تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/18 - 11:56
کد خبر: 351213

همه آن چیزی که دانشجویان شریف در اوضاع کرونایی باید بدانند

مسئولان دانشگاه صنعتی شریف در جلسه پرسش پاسخ تمام اکثر سوالات و ابهامات دانشجویان برای پیش‌برد نیمسال تحصیلی جاری را پاسخ دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف جلسه پرسش و پاسخ مجازی را پیرامون وضعیت این دانشگاه با حضور داوود رشتچیان معاونت آموزشی؛ عماد فاطمی‌زاده معاونت دانشجویی؛ محمد ایزدی مدیر امور آموزشی؛ غلامرضا وثوقی مدیر تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

ترجیح بر پایان واحد‌های عملی در این ترم و تسهیل‌گری شرایط برای دانشجویان خاص
رشتچیان، در رابطه با واحد‌های علمی بیان کرد: با حداقل افزایش تعداد هفته‌های ترم (دو الی سه هفته)، این ترم تحصیلی را در دروس عملی و نظری به پایان می‌بریم. مسائل خاص در کمیسیون آموزشی مطرح خواهد شد. البته برای دروس تربیت‌بدنی برای امکان انجام برخی تمارین به‌طور مجازی جهت کاهش تعداد جلسات صحبت شده است.

ایزدی نیز در این باره افزود: تسهیل‌گری برای دانشجویان در شرایط خاص در دستور کار است.

امتحانات پایان ترم چه می‌شود؟
ایزدی اظهار داشت: در حال بررسی شرایط برگزاری آزمون‌ها به‌صورت آنلاین هستیم؛ ولی ترجیح بر این است که با تمدید دو سه هفته‌ای ترم، امتحانات را به‌صورت حضوری برگزار کنیم. اساتید باید در نیمه دوم اردیبهشت، روش ارزیابی خود را مجدداً برای دانشجویان توضیح دهند.

بازنگری در تعریف پایان‌نامه و زمان دفاع
وثوقی در این خصوص گفت: شرایط پایان‌نامه برای دانشجویانی که پایان‌نامه عملی دارند و ترم ششم کارشناسی ارشد را می‌گذرانند، با نظر اساتید تسهیل خواهدشد و در زمان دفاع آن‌ها بازنگری می‌شود.

تخفیفات شهریه برای دانشجویان سنواتی
وثوقی با اشاره به تخفیف شهریه دانشجویان سنواتی عنوان کرد: اعمال تخفیف بر شهریهٔ دانشجویانی که در نیم‌سال سنوات خود هستند، چه به‌طور موردی و چه به‌طور کلی، در اختیار هیئت امنای دانشگاه است از این رو دانشجویان با شرایط خاص می‌توانند درخواست خود را جهت بررسی به کمیسیون موارد خاص دانشجویان ارائه دهند.

تکلیف شهریهٔ خوابگاه‌ها چه می‌شود؟
فاطمی‌زاده تاکید کرد: درباره تکالیف شهریه خوابگاه‌ها دانشگاه تابع قوانین صندوق رفاه خواهد بود. طبق این قانون، به مانند ایام عید، مبلغی پرداخت نشده و مبلغ‌های پرداخت‌شده توسط دانشجویان، به ذخیرهٔ آن‌ها اضافه خواهدشد.

چه تمهیداتی برای خوابگاه‌های متأهلی در نظر گرفته شده‌است؟
فاطمی‌زاده ادامه داد: در باب ارزاق، روال به‌مانند روال سال‌های قبل بوده‌است. در باب ضدّعفونی خوابگاه نیز ما طبق پروتوکل ضدّعفونی مکان‌های عمومی عمل خواهیم‌کرد و بخش خصوصی به خود دانشجویان محول شده‌است. اگر مشکلی در ضدّعفونی مکان‌های عمومی خوابگاه متأهلی مشاهده شده، لطفاً آن را ثبت کنید و به ایمیل بنده بفرستید.

تکلیف شهریهٔ دانشجویان پردیس
رشتچیان با تاکید بر اینکه شهریه دانشجویان پردیس باید مشخص باشد، بیان کرد:، چون این مورد در ردیف بودجهٔ عمومی می‌آید، از اهمیت بالایی برخوردار است. طی یکی دو روز آینده تکلیف آن مشخص می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست.

تمهیدات برای فارغ‌التحصیلی
رشتچیان افزود: امکان جای‌گزینی دروس نظری به‌جای دروس عملی برای عدم ایجاد وقفه در فارغ‌التحصیلی دانشجویان در دست بررسی است.

پروتکل دروس آنلاین به‌زودی ابلاغ می‌شود
رشتچیان عنوان کرد: پروتکل دروس آنلاین در حال تهیه است و به‌زودی به اساتید ابلاغ می‌شود. به‌دلیل این‌که تجربهٔ اول ما است، در حال بررسی نقاط ضعف هستیم تا در اسرع وقت آن‌ها را ترمیم کنیم. برنامهٔ زمانی تدریس مجازی باید دقیقاً مطابق با تدریس عادی باشد و فقط با موافقت تمامی دانشجویان، امکان تغییر آن وجود دارد. 

