گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 351195

تاثیر اخبار جعلی و شایعات در زمان شیوع ویروس کرونا بر حوزه شناختی افراد

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه با بیان اینکه اخبار جعلی در زمان شیوع کرونا خسارات جدی بر حوزه شناختی افراد داشت، گفت: در معرض مداوم اخبار بودن بر روی فرایندهای شناختی و تفکری مخاطب اثرات منفی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، معصومه نصیری عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس اظهار کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا ما شاهد شیوع انواع ویروس های رسانه ای اعم از اخبار جعلی و شایعات بودیم که خسارات و اثرات جدی بر افکار عمومی و حوزه های شناختی آنها بر جای گذاشت. تاثیراتی که در اکثر مواقع موجب انحراف مخاطبان از کنشگری صحیح در شرایط بحرانی کرونایی نیز شد.

اخبار جعلی در زمان شیوع کرونا خسارات جدی بر حوزه های شناختی افراد گذاشت
وی با تاکید بر اینکه در معرض مداوم اخبار بودن بر روی فرآیندهای شناختی و تفکری مخاطب اثرات منفی دارد، تصریح کرد: همانطور که می دانیم تفکر باید در قالب زمانی مشخص صورت گیرد که این قالب باید بدون اختلال باشد و هر نویز و پارازیت بیرونی می تواند این فرایند را در نواحی شناختی فرد، مخدوش کند.

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران افزود: شما تصور کنید حوزه تفکری افراد مدام در معرض انواع اطلاعات گمراه کننده و مسموم قرار گیرد. قطعا نتیجه اینگونه از مواجه با فضای رسانه ای مخاطبان را به‌شدت آسیب‌پذیر می کند. آنهم اخباری که عامدانه به‌گونه‌ای طراحی می شوند که جلب توجه کرده و در پارازیت های جدی در حوزه شناختی فرد از فضایی که در آن بسر می برد ایجاد می کند.

نصیری اساسا نداشتن استراتژی دقیق جهت زیست رسانه ای مخصوصا در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا را به دلیل ایجاد اختلال دائم در فرایند تفکرشان را دارای عوارضی همچون سطحی‌نگری و کم عمقی عنوان کرد و تصریح کرد: مخاطبانی با اطلاعات به وسعت یک اقیانوس و عمق یک بند انگشت از تبعات در معرض مداوم اخبار بودن است.

تاثیر اخبار منفی بر روی عملکرد شناختی افراد
این عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس به تاثیر اخبار منفی بر روی عملکرد شناختی افراد اشاره کرد و اختلال در حافظه و تمرکز را از تبعات جدی توجه بدون محتواهای رسانه ای عنوان کرد.

وی با اشاره به ساختار مغز و دو حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت، افزود: داده‌ها برای حرکت از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت باید از یک درگاه در مغز عبور کنند و تنها راه عبور از این درگاه، تمرکز است. اگر چیزی تمرکز انسان را مدام برهم بزند، قوه ادراک مختل می‌شود. بارش اخبار مخصوصا اخبار بد بروی تمرکز ما به جهت اینکه مدام آن را بهم می زند، تاثیر منفی دارند.

این مدرس رسانه خاطرنشان کرد: نزاع ذهن برای انتخاب یا عدم انتخاب یک محتوا نیز یکی دیگر از دلایل از بین رفتن تمرکز در افراد است. اساسا رسانه و اخبار این توانمندی را دارند که کاری کنند تا رشته تمرکز و افکار ما پاره شود و این تاثیرات عملکرد شناختی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بی تفاوتی نسبت به شرایط و رخدادها از تاثیرات مداومت برای در معرض اخبار بودن است
این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با بیان اینکه سرریز اطلاعات و حتی بی تفاوتی نسبت به شرایط و رخدادها نیز یکی دیگر از تاثیرات مداومت برای در معرض اخبار بودن است، گفت: اینکه این تعدد اخبار با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی نسبت به موضوعات کند نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نصیری در پایان با بیان اینکه خبر برای ذهن ما مثل شکر برای بدن است، یادآور شد: همانطور که با خوردن زیاد شکر جسم ما دچار دیابت می شود، با خواندن زیاد اخبار آنهم از نوع جسته و گریخته، بی منبع و با منبع، شایعه و واقعیت و... ذهن ما دچار دیابت خبری می شود. همانطور که بیماران دیابتی یکی از گروه های در معرض خطر در بیماری کرونا هستند، گروه در معرض خطر در شبکه های اجتماعی کسانی هستند که دیابت ذهنی و خبری دارند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.