تاریخ انتشار: جمعه 1399/01/22 - 00:05
کد خبر: 351609

از تدوین محتوای آموزشی تا تولید محلول ضدعفونی کننده

دبیر قرارگاه جهادی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی استان یزد گفت: دانشجویان در ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا بیش از ۵۰ مقاله علمی را ترجمه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر محمد آخوندزاده گفت: از اوایل اسفندماه با شیوع ویروس کرونا بسیجیان ما در دانشگاه‌های مختلف به میدان آمدند و علاوه بر ارسال نامه اعلام آمادگی برای انجام هر گونه ماموریت به ریاست دانشگاه علوم پزشکی؛استانداری و سپاه به عنوان نهاد های در خط مقدم مبارزه با کرونا؛خود نیز دست به کار شدند و فعالیت های متنوعی را انجام دادند.

جانشین ناحیه بسیج دانشجویی یزد ادامه داد: اولین اقدام، تشکیل ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا (سدک) بود که با محوریت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.  این ستاد موفق به تولید ده ها پادکست، گزارش و محتوای آموزشی در زمینه مقابله با کرونا شد.دانشجویان ما در این ستاد بیش از ۵۰ مقاله علمی را ترجمه کردند و با این کار توانستند تجربیات روز دنیا را در اختیار مردم قرار دهند. کار دیگر این ستاد راه اندازی سایت «سدک» بود تا بتواند مرجعی برای اطلاع رسانی و آموزش در زمینه مقابله با کرونا باشد. علاوه بر راه اندازی سایت در پیام‌رسان‌های مختلف هم این ستاد فعال بود و توانست مخاطب گسترده ای را تحت پوشش فعالیت های خود قرار دهد. فعالیت شاخص دیگر این ستاد تولید مستمر برنامه ای با عنوان «رادیو کرونوک» بود که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد. این ستاد همچنین در زمینه تامین لباس ایزوله برای کادر درمان و ... نیز فعالیت های خوبی انجام داده است.

وی افزود: از اواسط اسفندماه که مشکل کمبود مواد ضدعفونی پیش آمد دانشجویان بسیجی به کمک یکی از شرکت های دانش بنیان استان که در زمینه تولید محلول ضدعفونی فعالیت می کرد شتافتند. در این طرح، روزانه بیش از ده نفر از دانشجویان بسیجی در این شرکت حاضر شدند و توانستند تولید این شرکت را بیش از هزار لیتر در روز افزایش دهند و با این کار نقشی در تامین مواد ضدعفونی مورد نیاز مردم استان ایفا کنند.

دبیر قرارگاه جهادی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی استان یزد ابراز داشت: یکی از مهمترین نقش آفرینی های دانشجویان بسیجی استان یزد در بحران کرونا، حضور و خدمت رسانی در بیمارستان ها و نقاهتگاه های نگهداری از بیماران کرونایی بود. پس از گسترش این بیماری در استان و اعلام نیاز بیمارستان شهید صدوقی(ره) یزد، گروه جهادی فاطمه الزهرای دانشگاه یزد در این بیمارستان مستقر شد و با استفاده از دانشجویان دانشگاه های مختلف استان، طلاب و سایر نیروهای داوطلب جهادی به حل مشکلات بیمارستان و کمک به کادر درمان پرداختند.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع این طرح، بیش از ۷۰ نفر در این طرح شرکت کردند و با وجود تمام خطرات و سختی های این کار روزانه نزدیک به سی نفر در دو شیفت هفت ساعته در بیمارستان حضور پیدا کردند و توانستند بخشی از بار کادر بیمارستان را به دوش بگیرند. تاکنون این افراد در بیمارستان علاوه بر این که در نقش رابط بخش های قرنطینه فعالیت می کردند در رساندن وسایل و مواد غذایی که توسط خانواده بیماران و خیرین استان برای افراد بستری و کادر درمان آماده شده بود مشارکت داشتند. اگرچه سعی شد تا جای ممکن اقدامات ایمنی لازم برای این نیروهای داوطلب انجام شود اما باز هم کار خطرات خود را داشت و بسیجیان نشان دادند همیشه در خدمت نظام اسلامی هستند و در کنار رعایت نکات ایمنی، ترسی از حضور در میدان های پرخطر ندارند و هرگز صحنه را خالی نخواهند کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: علاوه بر این  موارد، دانشجویان بسیجی از فعالیتهای فرهنگی و روحیه بخشی به بیماران و کادر درمان غافل نشدند. از جمله این موارد می توان به اهدای گلدان گل به نیروهای خدماتی بیمارستان شهید صدوقی(ره)، اجرای برنامه روحیه بخش توسط هنرمند ارزشی استان آقای حجت نصیری (آقا رونق) برای بیماران بستری در این بیمارستان، پخش کلیپ و صوت و ... اشاره کرد.

