تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/18 - 12:22
کد خبر: 351219

اقدام عجیب دانشگاه فرهنگیان و اعتراض دانشجو معلمان؛

کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام تعطیلات کرونا به بهانه خدمات رفاهی

کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام تعطیلات کرونا به بهانه خدمات رفاهی

اما موضوع مهم اینجا هست که حتی کسر ده درصد هم در شرایطی که هیچ خدماتی به دانشجو ارائه نمی‌شود دور از عدالت است و واقعیت های میدانی نشان میدهد که در این دو ماه هم بر خلاف گفته مسئولین دانشگاه از دانشجومعلمان همان مبالغ ۴۵ درصد کسر شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اختلاف چندین ساله دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با مسئولین این دانشگاه در رابطه با کسرحقوق دانشجو معلمان همچنان ادامه دارد و در ایام قرنطینه و کرونا نیز این کشمکش طولانی مدت کمتر نشده است.

کسر حقوق دانشجو معلمان قانونی است
کسری حقوقی که مسئولین دانشگاه با استناد به تبصره ای از ماده ۶ قانون متعهدین خدمت آن را قانونی می دانند و معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان در این باره می گوید:

«بر اساس ماده ۶ قانون متعهدین خدمت، دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوق العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی موردنظر برخوردار خواهند شد. ضمنا حقوق کارآموزی دانش آموزان دانشسراهای تربیت معلم معادل حقوق و فوق العاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی موردنظر پرداخت خواهد شد.

همچنین در تبصره ای ذیل آن آمده است: پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانش آموزان و دانشجویان یادشده مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از جمله خوابگاه و وام صندوق رفاه و غیره که دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه معمولا در اختیار آنان قرار می دهند، نخواهد بود اما هزینه های شبانه روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.

خاکی ادامه داد: بر اساس قانون متعهدین خدمت ماده ۶ و تبصره ای ذیل آن است که دانشگاه مجاز شده است هزینه های شبانه روزی و خوابگاه را از دانشجومعلمان اخذ کند که این موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می کند و با نظر هیات امنای دانشگاه درصد آن مشخص می شود.»

اعتبارات رفاهی کجا هزینه می شود؟
مسئولین دانشگاه فرهنگیان کسری حقوق را به دلیل هزینه های شبانه روزی و هزینه های خوابگاهی می دانند، سوال مهمی که این جا ایجاد می شود این است که اگر دانشجویان باید هزینه خدمات را بپردازند پس اعتبارات رفاهی دانشگاه فرهنگیان کجا استفاده می شود؟

اعتبارت رفاهی دانشگاه فرهنگیان در قانون بودجه سال 1398 معادل 140 میلیارد تومان که 25 میلیارد تومان آن از اعتبار دولتی است و در لایحه سال 1399 معادل 401 میلیارد تومان است که 44 میلیارد تومان اعتبار دولتی و 357 میلیارد تومان آن درآمد اختصاصی است.

بنابراین این ادعا که دانشگاه فرهنگیان اعتبارات رفاهی ندارد، ادعایی ناصحیح و مغایر با واقعیت است. دانشگاه فرهنگیان از نظر داشتن ردیف اعتبارات رفاهی، مشابه سایر دانشگاه‌ها دارای ردیف اعتبار رفاهی (تغذیه و خوابگاه) است، اما نکته مهم کاهش هر ساله سهم دولتی این اعتبارات است.

