تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/23 - 09:51
کد خبر: 351716

در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

راهکارهای ۹ کارشناس اقتصاد برای ایمن سازی اقتصادی و عدم تعطیلی کسب‌و‌ کارها

دانشجویان قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع) درپی تعطیلی کسب و کارها و لطمه اقتصادی که به مردم و دولت وارد شده است، برای کنترل این معضل اقتصادی در اقدامی با عنوان «به فکر باشیم» به گفتگو و مصاحبه اینستاگرامی با کارشناسان اقتصادی درباره سیاست‌های ایمن‌سازی اقتصاد و عدم تعطیلی کسب و کارهای اقتصادی پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع) درپی تعطیلی کسب و کارها و لطمه اقتصادی که به مردم و دولت وارد شده است، برای کنترل این معضل اقتصادی در اقدامی با عنوان «به فکر باشیم» به گفتگو و مصاحبه اینستاگرامی با کارشناسان اقتصادی درباره سیاست‌های ایمن‌سازی اقتصاد و عدم تعطیلی کسب و کارهای اقتصادی پرداختند.

«مهدی طغیانی»منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
یک طوری افق اقتصاد ایران را بعد از این شوک و بعد از این بیماری کرونا تصویر کنیم. ما اولین مشکلی که پیدا کردیم تامین مواد اولیه و محدودیت زنجیره تأمینی بود که از طریق واردات به کشور وارد می‌شد بخصوص این‌که ما در مبادی وارداتی تقریباً دچار یک انحصاری هستیم تقریباً 75 الی 80 درصد واردات ما از چهار الی پنج کشور انجام می دهیم بخصوص واردات مواد اولیه و واردات واسطه‌ای. واردات کالاهای واسطه‌ای ما از چین خیلی بالاست و چین هم اولین کشوری بود که دچار مشکل شد.

بیش تر بخوانید//دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود/ زنجیره تامین را داخلی سازی بکنیم

«مهدی موحدی بک نظر» دبیر اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
همان‌طورکه اشاره کردم ما از جهات مختلف مورد این حجم بیماری قرار می گیریم همان‌طورکه این بیماری مثلاً ریه را درگیر می‌کند، بقیه نقاط بدن را مثلاً کلیه را به نوعی درگیر می کند، کبد را به نوعی درگیر می کند در یک شرایط اقتصادی و یک بستر اقتصادی هم این بیماری کرونا اقتصادی که برای ما بوجود آمده و تحمیل‌شده است، می‌تواند جهات مختلفی را متضرر بشود.

یک بعد آن بعد خانوار است که درگیر خود می کند. این خانوارها نیروی کار جامعه هستند، این خانوارها کسانی هستند که می‌توانند تولید را رقم بزنند، می‌توانند مصرف‌کننده باشند، می‌توانند این پیوندهای اجتماعی را ایجاد بکند بنابراین هدف قرار گرفتن این خانواده یکی از این اهداف کرونای اقتصادی است.

بیش تر بخوانید//کرونا نقاط ضعف ما را نشان داد/ الزام به ایجاد فوری شبکه اطلاعات اقتصادی مالی خانوارها

سیداحسان خاندوزی رئیس سابق دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
واقعاً در این دو سه هفته اول آمادگی‌ها، آمادگی‌ها برای بدترین سناریو نبود و خوشحال نیستم چه امشب و در این روز های اولین سال نود و نه کام شما را یک ذره تلخ کنم و بگویم که به نظر می‌رسد که همین الان هم همچنان کم برآوردی برای آثار اقتصادی شیوع کرونا در ایران وجود دارد بنده خیلی تلاش کردم تا حدود هفت هشت روز قبل یعنی روز جمعه هفته گذشته که هم از طریق آن نامه که به‌اتفاق چهار نفر دیگه از منتخبین تهران ارسال کرده بودیم و مجموعه‌ای از پیشنهادهای اقتصادی در آن درج شده بود که این مربوط می‌شود به روز فکر می‌کنم چهارشنبه یا پنج شنبه دو هفته پیش و هم حدود هشت روز قبل نامه دومی که برای برخی از سران قوا ارسال کردم و در آن به تفصیل بیشتری این پیشنهاد کارشناسان را نوشتم چون آن نامه محصول یک تعداد خیلی زیادی گفت‌وگو بود با تعداد کارشناسانی که در حوزه های امنیتی اقتصادی بهداشت و درمان شده بود.

