گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 353431

نگاهی به روند روزافزون نگاه ابزاری به زنان؛

تبلیغات «به رخ کشیدن زیبایی» عرصه کالایی کردن زنان

شاید در قدم های اولیه عرضه کنندگان (زنان) نیاز چندانی برای استفاده حداکثری از بدن خود برای جلب توجه نداشته باشند اما پس از مدتی، عرضه شدید کالا(شما بخوانید بدن) توسط زنان مختلف باعث می شود تا مانند سایر قوانین عرضه و تقاضای بازار شاهد اوج گرفتن به نمایش گذاشتن زیبایی زنان باشیم

به گزارش زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی پیش تصویر تبلیغ عجیب یک آرایشگاه در بابل باعث واکنشهای مختلفی در تقبیح و یا حمایت! از آن شد. در این تصویر، بیلبوردی با پس زمینه ای سفید قرار داشت که با فونت بزرگی بر روی آن نوشته شده بود «زیبایی تان را به رخ بکشید»، هر چند این عبارت به اندازه کافی عجیب و شوکه کننده به نظر می رسید اما اتفاق عجیب تر آن بود که یک زن با لباس هایی که سعی داشت تا زیبایی اش را به رخ بکشد در گوشه ای از بیلبورد، بر روی صندلی نشسته و روزنامه ای با تبلیغ آرایشگاه را می خواند. تابلویی که بیش از آنکه نشان دهنده زیبایی زنان باشد، نشان دهنده سو استفاده از زنی بود که به اجبار باید ساعت ها بر روی یک صندل می نشست تا اثبات کننده «جذابیت» زنانی باشد که از آرایشگاهی خاص استفاده می کنند.

هر چند سو استفاده آشکار از زنان و ابزاری دانستن انها در ماجرای تبلیغ آرایشگاه زنانه امری بدیهی بود، اما فمنیست های مدعی حمایت از حقوق زنان با از به رخ کشیدن زیبایی زنان حمایت کرند.
این تبلیغ هر چند عجیب بود اما تنها تبلیغ عمومی برای به رخ کشیدن زیبایی زنان نبود. این روزها در مترو تهران تبلیغاتی با عنوان «هفتاد رنگ» منتشر می شود تبلیغی که به زنان راه های زیبایی را می آموزد، هر چند واژگان استفاده شده در این تبلیغ کمی ساده تر از تبلیغ قبلی است اما مبنای هر دو تبلیغ یکی است. با نگاهی به سایت «هفتاد رنگ» شاهد انواع محصولات آرایشی بهداشتی می شوید که زنان با استفاده از آن جوان و زیبا می شوند و به راحتی می توانند زیبایی خود را به رخ بشکند.

تبلیغات سایت هفتاد رنگ در مترو تهران

تنها با زیبایی به چشم می آیید

این موارد تنها بخشی از تبلیغاتی است که به صورت رسمی سعی دارد تا زیبایی زن را به نمایش بگذارد، کافیست جستجوی کوچکی در گوگل و سایت های زیبایی داشته باشید تا بفهمید دیگر سطح زیبایی ها از لوازم آرایشی فراتر رفته و موضوع این روزهای عمل های جراحی به جراحی های زیبایی جنسی رسیده است! بر اساس این تبلیغات تنها راهی که زنان می توانند تا در جامعه دیده شوند و شانیت داشته باشند به نمایش گذاشتن زیبایی آنها است، در این سبک زندگی چیزی از اخلاق، انسانیت و ... دیده نمی شود.

سایت «هفتاد رنگ»

چرا جامعه به چنین نقطه ای رسیده است

شاید دیدن این تبلیغات مسبوق به سابقه باشد اما چرا هر روز بر دامنه افسار گسیخته چنین تبلیغاتی اضافه می شود؟ یکی از دلایل مهم شدن زیبایی و اندام زنان را می توان در تغییر نگاه بخشی از جامعه دانست. در این نوع نگاه بازار مفهوم کلیدی دارد و اعمال اجتماعی، ارزش های فرهنگی، ایده ها و آرزوها و حتی تعاملات انسانی را ذیل نگاه مصرفی تعریف می کند. در چنین جامعه ای بدن دیگر بخشی از وجود افراد نیست بلکه کالایی است که از این طریق افراد را به سمت خود جلب می کند تا در ازای بر طرف کردن بخشی از نیازهای جامعه، بخشی از نیاز های خود چه مالی و چه عاطفی را بر طرف نماید، در نیتجه بدن کالایی برای تبلیغات و جدی گرفته شدن در جامعه می شود.

زمانی که جامعه به چنین نتیجه ای برسد، سوالی که ذهن زنان را به خود مشغول می کند آن است که پس چگونه می توان افراد بیشتری را به خود جلب کرد؟ و این سوال به معنای آن است که، چه کسانی می توانند عرضه کنندگان بهتری باشند؟ کسانی که زیبایی خود را به رخ کشیده و بتوانند به کمک کمپانی های ثروتمند صنعت مد و لوازم آرایشی خود را در بازار عرضه بدن نگه دارند. شاید در قدم های اولیه عرضه کنندگان (زنان) نیاز چندانی برای استفاده حداکثری از بدن خود برای جلب توجه نداشته باشند اما پس از مدتی، عرضه شدید کالا(شما بخوانید بدن) توسط زنان دیگر باعث می شود تا مانند سایر قوانین عرضه و تقاضا، شاهد اوج گرفتن به نمایش گذاشتن زیبایی زنان باشیم که پس از مدتی زنان را به مستعمره های بازار و صنعت گران تبدیل می کند.

اکنون بایستی نگران افزایش تبلیغات زیبایی در سکوت مسئولین بود، سکوتی که می تواند مسابقه زیبایی را حتی به سنین کمتر نیز بکشاند، برای مثال در حالی که ما آرام از کنار چنین تبلیغاتی عبور می کنیم روانشناسان غربی برای کاهش تاثیر تبلیغات زیبایی معتقدند بایستی کودکان از نظر رسانه‌ای هم باسواد شوند تا بفمند که "این تصاویر آراسته، واقعی نیستند."

نویسنده: امین خلیق

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.