کارآموزی در تابستان ۹۹
ایزدی در این باره بیان کرد: کارآموزی تابستان برقرار است و زودتر از آغاز ترم تابستان، فرآیند آن آغاز خواهدشد. برای حداقل تعداد واحد گذرانده هم دروس این نیم‌سال نیز لحاظ می‌شوند (مانند سال‌های گذشته). البته از معاونت آموزشی دانشکده‌ها هم خواهم‌خواست که برخی تسهیل‌گری‌ها صورت پذیرد.

مهلت ۶ماهه میان تحویل پایان‌نامه تا دفاع، تمدید شده‌است
وثوقی اظهار داشت: مهلت ارسال فرم j و مهلت میان تحویل پایان‌نامه تا دفاع، برای افرادی که زمان آن‌ها تا قبل از رسیدن به ماه اسفند، تمام نشده‌باشد، تمدید شده‌است.

وثوقی ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانهٔ آموزش، منوی تحصیلات تکمیلی و فرم «درخواست از مدیریت تحصیلات تکمیلی» مطرح نمایند و نیازی به حضور و پی‌گیری نیست و پاسخ از طریق ایمیل به دانشجو اعلام می‌شود.

چه تمهیداتی برای مشکلات ظرفیت خوابگاه‌ها برای سال آتی که با توجه به ایجاد امکان حذف ترم و تمدید سنوات، این مشکلات افزوده خواهدشد، اندیشیده شده‌است؟
فاطمی‌زاده گفت: تقریباً هر سال ۱۵ درصد به تعداد دانشجویان ما به‌صورت خطی افزوده شده که نیازمند کمک اساتید در زمینهٔ تعریف پروژه است و هم‌چنین دانشجویان در مسائل مرتبط، که این مسئله را مدیریت کنند. بنده از شرایط خوابگاه سال پیش بسیار ناراحت و شرمنده‌ام؛ اطمینان می‌دهیم که این مشکل را حل کنیم.

امکان تمدید زمان ثبت‌نام پایان‌نامه
وثوقی بیان کرد: از دانشجویان خواهشمندیم از طریق ایمیل، با اساتید راهنمای خود در ارتباط باشند؛ اما در صورت ایجاد مشکل، امکان تمدید زمان ثبت‌نام پایان‌نامه وجود دارد.

امکان مهمان شدن در دانشگاه شهر خود
رشتچیان تصریح کرد: با توجه به فراهم‌آمدن شرایط تدریس مجازی، دیگر مهمانی شدن محلی از اعراب ندارد.

در بازگشایی دانشگاه‌ها، مطابق دستور هیئت‌دولت عمل می‌کنیم؟!
رشتچیان عنوان کرد: ما طبق قوانین کشوری، زیرنظر ستاد مبارزه با کرونا تصمیم می‌گیریم؛ مگر این‌که اتفاق local بیفتد.

ثبت‌نام دکترای بدون آزمون استعداد درخشان به‌صورت آنلاین
امینی بیان کرد: امسال برای اولین بار این ثبت‌نام به‌صورت آنلاین انجام می‌شود؛ دانشجویان شریف فقط نیاز دارند کارنامهٔ خود را از سامانهٔ edu دریافت و برای ثبت‌نام دکتری آپلود کنند و احتیاجی به ارسال بقیه‌ی موارد نیست. اما برای دانشجویان دانشگاه‌های دیگر، پی‌گیری‌هایی برای هماهنگی با دیگر دانشگاه‌ها انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده‌است.

با توجه به عدم دسترسی مناسب به اینترنت تمامی دانشجویان و هزینهٔ بالای اینترنت، چرا اقدامات بهینه‌تری صورت نگرفت؟
فاطمی‌زاده در این خصوص توضیح داد: توافق اولیهٔ ستاد کرونای دانشگاه، مجانی‌شدن هزینهٔ اینترنت آی‌پی‌های دانشگاه در سامانهٔ vclass بود که به‌سبب اضافه‌شدن سایر دانشگاه‌ها، ما نهایتاً توانستیم هزینهٔ اینترنت این سامانه را به یک‌سوم برسانیم.

ملزم‌کردن تمامی استادان به برخط‌ بودن در زمان کلاس
رشتچیان از سازوکار دانشگاه برای ملزم‌کردن همهٔ استادان به برگزاری کلاس‌های تدریس و یا رفع اشکال مجازی خبر دادند. در صورت وجودداشتن مشکل برای اساتید هم از سازوکار‌های جای‌گزین نظیر استاد کمکی یا دانشجوی دکتری بهره گرفته می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top