تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/01/14 - 17:17
کد خبر: 350811

مهدی ابوماهیگیر؛

کرونا و جهان بینی انسان

کرونا و جهان بینی انسان

کرونا یک هشدارکوچک است. آمار آدم‌هایی که میکُشد به نیم‌درصد هم نمیرسد اما جهان را ترسانده و اجتماعات بشری را تا پستوی خانه ها عقب رانده است. بشر در عصر صنعت و تکنولوژی در مقابل یک ذره‌ ی نادیدنی زانو زده است. حتی ابرقدرتهای صاحب منصب و مالکان ثروت‌های قارونی هم از خوف آن ایمنی ندارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی ابوماهیگیر*// کرونا یک هشدارکوچک است. آمار آدم‌هایی که میکُشد به نیم‌درصد هم نمیرسد اما جهان را ترسانده و اجتماعات بشری را تا پستوی خانه ها عقب رانده است. بشر در عصر صنعت و تکنولوژی در مقابل یک ذره‌ ی نادیدنی زانو زده است. حتی ابرقدرتهای صاحب منصب و مالکان ثروت‌های قارونی هم از خوف آن ایمنی ندارند.

آدمی که یک روز اشرف خلقت و فاتح جهان مادی بود، حالا خودش تسخیر شده است. آن‌چه امروز درو می شود محصول دست ساز نوع بشر و مکاتب مدرن و ماتریالیسمی است. انسان امروزی به حدی مدرنیزه شده که حتی در نهایت عجز و لابه اش ، به اوهن البیوت خود پناهنده می شود اما از منشا قدرت و فطرتِ هستی چاره نمی جوید. کرونا شاید روزی تمام شود اما این ابتلائات و فتنه ها تا روزی که ولایت انفاس شیطانی و هوس‌های نفسانی برچیده نشود تمامی ندارد. هوس‌های مادی بر روانِ لطیفِ آدمی چیره گشته او را آزار می دهد. جهان ماده بر عالم معنا مسلط شده و ملکوت روح آدمی در ولایت طمّاع نفسانیات اسیر و بی قرار است.

این سختی ها و بلایا تا روزی که عقل حساب و روح بلند بشریت قدرت نگیرد و مهار این نفس چموش و طاغوت بی افسار را به دست نیارد ادامه خواهد داشت. این داستان ادامه دارد تا وقتی که ابناء بشری از انواع طواغیت رهیده و بر آن ها شوریده باشد ، تا وقتی که ولایت توحیدی را چون تشنه در بیابان بخواند و بجوید.

این فتنه ها غربال آخرالزمان است ؛ که برای عده ای عذاب است و برای دسته ای بلا ، و برخی را در آزمونی سخت فرو می‌برد. در این تلاطم‌ها البته مومنان به غیب خیلی تاب آورترند از آدمیانی که زندگی را یک پاره‌خط و متاع دنیا را آخر خط پنداشته اند.

آن چه مهم است این که همگان باید دریافته باشند که نظم نوین جهانی آن قدر کهنه و مستاصل است که حالا خودش هم به دنبال یک منجی است. این نظم بی نظام که روزگاری عقل را در تجربه و سلطه را در تسخیر ماده می پنداشت حالا ابعاد جدیدی از قواعد ماورای طببعت و قدرتِ معنا او را به چالش کشیده است. همان مکتب مدرن مادی که روزی انسان را سالار‌جهان و مرکز‌آفرینش می‌خواند اینک حتی از تامین معاش و سلامت جسم او هم عاجز است. حالا جهان یک منجی می خواهد تا میان واقعیت این ماده و حقیقت آن معنا موازنه ای بسازد و تعادلی بکارد.

کرونا و فتنه های آتی به زودی مرزهای کذایی در نظم نوین مدرنیته را خواهند شکست. سیاره ی زمین کشتی کوچک و شناور آدمیان است در صحرای بی کران هستی. دیگر همه باید دانسته باشند که پیکره این جامعه‌انسانی، در هم تنیده و به هم پیوسته است.

*فعال فرهنگی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top