تاریخ انتشار: جمعه 1399/01/29 - 09:34
کد خبر: 352521

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی به نام «شهریه»

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی به نام «شهریه»

با توجه به مصوبات و نظرات مسئولان دانشگاهی، وضعیت دانشجویان خوابگاه‌های دولتی مشخص است اما آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان ساکن هستند و اجاره بهای خوابگاه خود را در ماه‌های اسفند و فروردین پرداخت کردند، وضعیت این دسته از دانشجویان چیست؟!

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با تداوم بیماری کرونا و ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی، دانشگاه های کشور همچنان درگیر موضوع اجاره بهای خوابگاه های دانشجویان هستند. از خوابگاه های دولتی زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت گرفته تا خوابگاه استیجاری و خودگردانی که در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. پیش از این صندوق رفاه دانشجویان با صدور اطلاعیه ای، شرایط جدید برای بازپرداخت اقساط و عدم دریافت مبلغ اجاره بهاء دانشجویان را اعلام کرد. در قسمتی از این اطلاعیه آمده است: «محاسبه دریافت اجاره بهاء از دانشجویان ساکن در خوابگاه به نسبت مدت حضور و سکونت در خوابگاه ها محاسبه و اخذ خواهد شد و دانشجویان بابت ایام تعطیلی دانشگاه و خوابگاه (به دلیل شیوع ویروس کرونا) ملزم به پرداخت اجاره بهاء نخواهند بود.»

فراخوان دانشجو در سراهای دانشجویی غیر قانونی است

مسعود رضایی معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به دریافت شکایت هایی از دانشجویان مبنی بر درخواست پرداخت اجاره بهای فروردین ماه از سوی مدیریت خوابگاههای خودگردان یا مراجعه به خوابگاه، جمع آوری وسایل و تخلیه اتاق، تاکید می‌شود که بازگشایی سراهای دانشجویی منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مجوز سازمان دانشجویان است؛ بنابراین هر گونه فراخوان «حضور دانشجو» در سراهای دانشجویی غیرقانونی است.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس افزود: به منظور دریافت نظرات دانشجویان، درخواست برگزاری جلسه مجازی با دبیر شورای صنفی دانشجویی را مطرح کردیم تا پیرامون خواسته های دانشجویان و مسائل خوابگاهها، سنوات تحصیلی، حذف ترم و... گفتگو و بحث و تبادل نظر کنیم که ان‌شاءالله بزودی این جلسه برگزار خواهد شد.

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی با عنوان پرداخت شهریه

دانشگاه علامه طباطبایی

معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با انتشار اطلاعیه ای برنامه های این معاونت در زمینه خدمات دانشجویی از جمله شرایط باز پرداخت تسهیلات دانشجویی در قالب اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی و دیگر خدمات به دانشجویان و فارغ التحصیلان را تشریح کرد.

در این اطلاعیه آمده است که در حال حاضر مبلغ پرداختی بابت خوابگاه در دستور کار هیئت رئیسه دانشگاه قرار دارد و مصوبه مورد نظر در خصوص بستانکاری دانشجویان به حساب آنها لحاظ خواهد شد.

وزارت بهداشت

مهندس خدابنده لومدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت:هزینه خوابگاه های دانشجویان علوم پزشکی در سه ماه اسفند ،فروردین و اردیبهشت به دلیل کرونا اخذ نمیشود. توجه به مصوبه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، از زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل شدند، هزینه خوابگاه‌های علوم پزشکی به مدت سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه از دانشجویان اخذ نمی‌شود.

در صورتی که هزینه خوابگاه یا وام نیز از حساب دانشجویان در این مدت کسر شده باشد به حساب دانشجویان بازگردانده می شود.

خواجه نصیرالدین طوسی

معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین با تاکید بر اینکه وضعیت پرداختی شهریه خوابگاه های خودگردان دانشگاه هنوز مشخص نیست، گفت: ما تصمیم بر مساعدت با پرداخت شهریه از سوی دانشجویان در ماه های تعطیلی داریم اما هنوز جزئیات و آمار و ارقام آن مشخص نیست.

دانشجویانی که در خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه خواجه نصیر اسکان دارند، با توجه به اینکه این خوابگاه‌ها زیر نظر صندوق رفاه نیستند اما دانشگاه تصمیم دارد پیرو مساعدت صندوق رفاه دانشجویان، کمک‌هایی در خصوص پرداخت شهریه دانشجویان انجام بدهد اما هنوز جزئیات و آمار و ارقام این تصمیم به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه نرسیده است و نمی‌توان با قطعیت در خصوص جزئیات مساعدت‌ها صحبت کرد.

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی با عنوان پرداخت شهریه

دانشگاه امیر کبیر

معاونت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر پیرامون اسکان خوابگاه برای دفاعیه پایان‌نامه‌ها در جهت تسهیل و حمایت از برگزاری دفاعیه پایان نامه ها اطلاعیه ای صادر کرد.

در همین راستا تسهیلاتی برای اسکان موقت دانشجویان مقیم خارج از تهران فراهم شده است. برای این منظور، دانشجویان با تایید معاونت آموزشی به مدت یک هفته امکان استفاده از امکانات خوابگاهی با رعایت اصول فاصله گذاری و جوانب بهداشتی را خواهند داشت.

اما خوابگاه برای تمامی دانشجویان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

هیچگونه خدمات رسانی در خوابگاه‌ها انجام نمی‌شود و تا اعلام رسمی ستاد مقابله با کرونا خوابگاه‌ها راه اندازی نخواهد شد.

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی با عنوان پرداخت شهریه

دانشگاه صنعتی شریف

عماد فاطمی‌زاده معاونت دانشجویی تاکید کرد: درباره تکالیف شهریه خوابگاه‌ها دانشگاه تابع قوانین صندوق رفاه خواهد بود. طبق این قانون، به مانند ایام عید، مبلغی پرداخت نشده و مبلغ‌های پرداخت‌شده توسط دانشجویان، به ذخیرهٔ آن‌ها اضافه خواهدشد.

وزارت علوم

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: محاسبه دریافت اجاره‌بها و اخذ آن از دانشجویان ساکن در خوابگاه به نسبت مدت حضور و سکونت در خوابگاه‌ها است و دانشجویان بابت ایام تعطیلی دانشگاه و خوابگاه‌ها صرفا به دلیل شیوع ویروس کرونا ملزم به پرداخت اجاره‌بها نخواهند بود.

خوابگاه‌های دانشجویی و معضلی با عنوان پرداخت شهریه

دانشگاه‌های تهران در اطلاعیه‌ای خبر از تعطیلی کامل خوابگاه‌ها دادند

در این میان با توجه به مصوبات و اظهار نظر مسئولین دانشجویی تکالیف دانشجویان خوابگاه های دولتی روشن است اما آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه های استیجاری و خودگردان زندگی می کنند و مبالغ خوابگاهی خود را در ماه های اسفند و فروردین پرداخت کردند،تکلیف این دسته از دانشجویان چیست؟

آیا مبالغ بازگردانده می شود؟ آیا به موجب مصوبات وزارت علوم و وزارت بهداشت آنها نیز به همان صورت عمل خواهند کرد؟

به هر حال با همه این تفاسیر، انتقادی که همیشه به دستگاه وزارتی علوم و بهداشت نیز مطرح میشود این است  که آیا تعیین تکلیف دانشجویانی که همچنان در ابهام از وضعیت موجود هستند ،آیا در توانایی آنها نیست که مصوبات اجرایی خود را به این اماکن اعلام کنند و آنها را به اجرایی شدن مصوبات الزام کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top