بیش تر بخوانید//بسته جامعی در حمایت‌های اقتصادی در پیش نداریم/ از مازاد بنزین برای صادرات با قیمت خوب می‌توان استفاده کرد

«امیر سیاح»، کارشناس محیط کسب و کار و مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما
بازار خودرو می توانست یک اتفاق بامزه برای او بیفتند چون شب عید مردم میخواستند تهیه کنند برای سفر های نوروزی اما امسال همچین تقاضایی نیست تقاضا از بازار خودرو آمده است بیرون و تقاضای مصرفی اما تقاضای سوداگری هنوز در بازار خودرو هست اگر دولت یعنی مجلس آینده این دولتی که به او هیچ امیدی نیست دولت را مجبور کند که سی جی تی را در بازار خودرو اعمال کند یعنی مالیات بر سرمایه کسی که خودرویی را می خرد و میفروشد مجبور باشد که بخشی از سود خود را مالیات بدهد یا اینکه خودرو دوم خانوار ها خودرو سوم و کلا کسی که خودرو خرید و فروش می کند تقاضای سوداگری را از بازار بگیرد قیمت خودرو قطعا پایین می آید بازار مسکن هم همینطور خانه دوم سوم خانه خالی هر نوع تقاضای سوداگری را می توان با مالیات کم کرد.

بیش تر بخوانید//وزارت صمت برای مشاغل گوناگون شرایط بگذارد/ بهبود سامانه ملی کسب و کار

«حجت الله عبدالملکی»، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)
یکی از آن اینست که قیمت جهانی نفت کاهش پیدا خواهد کرد کمااینکه کرده است در هفته‌های گذشته حدود بیست دلار قیمت نفت کاهش پیدا کرده است که این ضرر مستقیم دارد برای اقتصاد کشور های نفتی مثل ایران. بازارهای مالی هم دچار چالش شده‌اند تقریباً همه بازارهای سرمایه در غرب در در آمریکا در اروپا دچار چالش شده‌اند بازار سهام خودمان هم در ایران[همینطور] البته در تب کرونا در ایران و در چین به‌صورت غیرمنطقی شاخص رشد در ایران رشد می‌کرد اما در رشد روزهای گذشته متأسفانه این رشد منفی شده است و شاخص بورس دارد می‌ریزد هم در ایران و هم در کشورهای دیگر این همان‌طورکه عرض کردم منجر به یک رکود و به یک بیکاری جهانی خواهد شد این اتفاقاتی که در اقتصاد جهانی می‌ افتد باعث می‌شود که ما هم در ایران مشکلاتی داشته باشیم ما در ایران هم در شرف یک رکود اقتصادی هستیم که این رکود اقتصادی از سه مدخل می‌تواند داشته باشد اگر مدیریت نشود: یک کاهش تقاضای داخلی و دلیل دوم کاهش تقاضای خارجی برای اقتصاد ایران هست و دلیل سوم تسلب نقدینگی یا ایجاد مشکل در چرخش پول.

بیش تر بخوانید//فعالیت‌های اقتصادی نباید قطع شود/ دولت باید از روش‌های مالیاتی که منجر به رکود تولید نمی‌شود استفاده کند

«حمیدرضا مقصودی»، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم
اگر یک مجموعه سیاست گذار جامع بنشینند مقایسه کنند برآورد تخصصی انجام بدهند وقتی که برآورد تخصصی انجام دادند به این نتیجه برسند که همه مردم در خانه بنشینند این را کاملا منتقی می دانم ولی می بینم که الان این اتفاق نیفتاده است آقایان وقتی آمار دارند ارائه می کنند صرفا آمار و ارقام پزشکی و درمانی است اصلا مباحث اقتصادی دیده نمی شود بخش اقتصادی دولت رسما در فضای رسانه ای زده است جاده خاکی پس چند پیشنهاد یک ایمن سازی به جای تعطیلی و دولتی کردن سریع بخش عمده ی درمانی که طی این سالها مختلف با بی موالاتی تمام خصوصی شد و تاکید جدی و تنفس جدی به بخش کشاورزی برای تامین نیازهای اساسی مردم در این مدت خیلی جدی باید به این پرداخته بشود و فعال شدن بدنه ی اقتصاد سیاسی کشور. آقای ظریف آقای وزیر اقتصاد باید تلاش کنند فضای رسانه ی بین المللی را تغییر بدهند تا ما بتوانیم مرزهایمان را باز کنیم صادراتمان را ادامه بدهیم به واردات بپردازیم وگرنه این اقتصاد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

