تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/18 - 11:44
کد خبر: 351211

مجلات علمی دانشگاه آزاد زمینه‌ساز جهت تحقق جهش تولید

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، به اهمیت نامگذاری­‌ها و تعیین شعار‌های سال پرداخت و آن را یکی از جلوه‌های تعیین سیاست­‌های کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، سال ۱۳۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، سال ۱۳۹۷ «حمایت از کالای ایرانی»، سال ۱۳۹۸ «رونق تولید» و امسال «جهش تولید» نام گرفته است. با توجه به افزایش تحریم‌­ها و کاهش قیمت نفت جهش در تولید و اشتغال ضروری است، اما این مهم با سرعت قبلی یعنی سال ۱۳۹۸ رقم نخواهد خورد.

نگاهداری با بیان اینکه رونق تولید نیازمند روزآمد شدن تکنولوژی در کشور است، خاطرنشان کرد: ارتقا تکنولوژی و انتقال آن نیازمند تسلط به آخرین یافته‌های علمی است. از سویی نیروی انسانی ماهر و سیستم­های مدیریت علمی مبتنی بر کیفیت نیز به اندازه تکنولوژی در رونق تولید مؤثر هستند؛ لذا همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با جستجوی کلمه «تولید» در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC در بازه‌های زمانی چهار ساله ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ تعداد ۲۷۳۴ شناسایی خواهد شد که ۴۹۱ عنوان آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۹۱ مستند علمی، دانشگاه تهران با ۲۲۶ مستند علمی و دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۷۵ مستند علمی در خصوص تولید در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است. ولی متاسفانه روند کمی مستندات علمی کشور مرتبط با چالش‌ها و مشکلات تحقق رونق تولید در سال‌های اخیر کاهشی بوده اند بطوری که تعداد آن‌ها از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۷۷۶، ۸۰۵، ۶۸۶، و ۳۲۸ بوده است.

دانشگاه‌ها و موسسات کشور با بیشترین تولید علمی در حوزه تولید
نگاهداری تأکید کرد: واحد‌های علوم و تحقیقات تهران، واحد رشت، واحد تهران شمال، واحد تبریز، واحد قزوین، واحد کرج و واحد لاهیجان پیشتاز در تولید مستندات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی هستند. حدود ۳۳ درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم کشاورزی است. افزایش ضریب امنیت غذایی کشور با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. ۱۶.۷ درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فنی و مهندسی، ۱۲.۲۲ درصد در حوزه علوم انسانی، ۱۱.۴۱ درصد در حوزه علوم پایه و حدود ۱۱ درصد در حوزه علوم پزشکی است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، افزایش ضریب امنیت غذایی کشور تنها با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. مهمترین موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید به آن‌ها توجه شده عبارتند از علوم و صنایع غذایی، تکنولوژی مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی، پزشکی، بوم شناسی، زیست شناسی، کشاورزی، زراعت، مدیریت صنعتی، برق و دامپروری.

نگاهداری اظهار داشت: خام فروشی یعنی اهدای اشتغال به سایر کشورها، لذا پرهیز از آن در همه حوزه‌ها بوِیژه انرژی و معدن با تمرکز بر فرآوری و ایجاد حلقه‌های ارزش افزوده ضروری است. رونق تولید نیازمند بازنگری در نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام صادرات و واردات، نظام تأمین اجتماعی، و استخراج موانع تولید در هر صنعت و ارائه راهکار‌ها جهت جهش تولید متناسب با آن صنعت است. در سال جهش تولید این مهم می‌تواند جزء وظایف اعضای هیأت علمی به عنوان صاحبان ایده و مجلات علمی دانشگاه به عنوان مرکز داوری، مستند سازی و بهبود تعریف شود.

وی تأکید کرد: مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌ساز مدیریت دانش جهت تحقق جهش تولید خواهند بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top