. البته در برخی از شاخص‌ها نیز از پیش‌بینی‌های خود کمی فاصله گرفته‌ایم که بخشی از آن به مشکلات مالی مربوط می‌شود. به عنوان نمونه در حوزه صنعت به دلیل مشکلات مالی با موفقیت کمتری نسبت به سایر حوزه‌ها روبه رو بوده‌ایم.

پایان برنامه چهارم دانشگاه در سال ۱۴۰۰
ذاکری با اشاره به اینکه برنامه چهارم راهبردی این دانشگاه هنوز پایان نیافته است، اظهار کرد: ان شاء الله در سال ۱۴۰۰ پایان خواهد یافت. پس از آن از تجربیات این پنج ساله بهره‌مند می‌شویم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه از سال آینده در برخی رشته - گرایش‌ها پذیرش دانشجوی در مقطع دکتری خواهیم داشت؛ اظهار کرد: خوشبختانه طی چند سال گذشته اعضای هیئت‌ علمی با فناوری‌های نوین آشنا شدند؛ به همین منظور در برخی رشته گرایشات از جمله مهندسی فناوری ماهواره مقطع دکتری را راه اندازی کرده‌ایم. امیدواریم درسال ۹۹ به پذیرش دانشجو دراین رشته بپردازیم.

اصلاح آیین‌نامه ارتقای اساتید بر پایه مهارت افزایی
وی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه، ملاک ارتقاء اساتید تنها مقاله محوری نیست؛ گفت: مقاله یکی از شروط لازم برای ارتقاء اساتید است، اما کافی نیست. در اصلاحیه این آیین‌نامه دستورالعمل اجرایی برای همکاران در نظر گرفته شده است تا برپایه آن اساتید با مسائل صنعتی و مباحث علمی صنعتی ارتباط برقرار کنند.

ذاکری ادامه داد: حداقل‌هایی را برای ارتباط اساتید با صنعت در نظر گرفته‌ایم؛به نحوی که اساتید اگر در رشته‌های فنی مهندسی فقط به ارائه مقاله بپردازند ارتقاء نخواهند یافت.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: طرح‌های پژوهشی طبیعتا در دانشگاه‌ها از محل گرنت پژوهشی اساتید تامین می‌شوند در همین راستا اگر اساتید دانشگاهی فعالیت پژوهشی داشته باشند امتیازبندی می‌شوند و براساس آن گرنت دریافت خواهند کرد.

تشویق اساتید فعال در صنعت
ذاکری اظهار کرد: درحقیقت اساتیدی که در راستای ارتقاء دانشگاه فعالیت کرده‌اند چه در بخش فناوری و همکاری با مجموعه‌های صنعتی داخل و خارج از کشور و چه در نشر مقالات علمی از تشویق‌های بیشتری برخوردار خواهند شد. این فرایند موجب می‌شود تا اساتید بیش از پیش به سمت فعالیت‌های صنعتی سوق یابند.

وی ادامه داد: همچنین اگراساتید دانشگاهی جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گیرند و مقالاتشان در مجلات معتبر علمی چاپ شود ازامتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. از لحاظ تئوریک این آیین بسیار خوب است، ولی قطعا سال به سال نیاز به اصلاح دارد.

ذاکری اظهار کرد: درسال ۹۸ نیز آیین‌نامه گرنت را اصلاح کردیم، امیدواریم شتابی که دانشگاه در نشر علم و توسعه دستاورد‌های علمی خودش دارد افزایش یابد و باعث ارتقاء علمی کشور در بین کشور‌های تولید کننده علم باشد. تمام این فعالیت‌ها در راستای دست یابی به دانشگاه نسل سوم انجام می‌شود.

تغییر زیست بوم دانشگاه علم وصنعت طی دو سال گذشته
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه زیست بوم دانشگاه در حال تغییراست؛ اظهارکرد: در دو سال گذشته اقدامات خوبی در جهت تکمیل چرخه زیست بوم انجام داده‌ایم. صندوق خطرپذیر نیز با سرمایه اندک در دانشگاه شکل گرفت و اکنون از طریق هلدینگ در حال واگذاری به بخش خصوصی است. امیدوارهستیم در این زمینه جهش خوبی صورت گیرد به طوری که از ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به محصول و تجاری سازی حمایت کند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم محدودیت‌های موجود ازدو محصول حمایت کرده‌ایم؛ تصریح کرد: یکی از آن‌ها تولید سرنگ مخصوص جراحی قلب باز است که به تولیدکننده آن مبلغ یک و نیم میلیارد تومان برای حمایت تخصیص داده شد، در حال حاضرآن شرکت می‌تواند بخش قابل توجه نیاز‌های داخل کشور را تامین کند امیدوارهستیم صندوق خطرپذیر دانشگاه علم و صنعت در سال ۹۹ با ورود بخش خصوصی توان بیشتری یابد به طوری که بتوانیم از پروژه‌های بیشتری حمایت کنیم.

تاسیس سومین مراکز نوآوری در سال ۹۹
ذاکری ادامه داد: کمیته کارگروه اخلاق پژوهشی را در دانشگاه راه اندازی کردیم تا موارد تقلب‌های علمی را رصد کند. همچنین این دانشگاه از دو سال گذشته سازوکار جدیدی برای فعال شدن دانش آموختگان و استفاده از ایده‌های آن‌ها را دنبال می‌کند. به همین منظور تا کنون دو مرکز نوآوری را ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم سومین مرکز نوآوری را نیز در ابتدای سال ۹۹ راه اندازی کنیم.

جایگاه جهانی در میان ۱۵۰ دانشکده برتر
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به کسب ده‌ها رتبه برتر توسط دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دانشگاه‌های کشور بر اساس اعلام نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران همواره در بین ۳ تا ۴ دانشگاه اول صنعتی کشور قرار داشته و در برخی رشته - گرایش‌ها یا فعالیت‌ها موفق به کسب جایگاه‌های خوبی در سطح جهانی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت ایران جزء ۱۵۰ دانشکده برترجهان قرار دارد، این دانشگاه فعالیت‌هایی را در مرز‌های دانشی در حوزه‌های عصبی، حمل و نقل هوشمند و ماهواره نیزانجام می‌دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top