تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/23 - 19:04
کد خبر: 351795

توسعه ویندوز 10X برای دستگاه‌های دارای یک نمایشگر

مایکروسافت در آغاز اعلام کرده بود ویندوز 10X را تنها برای کامپیوترهای مجهز به دو نمایشگر توسعه می‌دهد؛ اما ظاهرا ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند برنامه‌هایشان را تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال گذشته، وقتی مایکروسافت ویندوز 10X را رونمایی کرد، ادعا شد این نسخه از ویندوز را فقط برای دستگاه‌هایی همچون سرفیس نئو توسعه خواهد داد. بااین‌حال براساس اخبار جدید، ظاهرا ردموندی‌ها گرفته‌اند برنامه‌هایشان را تغییر دهند و ویندوز ۱۰ ایکس برای دستگاه‌های مجهز به یک نمایشگر هم عرضه کنند.
ویندوز 10X از جهاتی شبیه به ویندوز 10S به‌نظر می‌رسد. این نسخه‌های ویندوز ۱۰ از قابلیت‌ها و امکاناتی تقریبا متفاوت با نسخه‌ی اصلی بهره می‌برند؛ البته ویندوز 10X تفاوت‌های عمده‌ای هم با ویندوز 10S دارد. به‌عنوان مثال، ویندوز 10X از برخی از اپلیکیشن‌های Win32 پشتیبانی می‌کند و به شل و نوار وظیفه و منو استارت با طراحی کاملا جدید مجهز خواهد بود.
تصاویر منتشرشده از طراحی احتمالی ویندوز ۱۰ ایکس نشان‌دهنده‌ی تغییرات مهم در منوهای کاربردی است. به‌عنوان مثال، منو استارت به‌جای مرتب‌کردن آیکن‌ها به‌صورت چپ‌چین، برنامه‌های دلخواه و درحال‌اجرا و اسناد اخیر را به‌صورت وسط‌چین نمایش می‌دهد. البته اگر کاربر ماوس را به کامپیوتر خود متصل کند، نمایش به‌صورت طراحی قبلی خواهد بود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل تجربه‌ی کاربری و راه‌اندازی کاملا متفاوت و جدیدی خواهد داشت. مرکز کنترل جدید و قابلیتی به‌نام Compose Mode از قابلیت‌های تجربی جدید هستند. قابلیت دوم لپ‌تاپ را از دستگاهی با محوریت مصرف محتوا به دستگاهی متمرکز بر تولید محتوا تبدیل می‌کند. Compose Mode زمانی‌که کیبورد به دستگاه متصل شود، به‌صورت خودکار فعال خواهد شد. به‌علاوه، قابلیت‌های متعدد مخصوص لپ‌تاپ مانند اپلیکیشن‌هایی با چند پنجره، با فعال‌شدن حالت Compose راه‌اندازی می‌شوند.

تغییر مسیر مایکروسافت و توسعه‌ی سیستم‌عامل برای دستگاه‌های مجهز به یک نمایشگر هنوز تأیید نشده است و بحران‌های کنونی ویروس کرونا هرگونه تصمیم‌گیری در‌این‌باره‌ را دشوار می‌کنند. حتی برخی تصور می‌کنند ردموندی‌ها توانسته‌اند به‌طورکامل سیستم‌عاملی با امکانات ویژه‌ برای دستگاه‌های دونمایشگره توسعه دهند و با تصمیم و خبر جدید، تنها به‌نوعی فرایند را ساده‌سازی کرده‌اند. به‌عنوان نمونه‌ای از مشکلات توسعه‌ای، می‌توان به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های Win32 اشاره کرد که حتی در رونمایی فوریه نیز ضعف‌های خود را نشان دادند. به‌هرحال، ظاهرا پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مذکور در ویندوز 10X بدون ایراد نخواهد بود و گزینه‌ی کاملی محسوب نمی‌شود.
گزارش‌های گذشته از قابلیت پشتیبانی ویندوز 10X از Win32 نشان می‌دهد وضعیت رضایت‌بخش نیست. منابع داخلی از مایکروسافت ادعا می‌کنند فرایند توسعه برای رسیدن به قابلیتی درک‌پذیر برای کاربران عادی، دشواری‌های زیادی دارد و به‌هرحال هنوز عالی نیست. همچنین، تأثیر پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مذکور بر باتری هم آن‌چنان زیاد نخواهد بود؛ چون بخش مجزای پشتیبانی، تنها درصورت نیاز فعال می‌شود. بااین‌همه، اگر کاربران تمایل دارند از همه‌ی قابلیت‌های دستگاه خود استفاده کنند، نباید برای اجرای اپلیکیشن‌های Win32 روی آن برنامه‌ریزی مفصلی کنند.
اگر تغییر مسیر جدید در مایکروسافت نهایی شود، با این سؤال روبه‌رو می‌شویم: ویندوز ۱۰ ایکس ذاتا چه کاربردی دارد؟ این نسخه از ویندوز به‌عنوان نسخه‌ای مخصوص دستگاه‌های با دو نمایشگر پروژه‌ای منطقی به‌نظر می‌رسید. اکنون اگر شاهد عرضه‌ی آن برای دستگاه‌هایی با یک نمایشگر هم باشیم، باید نظریه‌های دیگر را بررسی کنیم. برای مثال، می‌توان ادعا کرد مایکروسافت قصد دارد با کروم‌بوک‌ها رقابت کند. چنین رویکردی نیز مثبت به‌نظر می‌رسد؛ اما هنوز مشکل جذابیت اکوسیستم نرم‌افزاری مایکروسافت دربرابر آن‌ها قرار دارد.
مایکروسافت تاکنون موفقیت زیادی در توسعه‌ی ویندوز برای فرم‌فاکتورهای جدید کسب نکرده است. افزون‌براین، تأخیرها و تغییر مسیرهای استراتژیک احتمالا تأثیری روی دستگاه اندرویدی سرفیس دوئو نخواهند گذاشت که در پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود. تراشه‌های اینتل لیک‌فیلد تلاش‌های دیگر در حوزه‌ی جدید هستند که قابلیت‌های مخصوص ویندوز 10X دارند.

منبع: extremetech

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top