بیش تر بخوانید//بازگشت بخش خصوصی درمان به دولت/ ضعف نظام سلامت در شاخص توسعه انسانی

«روح الله ایزدخواه»، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
سه دسته راهکار برای مواجه با مشکل رکود کسب و کار ها در شرایط بحران کرونا بود که دسته ی اول کاهش فشار بود که عمدتا متوجه دولت است و حوزه های پولی و مالی دولت که بتوانند فرصت بدهند به کسب و کارها برای بازیابی خودشان دسته دوم که متوجه خود کسب و کار ها است بحث جایگزینی بود به طور ویژه تولید اقلام مایحتاج توسط کسب و کار ها و دسته سوم نهاد سازی جدید مردمی که این بیشتر متوجه عرصه مردمی است و باید تلاش کنیم که اختیارات نهاد های مردمی را بیشتر کنیم به ویژه مساجد گروه های جهادی و تشکل های اقتصادی که اینها بتوانند نقش پررنگ تری ایفا کنند نه صرفا تماشاچی باشند نه صرفا به کارهای پراکنده و محدود مثلا ضدعفونی شهر بپدازند بلکه فراتر از این می توانند با خود مردم مواجه بشوند شکست کسب و کار ها را رصد کنند و کمک کنند به بازیابی این فعالیت ها.

بیش تر بخوانید//افزایش اختیارات نهادهای مردمی برای مبارزه با کرونا/ کاهش فشار اقتصادی از سوی دولت

«محسن محمدی حسنلوئی» کارشناس حوزه کارآفرینی و دبیر میز اشتغال مرکز ماهر
پس یک بخشی از خسارت را می تواند دولت مستقیماً اعطا کند یعنی حمایت های غیرمستقیم مانند اعطای تسهیلات به کارکنان برای خرید و استفاده از خدمات کسب و کارهای آسیب دیده مثلاً بنگاه‌های بزرگ یا دولت صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی می تواند یک اعتباری برای کارکنان خودش در نظر بگیرد که این اعتبار صرفاً مثلاً می تواند در هتل‌ها و رستوران‌های استفاده بشود و زمان داشته باشد برای این حمایت‌ها اما خود کسب و کارها هم می‌تواند کمک بکنند و بخشی از تخفیفات یا این اعتبار را تامین بکنند اما شاید گفته بشود که چه منابعی می تواند داشته باشیم؟ آیا دولت منابعی برای اجرای این کارها دارد یا خیر؟

بیش تر بخوانید//راهکارهای جلوگیری از تعطیلی کسب وکارها بدون کمک دولت

«مرتضی زمانیان»؛ کارشناس امور بانکی و مشاور طرح بازنگری قانون بانکداری کشور
این‌بار اتفاقی که افتاده است، اینست که هم از جهت عرضه و هم سمت تقاضای اقتصاد، دچار شوک هم‌زمان شدند. تقاضا که کاملاً معلوم است که چرا شوک منفی به او خورده است از این‌که کسی دیگر سفر نمی‌رود، گردشگری وجود ندارد و کسی که حتی آرایشگاه نمی‌رود از آن طرف هم یک شوک منفی به بخش عرضه اقتصاد واردشده است به این معنی که هم کالاهای میانی قطع شده‌اند برای بنگاه ها و هم کالاهای واسطه‌ای یعنی مرزها بسته شده است و بنگاه ها مواد اولیه تولیدی به آن‌ها نمی‌رسد و حالا شما در نظر بگیرید از بنگاهی که می‌خواهد یک چیپس درست کند الان مرز بسته شده است و سیب‌زمینی و روغن آن نمی‌آید تا  بنگاه هایی که دیگر شوک منفی به نیروی کار خود و یا یک بخشی از نیروی کار وارد شده است و سمت عرضه اقتصاد را هم تحت تاثیر قرار است و وقتی شوک منفی هم به عرضه اتفاق بیفتد هم به تقاضا اتفاق بیفتد، خیلی شرایط بغرنج تر می شود. حالا احتمالاً خیلی از دوستان که اقتصاد خوانده‌اند می‌دانند که چه شرایط نابهنجاری را ایجاد می‌کند.

بیش تر بخوانید//کنترل اجتماعی با استفاده از ابزارهای اقتصادی به جای قرنطینه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top