تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/02/07 - 00:25
کد خبر: 353539

جولان «نور» در سپهر روزنامه‌های کشور و بین‌المللی

موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرتاب و در مدار قرار گرفتن ماهواره نور و واکنش‌های پیرامون آن روزنامه های کشور را به تحلیل و بررسی این رویداد مهم سوق داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه، نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت به فضا پرتاب شد. «ماهواره نور» به عنوان یک ماهواره خاص و استراتژیک توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قاصد» و از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. ماهواره نور هر ۹۳ دقیقه یک بار به دور کره زمین می‌چرخد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشت: اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده توسط این ماهواره نشان می‌دهد که «نور» ایرانی چندین مرتبه از روی نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا و حداقل یک بار از روی سرزمین‌های ‌اشغالی عبور کرده است. باید این طور اعلام کرد که دوران صرفا تصویربرداری ماهواره‌های جاسوسی غربی از ایران به سر آمده و حالا ماهواره‌های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا نیز تصویربرداری می‌کنند.

چنین ماهواره‌ای علاوه ‌بر تامین امنیت بیشتر برای کشورمان و کمک به رفع نیازهای نظامی، می‌توانند درآمد زیادی را برای ایران به همراه داشته و نیازهایی که اکنون با هزینه‌های میلیون دلاری از شرکت‌های خارجی (همچون تهیه تصاویر جدید از شهرها جهت نقشه‌برداری) تامین می‌شود را با هزینه‌های بسیار پایین‌تر و کمک متخصصان داخلی تامین کنند.

یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز پرتاب ماهواره نور توسط سپاه، به‌کارگیری اصل «غافلگیری» بود. بهره‌مندی از این اصل، ادعای آمریکا و تروئیکای اروپایی مبنی بر «تسلط اطلاعاتی بر تمامی اقدامات ایران» را به سخره گرفت و رد کرد و تحقیری مضاعف برای مدعیان ابرقدرتی به بار آورد.

روزنامه جوان هم طی یادداشتی به این مسئله پرداخته است؛

۱- ابر پروژه‌ای که سپاه پاسداران اولین فاز آن را با ارسال ماهواره نظامی نور ۱ انجام داد بدون شک، اوج فنّاوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه بود.

۲- این ماهواره و به تبع آن ماهواره‌هایی که سپاه در آینده نزدیک به فضا خواهد فرستاد، ضمن اینکه قادر است به‌صورت دقیق تحرکات نظامی و همچنین تأسیسات کشورها را برای مسئولان اطلاعات نظامی ایران رصد کند، قابلیت هدایت موشک، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی از طریق ماهواره را خواهد داشت و ایران اسلامی را به جمع کشورهای دارای این توانمندی بومی افزوده‌است.

۳- امریکایی‌ها خوب می‌دانند کشوری که موشک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای، آن‌هم با سوخت جامد را با موفقیت شلیک می‌کند، به چه سطحی از توانمندی فنّاورانه دست یافته است. این نکته حائز اهمیت است که موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای شباهت بسیاری به این نوع موشک که ماهواره نور سپاه را به فضا برده است، دارد، چرا که در مرحله اول پس از طی مسافت خاصی موشک دوم از موشک اول جدا و در مرحله بعد موشک سوم نیز از موشک دوم جدا می‌شود و ماهواره را در مدار قرار می‌دهد.

۴- نکته مهم دیگر شلیک این موشک از لانچر متحرک است که غافلگیری و ترس غربی‌ها را در پی داشته است. با توجه به اینکه پرتاب‌های گذشته از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان صورت می‌گرفت، مدتی است ماهواره‌های دشمن هرگونه تحرک روی این سکو را رصد می‌کردند و چه بسا با هرگونه اقدامی در این خصوص، این شلیک نیز سرنوشت همان شلیک‌هارا پیدا می‌کرد که در چهار سال اخیر شاهد شکست آن بوده‌ایم. چراکه بسیاری از کارشناسان، بخشی از آن عدم موفقیت‌ها را بی ارتباط با اقدامات دشمن نمی‌دانند.

