تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/01 - 01:14
کد خبر: 352862

جایگزین دموکراسی در حال مرگ آمریکا چیست؟

عوامل منجر به زوال دموکراسی آمریکایی چندگانه از جمله فساد داخلی شامل وعده‌های پوچ، دستکاری اجماع عمومی به وسیله رسانه‌های گروهی، سوء استفاده از قدرت ... و فشار بیرونی شامل سیاست‌های خارجی آمریکاست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، گلوبال تایمز در مطلبی با توجه به شیوع کرونا در جهان و تحولات آمریکا می‌نویسد: اجماع روز افزون در غرب بر این است که دموکراسی آمریکایی درحال مرگ است و پل کروگمن، مقاله نویس نشریه نیویورک تایمز، یکی از معتقدان آن است. او درمقاله ماه سپتامبر  ۲۰۱۹ خود با عنوان «مرگ دموکراسی آمریکایی» یادآور شد که با تلاش ترامپ برای مسلح ساختن دولت فدرال برای مجازات منتقدان خود، دمکراسی امریکایی به ورطه خودکامگی لغزیده است.

کروگمن  روز ۱۰ آوریل در مقاله دیگری با عنوان «احتمال مرگ دموکراسی آمریکایی» به دستکاری مرحله مقدماتی انتخابات در ایالت ویسکانسین از سوی حزب جمهوریخواه به عنوان نمونه‌ای در اتخاذ خودکامگی به وسیله یکی از احزاب اشاره کرده است. او معتقد است این اقدام و فروپاشی دموکراسی به عنوان عالی ترین نهاد سیاسی در آمریکا بسیار هولناک تر از شیوع کووید ۱۹ و پیامدهای اقتصادی آن است.

دیگر پژوهشگران نیز دریافته های خود به چنین نگرانی اشاره کرده‌اند که از آن جمله  «گزارش سال ۲۰۲۰ رضایت جهانی از دموکراسی» منتشره در ماه ژانویه به وسیله مرکز آینده دموکراسی در موسسه سیاست عمومی بنت در دانشگاه کمبریج انگلیس است.

در این گزارش آمده است: اگرچه رضایت جهانی از سیاست های دموکراتیک از ۴۷.۹  به ۵۷.۵ درصد افزایش یافته ولی آمریکا افول غیر منتظره و عجیبی را تجربه کرده است و کمتر از نصف جمعیت آن از نسخه دمکراسی خود ناراضی هستند. با توجه به سوءمدیریت کووید ۱۹ و تاثیر آن بر وال استریت و تعطیلی موقت اقتصاد آمریکا و افزایش شدید نرخ بیکاری، گمان می رود حداقل ۷۵ درصد از مردم آمریکا از نظام دموکراسی خود در خلال دوره کووید ۱۹ ناراضی شوند.

دو علت اصلی منتشره در گزارش انگلیس شامل عدم عمل به وعده‌ها به وسیله سیاستمداران و لطمه به سطح زندگی به علت نابرابری فاحش درآمدها در جامعه آمریکاست.

عوامل منجر به زوال دموکراسی آمریکایی چندگانه از جمله فساد داخلی (شامل وعده های پوچ، سیاست های پولی، دستکاری اجماع عمومی به وسیله رسانه های گروهی، سوء استفاده از قدرت ... ) و فشار بیرونی (شامل سیاست های خارجی یک جانبه گرای آمریکا و نقض های مکرر حق حاکمیت کشورهایی مانند چین) است.

ترامپ از قبل نیز تهدید کرده است که اگر در انتخابات ماه نوامبر برنده نشود هواداران خود را برای شروع جنگ داخلی بسیج خواهد کرد.

اگر نگرانی کروگمن به جا باشد، باید هشدارهای او را در آمریکا و در سطح جهان جدی گرفت. در بدترین سناریو، آمریکا و جهان باید خود را برای شکست ترامپ در انتخابات آماده کنند که در این صورت، ترامپ دست به شورش علیه دولت جو بایدن خواهد زد.

سناریوی کمتر محتمل این خواهد بود که ترامپ و بایدن - همانند ال گور و بوش - به تساوی برسند و دیوان عالی برنده را تعیین کند که احتمال خشونت علیه نامزد پیروز  وجود خواهد داشت که تنها مشابه آن بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ خواهدبود.  هرگونه رویداد حساس می تواند شورش سراسری بی سابقه‌ای را در جامعه آمریکا ایجاد کند.

برای مدیریت بهتر آمریکا چه در دوره بایدن یا ترامپ، اتخاذ دور تازه‌ای از برنامه های موسوم به طرح نو  New Deal  لازم خواهد بود. ترکیبی از سوسیالیسم و اقتصاد بازار مدل چین نیز شاید نمونه خوبی برای آمریکا باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top