خدمات رفاهی در ایام کرونا و قرنطینه خانگی؟
محسن فتح الهی آرانی «دبیر شورای صنفی پردیس آیت الله طالقانی استان قم» در گفت‌و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: کرونا هم حتی مانع عدم کسر از حقوق  از دانشجو معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان نشد! با شیوع ویروس کرونا در جهان، به دلیل سرعت بالای انتقال آن با گذشت زمانی کوتاه، بسیاری از کشورها سیاست تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی و مؤسسات آموزشی را در اولویت برنامه های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند. بنابر  آمار دریافت شده از وبگاه یونسکو در 9 فروردین ماه 1399 ،165 کشور تعطیلی سراسری مؤسسات آموزشی را در  دستور کار قرار داده اند که این تعداد، آموزش بیش از 5/1 میلیارد فراگیر را که  را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان با وجود ۶۷هزار دانشجو و حدود۱۰۰ پردیس و مرکز  به عنوان بزرگ ترین دانشگاه ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که بزرگ ترین آن ها کسر از حقوق به بهانه خدمات رفاهی می باشد.از زمان تاسیس دانشگاه فرهنگیان تا به امروز مبالغی از دانشجو معلمان تحت عنوان هزینه های رفاهی به میزان ۴۵ درصد  از احکام حقوقی آن ها کسر می‌شود.اشاره  به اینکه در تبصره ذیل ماده ششم قانون متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش مصوب سال ۶۹ ، کسر بابت استفاده از خدمات شبانه روزی ذکر گردیده است که با توجه به اصلاح احکام و اعمال حداقل حقوق، میزان کسر نیز افزایش پیدا کرده که با توجه به عدم ارتقا و بهبود در ارائه رفاهیات و تغذیه نسبت به گذشته، موجبات اعتراضات دانشجویی را فراهم آورده است.

فتح الهی آرانی  ادامه داد: اعتراضات در سال ۱۳۹۹ به بالاترین سطح خود رسیده زیرا با تصویب حداقل حقوق کارمندان دولت به مبلغ دو میلیون و هشتصد هزار تومان و وجود کسر ۴۵ درصد از احکام دانشجومعلمان چیزی نزدیک به ترمی ۴ میلیون تومان برای دانشگاه دولتی هزینه پرداخت میشود که در مقایسه با امکانات دریافتی تفاوت  فاحشی را دارا می باشد. موضوعی که این روزها در بین  دانشجومعلمان درحال بحث هست کسر از حقوق حتی در زمان بیماری کرونا و تعطیلی کامل دانشگاه هست به صورتی که  هیچ گونه خدمات رفاهی به دانشجومعلمان ارائه نمی شود اما ، کسر از حقوق ها بابت رفاهیات همچنان باقی است.

این فعال دانشجویی یادآور شد: آقای دکتر پرویز انصاری راد معاونت امور دانشجویی دانشگاه  در گفت و گو با شورای صنفی موسسه دانشگاه فرهنگیان در اسفند ماه مطرح کرد: کسورات دانشگاه در این دو ماه اسفند و فروردین  مانند سه ماه تعطیلی تابستان خواهد بود و ۱۰ درصد از احکام کسر خواهد شد و چنانچه تعطیل دانشگاه تا هر زمان بنا بر اعلام نهاد های بالا دستی ادامه داشته باشد، باز هم روال به همین شکل خواهد بود. اما موضوع مهم اینجا هست که حتی کسر ده درصد هم در شرایطی که هیچ خدماتی به دانشجو ارائه نمی‌شود دور از عدالت است. و واقعیت های میدانی نشان میدهد که در این دو ماه هم بر خلاف گفته مسئولین دانشگاه از دانشجومعلمان همان مبالغ ۴۵ درصد کسر شده است.

دبیر شورای صنفی پردیس آیت الله طالقانی استان قم در پایان گفت:  مسئولین دانشگاه فرهنگیان  عنوان کردند که این موضوع در دستور کار هیات امنا قرار دارد و در صورت تشکیل جلسه هیات امنا  به آن پرداخته میشود. باید دید هیات امنا دانشگاه فرهنگیان که آخرین جلسه آن به ماه ها قبل بر میگردد  و  در طی این سال ها به صورت منفعل و ناشنوا در خصوص بزرگترین مشکل رفاهی دانشجویان که کسر از حقوق می باشد عمل کرده است، چه تصمیمی در خصوص کسر از حقوق دانشجویان  در ماه های کرونایی خواهد گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/03/31 - 06:43

میشه دوباره پیگیری کنید، گفتند از فروردین باید ماهی 700 هزار تومان بدیم
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top