۵- این اقدام راهبردی سپاه در حالی که ترامپ در پی آن است پس از تحمیل برجام هسته‌ای، با خیال خام خود، برجام موشکی را بر کشورمان تحمیل کند، تیر خلاصی به امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و آن‌ها از این پس، باید واقعیت توانمندی موشکی جمهوری اسلامی را بفهمند. این یعنی دیگر برای همیشه امریکایی‌ها حتی توان تهدید لفظی ایران را نیز نخواهند داشت و باید با واقعیات استراتژیک جدید جمهوری اسلامی کنار بیایند. چیزی که تحمل آن بی شک برای‌شان سخت خواهد بود.

۶- در نهایت باید گفت ایران به عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت با استفاده از کمیت و کیفیت موشک‌های استراتژیکی خود، در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ بازدارنده است که همزمان می‌تواند توانایی‌های استراتژیکی و تاکتیکی خود را به بازوهای منطقه‌ای‌اش منتقل و سیاست‌هایش را از طریق آن‌ها اعمال کند.

روزنامه صبح نو اما با انتقاد از به عدم انعکاس مناسب خبر پرتاب ماهواره نور از سوی بعضی روزنامه های جریان اصلاح طلب نوشت:

برخلاف برخی رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب نظیر روزنامه‌های «اعتماد» و «شرق» که به طرزی شگفت‌انگیز از انعکاس خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «نور» در صفحه یک خود پرهیز کردند، رسانه‌های بین‌المللی به‌طور گسترده به این واقعه پرداختند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا با انتشار اذعان دو مقام «پنتاگون» به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره نظامی ایران، اعلام کرد: «ایران برای نخستین‌بار موفق شده یک ماهواره نظامی را در مدار زمین قرار دهد.»

روزنامه «لاستامپا» ایتالیا در گزارشی با عنوان «ویروس کرونا جلودار سپاه پاسداران نیست»، نوشت: «ایران اولین ماهواره نظامی خود را به هوا پرتاب کرد.»

شبکه «المیادین» ضمن بازتاب خبر پرتاب ماهواره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا تاکید کرد: «ایران نه تنها قدرت منطقه‌ای است بلکه به قدرتی جهانی تبدیل شده است.»

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد با موفقیت توانسته است نخستین ماهواره نظامی این کشور را روز چهارشنبه پرتاب کند.

روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» نیز در گزارشی با اشاره به بی‌تاثیری تحریم‌ها روی ایران، نوشت: «ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور شکست عملی تحریم‌های آمریکا را به اثبات رساند.»

اقدام بزرگ سپاه به نمایندگی از ملت ایران در پرتاب ماهواره نور، در زمانی به وقوع پیوست که کشورمان تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد و همزمان مشغول مبارزه با ویروس کرونا نیز هست، چه آنکه حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان در پیام تبریک خود به مناسبت توفیق در پرتاب این ماهواره، گفت: «داریم به دنیا نشان می‌دهیم که علی‌رغم سختی‌ها، فعالیت‌های ما ادامه دارد.» از سوی دیگر، پرتاب ماهواره نور، یکی از نشانه‌های عملیاتی‌ساختنِ مطالبه رهبر انقلاب برای قوی شدن روزافزون و تبدیل به قدرتی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای است.

روزنامه خراسان هم با پرداختن به این موضوع نوشت:

چرا به ماهواره‌های نظامی در فضا نیاز داریم؟

نزدیک به نیمی از حدود ۲ هزار ماهواره موجود در فضا، متعلق به آمریکاست. ماهواره‌هایی که اکثریت قابل توجه آن‌ها چندمنظوره هستند و علاوه بر کاربردهای علمی یا تجاری، در امور نظامی و امنیتی به کار گرفته می‌شوند. اما بیش از ۳۲۰ ماهواره صرفا نظامی فعال در فضا وجود دارد که بیش از نصف آن‌ها نیز متعلق به آمریکاست.

آمریکا در حال اداره کردن حدود نیمی از تمام ماهواره‌های نظامی جهان است و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار بابت فعالیت‌های فضایی هزینه می‌کند.

