تاریخ انتشار: جمعه 1399/01/22 - 19:20
کد خبر: 351666

علی خضریان

مساله مهمتر از افزایش حقوق برای کارگران

مساله مهمتر از افزایش حقوق برای کارگران

پیرامون این مساله در حالی برخی در شورای عالی کار پرداخت دستمزد منصفانه و هماهنگ با شرایط روز به کارگران را ممکن نمی‌دانند که دستمزد کارگر، بخشی از قیمت تمام شده خدمت یا کالایی است که توسط کارفرما براساس همان نرخ تورم از مشتری ستانده می‌شود و می‌بایست به کارگر داده شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی خضریان// حقوق ⁧‫کارگران‬⁩ در حالی برای سال ۹۹ با توافق دوجانبه ⁧‫دولت‬⁩ و کارفرمایان و بدون جلب نظر نمایندگان کارگری در جلسه ⁧‫شورای عالی کار‬⁩ ۱۵درصد افزایش یافته است که با توجه به اعلام نرخ تورم ۳۵درصدی مرکز آمار، در حقیقت طبقه کارگر در جامعه ما هر روز فقیر و فقیرتر می‌شود.

این موضوع با توجه اینکه تعیین حقوق و ⁧‫دستمزد‬⁩ کارگران طی سال‌های گذشته نیز با تغییرات غلطی همراه بوده و متناسب با نرخ ⁧‫تورم‬⁩ رشد نداشته است، باعث گردیده که نه تنها داشتن یک رفاه نسبی برای کارگران به رویایی دست نیافتنی مبدل شود، بلکه از داشتن حداقل‌های ضروری زندگی نیز محروم شوند.

پیرامون این مساله در حالی برخی در شورای عالی کار پرداخت دستمزد منصفانه و هماهنگ با شرایط روز به کارگران را ممکن نمی‌دانند که دستمزد کارگر، بخشی از قیمت تمام شده خدمت یا کالایی است که توسط کارفرما براساس همان نرخ تورم از مشتری ستانده می‌شود و می‌بایست به کارگر داده شود.

اما مساله اساسی دیگری که در کشمکش تعیین حقوق و دستمزد کارگران مغفول می‌ماند، این است که طبق ⁧‫قانون اساسی‬⁩، دولت مکلف به تامین مسکن، آموزش، بهداشت، پوشاک و بیمه برای همه مردم بالاخص برای کارگران به عنوان موتور محرک ⁧‫صنعت‬⁩ و خدمات و روستائیان به عنوان موتور محرک ⁧‫کشاورزی‬⁩ می‌باشد.

بر این اساس سازمان ⁧‫تامین اجتماعی‬⁩ شکل گرفت تا با دریافتی‌های کارگران و کارفرمایان، نسبت به ارایه خدمات اجتماعی از قبیل بهداشت، درمان، مسکن و همچنین خدمات ⁧‫بازنشستگی‬⁩ برای افراد تحت پوشش خود اقدام کند که در حال حاضر تنها به خدمات نیم‌بند درمانی و مستمری بازنشستگی تقلیل یافته است.

فلذا سازمانی بنام تامین اجتماعی و ⁧‫صندوق بازنشستگی‬⁩ و کارتل اقتصادی ⁧‫شستا‬⁩ با این همه هلدینگ و شرکت‌های ریز و درشت اگر تنها در یک مقوله ⁧‫مسکن‬⁩ که بیش از ۵۰ درصد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد کارآمدی داشته باشند، حتما بسیار بیش از دعوای چند درصدی افزایش حقوق برای کارگران اهمیت دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top