تاریخ انتشار: شنبه 1399/02/06 - 23:41
کد خبر: 353534

گوانتاناموی امارات و زندانیانی که آزاد نمی‌شوند

یک نهاد حقوق بشری گفت که دولت امارات ۱۲ زندانی سیاسی را علی‌رغم پایان محکومیتشان همچنان در زندان «الرزین» در شرایط بسیار بدی نگه داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سازمان «کمپین بین‌المللی برای آزادی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت امارات پنج تن از زندانیان سیاسی را علی‌رغم پایان دوره محکومیتشان، همچنان در شرایط بسیار بدی در بازداشت نگه داشته است.

به نوشته وبگاه القدس العربی، بنابراین گزارش، این پنج تن در زندان «الرزین» در صحرای ابوظبی نگهداری می‌شوند. زندانی که معارضان اماراتی از آن به عنوان «گوانتاناموی امارات» یاد می‌کنند.

این پنج نفر به نام‌های «عبد الله الهاجری»، «عمران الحارثی»، «محمود الحسینی»، «مصور الأحمدی» و فهد الهاجری هستند که چهار تن نفر اول می‌بایست در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۵ تیر ۱۳۹۸) و نفر پنجم نیز در ماه گذشته آزاد می‌شدند.

به گفته این سازمان غیر دولتی، علاوه بر این پنج نفر، هفت تن دیگر به نام‌های أحمد الملا، فیصل الشوه، عثمان الشوه، عبد الواحد الشوه، عبد الله الحِلوی، سعید البریمی وخالد ربیعة با وجود پایان محکومیتشان کماکان در زندان هستند.

در ادامه این بیانیه از مقامات اماراتی خواسته شده است تا فورا و بدون هیچ شرطی این زندانیان را در سایه شیوع کرونا آزاد کنند. طبق این بیانیه شرایط زندان «الرزین» بسیار نا مناسب است به طوری که از آن با نام «گوانتاناموی امارات» یاد می‌شود و زندانیان تحت انواع شکنجه‌ها قرار دارند.   

دولت امارات در سال ۲۰۱۳ و در جریان اعتراضات موسوم به «بهار عربی» ۹۴ نفر از فعالان سیاسی را که خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور بودند، محاکمه کرد و ۶۹ تن از آنان را محکوم شناخت و برای آن‌ها  حبس‌های طولانی مدت در نظر گرفت.  

زندان «الرزین» در ۲۱۵ کیلومتری عمق بیایان امارات  و ۱۲۰ کیلومتری ابوظبی قرار گرفته است. این زندان در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و از آن بعنوان گورستان معارضان سیاسی یاد می‌شود. معارضانی که عمده آن‌ها از میان اعضای اخوان‌المسلمین هستند.

سازمان «عدالت و حقوق بشر» نیز در ۱۹ بهمن سال گذشته در گزارشی از شرایط این زندان نوشت که زندانیان در آب و هوای سرد مناطق بیابانی در زمستان، اجازه پوشیدن لباس گرم ندارند و همچنین آن‌ها را از پوشیدن لباس‌هایی که خانواده‌های زندانیان برایشان آورده‌اند، منع می‌کنند. بسیاری از افرادی که پس از سال‌ها از این زندان رهایی یافته‌اند می‌گویند که با شنیدن نام امارات ترس وجودشان را فرا می‌گیرد.        

در کنار سرکوب داخلی، دولت امارات در دیگر کشورها به خصوص در جنوب یمن نیز اقدام به ساخت زندان‌های مخفی کرده است که هر از چندگاهی گزارش‌هایی از ربایش مخالفان و شکنجه زندانیان منتشر می‌شود. زندانیان این زندان‌ها گزارش دادند که از در این زندان‌ها ضرب و شتم شدید تا حد از دست دادن هوش و حواس، شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن و آویزان کردن از سقف با چشمان بسته انجام می‌شود.       

دوشنبه هفته گذشته نیز سازمان «آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» از اقدامات امارات در نقض حقوق بشر و به خصوص حقوق زندانیان به شدت انتقاد کرد و گفت حکومت ابوظبی به رغم کارنامه سیاهی که در شکنجه زندانیان دارد برای کشورهای غربی یک متحد قوی شمرده می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top