وی گفت: در شهرستان اردکان هم دانشجویان بسیج دانشگاه آزاد مسئولیت فرهنگی نقاهتگاه این شهر را به عهده گرفتند و با مولودی خوانی در اعیاد شعبانیه و توزیع حزر و ادعیه برای کمک به شرایط روانی بیماران و کادر درمان، تلاش کردند.

جانشین ناحیه بسیج دانشجویی یزد گفت: «موکب دانشجویان حسینیه ایران» مجموعه دانشجویی دیگری بود که برای مقابله با کرونا به میدان آمد. این دانشجویان که از تاسیس موکب در پیاده روی اربعین دور هم جمع شده بودند در اعیاد شعبانیه در فضای مجازی به صورت زنده به برگزاری جشن، مولودی خوانی و خاطره گویی پرداختند تا علاوه بر زنده نگه داشتن ذکر اهل بیت عصمت و طهارت بتوانند به خانواده ها برای در خانه ماندن کمک کنند. این موکب همچنین در نظر دارد به مناسبت شهادت اولین شهید مدافع سلامت استان یزد – شهید محمود شمس الدینی- با برگزاری مراسم ترحیم مجازی، به بزرگداشت این شهید بپردازند.

وی اضافه کرد: دانشجویان مخلص فعال در این موکب به زودی در چند نقطه شهر که مردم برام خرید مایحتاج خود مراجعه می کنند امکانات شستشوی دست را ایجاد خواهند کرد.

آخوند زاده تصریح کرد: جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) مجموعه دیگر فعال در زمینه مقابله با کرونا است که از مدتها قبل فعالیت های خود را روی یکی از مناطق حاشیه شهر یزد –حسن آباد- متمرکز کرده بود؛ در این دوره به پخش ماده ضدعفونی، گندزدایی و توزیع بسته های غذایی و بهداشتی در منطقه حسن آباد پرداخت.

وی گفت: کارگروه مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی نیز در این مدت با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین ذیربط و مجموعه های فعال، به پیگیری مشکلات و خلاهای موجود پرداختند و توانستند در ایجاد هماهنگی بین مجموعه های فعال و رفع مشکلات نقش موثری را ایفا کنند.

دبیر قرارگاه جهادی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی استان یزد اعلام کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، تولید کلیپ های طنز، برنامه های سرگرمی و ... فعالیت‌های دیگری بود که توسط سایر گروه های دانشجویی انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر این کارها که با محوریت دانشجویان بسیجی و گروه های جهادی انجام شده است؛ دانشجویان بسیجی در سایر مجموعه هایی که در سطح شهر برای مقابله با کرونا فعال بودند نیز حضور قابل توجهی داشتند.

وی تاکید کرد: در ادامه هم این گروه های جهادی و دانشجویان بسیجی بیکار نخواهند نشست و طرح‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده اند از جمله حمایت از اصناف آسیب‌دیده از طریق کمک به فروش غیر حضوری محصولات آنها، پیشگیری از خروج افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای با خرید مایحتاج آنها، توزیع بسته های غذایی به خصوص در ماه مبارک رمضان، توجه به گندزدایی اطراف بیمارستان و کسانی که به بیمارستان تردد می‌کنند.

آخوندزاده گفت: در پایان لازم است به این نکته اشاره کنم که علاوه بر اقدامات ارزشمندی که تاکنون برای مقابله با کرونا صورت گرفته است و با وجود تمام گرفتاری ها، مصیبت ها و ناراحتی‌هایی که برای مردم پیش آمده است؛ در روزهای اخیر شاهد یک اتفاق مهم و امیدبخش بوده ایم و آن همدلی و همکاری تمام مجموعه ها و اقشار جامعه در کنار هم است. این تجربه همکاری و تقسیم کار گسترده می تواند نمود واقعی رزمایش مقابله با کرونا باشد و در آینده نیز در موضوعات مختلف به کمک مسئولین کشور بیاید. از جمله مظاهر این همکاری می توان به تشکیل ستاد مردمی امداد (سما) در استان یزد اشاره کرد. این ستاد از همان ابتدای شیوع کرونا با کمک قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی، هیات های مذهبی، پایگاه های بسیج، طلاب و سایر اقشار و مجموعه های فرهنگی استان یزد تشکیل شد و توانست با همکاری مجموعه های مختلف اقدامات موثری را برای مقابله با کرونا در استان یزد انجام دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: قطعا ملت ایران به حول قوه الهی از این آزمون هم سربلند بیرون خواهد آمد و از آنجا که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» انشاالله ویروس کرونا باعث رسوایی جهانی شیطان بزرگ و آمادگی بیش از پیش ملت ایران برای مقابله با هر مشکلی تبدیل خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top