استفاده گسترده از ماهواره‌ها در عملیات نظامی به طور مستقیم و در جنگ‌های منطقه نیز بسیار شایع است. به عنوان مثال در جنگ سال ۲۰۰۴ آمریکا علیه عراق، ۶۸ درصد مهمات و لوازم جنگی دارای هدایت کننده ماهواره‌ای بودند. (این مقدار در سال ۱۹۹۱ در جنگ عراق بیش از ۱۰ درصد بوده است)

کاربردهای ماهواره های نظامی از شناسایی اهداف تا ناوبری را شامل می شود؛ از جمله هدایت، مکان‌یابی و تعیین موقعیت مکانی و راهنمایی تسلیحات و گروه‌های جنگی. در حوزه جاسوسی نیز ماهواره ها برای شناسایی ارتباطات مثل سیگنال‌های تلویزیونی، رادیویی و ارتباطی کاربرد دارند. در حوزه هشدار سریع نیز سنسورهای فروسرخ ماهواره‌ها می‌توانند پرتاب موشک را از خروجی گاز گرم شان شناسایی کنند. فناوری‌های جدیدتری نیز وجود دارد که می‌تواند مسیر موشک‌ها را با دقت خوب شناسایی کند.

ایران در ادامه این مسیر می تواند شکل گیری یک تهدید موشکی را همان لحظه آغاز در هر کجای جهان که باشد، رصد کند. این قابلیت توان دفاع موشکی کشور در حراست از آسمان کشور را 'فضاپایه' می کند و  نظام هشداردهی فضایی خوانده می شود که تعداد بسیار اندکی از کشورها در جهان از این قابلیت بهره مند هستند.

ایران در ادامه مسیر استفاده نظامی از فضا می تواند 'فضاهای حیاتی دشمن در دور دست' و 'تهدیدات برد بلند' را با اشرافی بی سابقه رصد کند. ما قادر خواهیم بود ببینیم دشمن آرایش خود را چگونه و با چه اهدافی تغییر می دهد و چه میزان از این آرایش، واقعا عملیاتی است.

در افق آینده، یک پدیده بسیار خارق العاده تر هم قابل مشاهده است و آن چیزی است که «همگام سازی همه یگان های عملیاتی در یک جنگ پیچیده» نامیده می شود. مفهوم ساده اش این است که می توانید رفتار جنگنده ای را که در آسمان است با تانک و نفربر روی زمین، با کشتی روی دریا و حتی تکاور داخل جنگل «همگام» کنید؛ به گونه ای که آن ها با تلفیق و به اشتراک گذاری سریع همه اطلاعات موجود، بهترین تصمیم را در کوتاه ترین زمان بگیرند.

وطن امروز هم در این باره نوشت: پرتاب ماهواره نظامی نور در روز چهارشنبه گذشته تبدیل به یکی از مهم‌ترین خطوط خبری جهان شد. در جدیدترین واکنش‌ها نسبت به پرتاب این ماهواره، «کریس مورفی» سناتور کنگره آمریکا با انتشار مجموعه توئیت‌هایی در انتقاد از سیاست‌های ترامپ در مقابل کشورمان نوشت: «تقریبا از هر طریق و در مقایسه با ۴ سال گذشته، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیف‌تر است».

مورفی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که ترامپ قدرت را در دست گرفت ایران نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار نمی‌داد، ادامه داد: «اوباما ایران را متقاعد کرده بود تا نیروهای نیابتی خود را به همراه ما و در جنگ علیه داعش بفرستد، هم‌اکنون اما ایران و نیروهای نیابتی‌اش به طور منظم در حال هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی هستند. اگرچه ترامپ به ما گفت کشتن [ترور سردار سپهبد شهید] ژنرال سلیمانی باعث بازدارندگی ایران می‌شود اما از زمان ضربه به سلیمانی حملات به نیروهای آمریکا افزایش و نه کاهش یافته است».

سناتور ایالت کانکتیکت اضافه کرد: «ترامپ توافق هسته‌ای را متلاشی کرد و به ما قول داد سیستم جدیدی از فشار بین‌المللی برای مجبور کردن ایران به پذیرش توافق جدید بهتر، ایجاد کند. آشکارا این موضوع بدبختانه با شکست مواجه شد. هیچ کسی تحریم‌های جدید را تایید نکرد و ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفت و هیچ توافق جدید بهتری هم به وجود نیامد».

سناتور دموکرات با اشاره به نقش مستقیم نیروهای نیابتی در تقویت نفوذ و قدرت ایران و رابطه نزدیک جمهوری اسلامی با نیروهای حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان نوشت: «سیاست ترامپ در خروج سیاسی، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و تشدید نظامی غیرراهبردی کورکورانه هیچ دستاوردی جز بازی کردن در زمین ایران نداشته است. آنها قدرتمندتر شده و ما ضعیف‌تر شده‌ایم و پرتاب این ماهواره تایید بیشتری بر این موضوع است».

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top