تاریخ انتشار: 01 آذر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3536

مشروح نشست دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با حضور کاظم جلالی، ‌عباس سلیمی نمین و منوچهر محمدی مشاور ارشد وزیر امور خارجه برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس،میزگرد به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر عصر امروز با حضور کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ‌عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و منوچهر محمدی مشاور ارشد وزیر امور خارجه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه منوچهر محمدی مشاور ارشد وزیر امور خارجه با بیان اینکه اساس جمهوری اسلامی بعد از انقلاب داشتن رابطه با همه دولت‌ها بوده است، اظهار داشت: در این زمینه با تمام دولت‌هایی که از سوی ایران به رسمیت شناخته می شد رابطه داشتیم البته با رژیم صهیونیستی در آن زمان نیز رابطه چندانی وجود نداشت و بعد از انقلاب نیز تنها با آفریقای جنوبی بنا به شرایط آن زمان قطع رابطه کردیم.

وی افزود: در مورد آمریکا نیز ما رابطه را قطع نکردیم بلکه خود آمریکا در جریان موضوع لانه جاسوسی این رابطه را قطع کرد که همچنان نیز ادامه دارد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه با جدا کردن سه مقوله مذاکره، رابطه دیپلماتیک و داشتن رابطه دوستانه با آمریکا اضافه کرد: آمریکا همان ابتدا یک اشتباهی را مرتکب شد که رابطه‌اش را با ایران قطع کرد و بعد از آن نیز از این حرکت پشیمان شد.

محمدی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه رابطه ایران و آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است که ما آن را نمی‌خواهیم، تصریح کرد: آمریکا از نگاه سلطه‌طلبانه همواره به بحث رابطه با ایران با 4 پیش‌شرط قائل بوده است که شامل رعایت حقوق بشر از سوی ایران، عدم حمایت از تروریسم، عدم پیگیری دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و عدم دخالت در جریان صلح اعراب و اسرائیل بود.

وی با بیان اینکه ایران هرگز برای این رابطه اشتیاق و تقاضایی نداشته است،ادامه داد: گذشته رابطه ایران با آمریکا همواره بر این اساس بوده که آمریکا از موضع قدرت هرگز ایران را به عنوان یک کشور مستقل قبول نکرده است.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در ادامه اظهار داشت: این وضعیت از ابتدا وجود داشته و اکنون نیز شاهدیم که اوباما با ادعای تغییر بر سر کار آمده و اعلام کرده که آمادگی مذاکره مستقیم با ایران را بدون هیچ پیش‌شرط را دارد اما اینکه چقدر بر سر این مسئله صادق است و یا اینکه تا چه میزان می‌تواند در مورد این خواسته خود با ساختار حاکمیت آمریکا توافق کند، مسائلی جدا هستند.

* در ادامه این برنامه عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه در سالهای بعد از قطع ارتباط دیپلماتیک از سوی آمریکا همواره بحث تجدید رابطه با ایران مطرح بوده است، اظهار داشت: چالش اصلی در این زمینه این است که آیا منافع ملی ایران برقراری ارتباط با آمریکا را حکم می‌کند و یا تداوم قطع این ارتباط را.

وی با بیان اینکه یکی از پیش‌شرط‌هایی که در زمان آلبرایت مطرح شده بود بحث تغییر قانون اساسی بود، افزود: ‌در گذشته آمریکا همواره تلاش می‌کرد در سیاست داخلی ایران دخالت کند.با این وجود برخی احزاب تاکید داشتند که منافع ملی کشور حکم می‌کند که هر چه زودتر بحث ارتباط با آمریکا از سر گرفته شده و دلایل آن نیز مواردی مانند بحث تحریم و محدود شدن قدرت انتخاب ایران در عرصه‌های تجاری و سیاسی بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه با اشاره به عذرخواهی آلبرایت از ایران بر سر ماجرای 28 مرداد یادآور شد: همزمان با این اتفاق شاهد بودیم که در مجلس ششم استقبال زیادی از بحث مذاکره با آمریکا می‌شد و حتی در آن زمان به رهبری نامه نوشتند که جام زهر ارتباط با آمریکا را بنوشد. در حالیکه در همان دوران آلبرایت اعلام کرده بود که ایران باید بخش‌هایی از قانون اساسی را که به موارد انتصابی در ایران اختصاص دارد، حذف کند.

سلیمی نمین با اشاره به اعلام مسئولین آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن منافع ملت ایران و احترام متقابل گفت: این اتفاق برای اولین بار در طول تاریخ رخ می‌دهد که آمریکا ایران را با این شرایط به پای میز محاکمه دعوت می‌کند و رئیس‌جمهور آمریکا نیز بحث احترام متقابل را به میان می‌کشد که چنین اتفاقی را باید از دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست.

وی با بیان اینکه این عقب‌نشینی می‌تواند صحت و یا عدم صحت مواضع بین‌المللی جمهوری اسلامی را محک بزند، یادآور شد: مسئله اصلی که می‌توان روی آن بحث کرد این است که چرا آمریکا حاضر به این عقب‌نشینی شده است و باید مشخص کنیم که آمریکا در این عقب‌نشینی صادق است و یا اینکه شرایط کنونی آن را مجبور به این عقب‌نشینی کرده است.

* کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این برنامه با بیان اینکه باید نوع نگاه آمریکا به ایران و همچنین نگاه ایران به آمریکا در ابتدا مشخص شود، اظهار داشت: رابطه ایران و آمریکا از منظر تاریخی به 3 دوره تقسیم می‌شود که دوره نخست آن تا سال 32 بود که آمریکا هنوز چهره بدی از خود بروز نداده و نهایتا با اقداماتی که در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و ساقط کردن دولت مصدق انجام شد فصلی نوینی در رابطه ایران و آمریکا ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان انگلیس از منطقه عقب‌نشینی کرده و آمریکا به قدرت جایگزین منطقه تبدیل شده بود، افزود: از سال 32 تا 57 عملکرد آمریکا نسبت به ایران و ملت آن کاملا مشخص است که با حمایت از رژیم مستبد زمان و تشکیل ساواک و طرح مسائلی در این زمینه علیه ملت ایران اقدام میکرد که نمونه بارزش به کاپیتولاسیون و قراردادهای نفتی و تسلیحاتی آن زمان برمی‌گردد که در نهایت به انقلاب اسلامی منجر شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فاصله زمانی سال 57 تا کنون را فصل سوم رابطه ایران و آمریکا خواند و گفت: در این برهه نیز مسائلی نظیر جنگ تحمیلی، ساقط کردن هواپیمای ایرباس و همچنین اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاملا موضع آمریکا را نسبت به ملت ایران مشخص می‌کند.

جلالی با بیان اینکه آمریکا از دل خاکستر جنگ جهانی دوم به یک قدرت جهانی تبدیل شد، ادامه داد: آمریکا از سال 38 به دنبال دنیای تک‌قطبی بود و تا زمان فروپاشی شوروی سابق در رویای پیروزی لیبرال دموکراسی بر سوسیال دموکراسی بوده و در این راستا تلاش می‌کرد.

وی با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی، دنیا دچار خلاء قدرت شد، یادآور شد:‌ در این زمان آمریکا اصطلاح جدید «نظم نوین جهانی»  را در عرصه سیاسی جهان مطرح کرد که در دل آن تنظیم نظم جهانی با محوریت قدرت اول جهان یعنی آمریکا شکل می‌گرفت و این سیاست تا کنون نیز ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش برخی کشورها برای عدم پذیرش این نظم جدید خاطرنشان کرد: در سال 95 روس‌ها بعد از تغییر و تحولاتی که در کشور خود داشتند، اعلام کردند که این نظم نوین غیرقابل پذیرش است و باید به شکل سابق خود برگردد یعنی روسیه نیز در کنار آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی حاضر باشد.

جلالی در ادامه اظهار داشت: روسیه و چین در این خصوص به پلورالیسم قدرت اعتقاد داشته و اروپایی‌ها نیز کم و بیش به این نگاه معتقدند و در آینده به آن خواهند پیوست. ژاپنی‌ها نیز به احتیاط زیاد به این جمع اضافه می‌شوند.

وی رابطه ایران و آمریکا را فراتر از رابطه دو کشور دانست و اضافه کرد: این رابطه در واقع رابطه دو نوع نگاه به ساختارهای موجود قدرت در عرصه‌های بین‌المللی است و اگر این مسئله به خوبی کالبدشکافی شود می‌توان به نتایج خوبی در خصوص رابطه ایران و آمریکا دست یافت.

* محمدی در ادامه این برنامه با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب همواره نگاهی با حیرت و شگفتی به ایران داشته و هرگز آنرا قبول نکرده است،اظهار داشت:‌ در زمانی که دکتر سنجابی در ایران روی کار آمد، کارشناسان آمریکایی اعلام کردند خیال ما بابت ایران آسوده است و بعد از آن نیز با انتخاب بنی‌صدر که رابطه تنگاتنگی با سازمان سیا داشت، این نوع نگاه به ایران ادامه داشت.

وی افزود: تا زمانی که احمدی‌نژاد در سال 84 به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، این روزنه امید برای آمریکایی‌ها وجود داشت و آنها قبل از این اتفاق در ماجراهایی مانند فک فارلین در زمان جنگ و مقاله عطاءالله مهاجرانی با عنوان «مذاکره مستقیم»و همچنین نامه رجایی خراسانی به مقام معظم رهبری که در آن آمریکا را یک ابرقدرت دانسته بود که ایران راهی جز تمکین در مقابل آن ندارد، امید زیادی به شکست دادن ایران داشتند.

مشاور ارشد وزارت امور خارجه، دوران سازندگی را نیز دارای شرایط امیدوارکننده برای آمریکایی‌ها خواند و یادآور شد: این مسئله در دوران اصلاحات نیز ادامه داشت که نمونه آن در مصاحبه خاتمی با کریستین امانپور رخ داد که خاتمی آمریکا را یک تمدن بزرگ نامید و از آبراهام لینکلن با عنوان شهید یاد کرد و در نهایت نیز نامه سال 2003 از سوی معاونین وزیر امور خارجه که آمادگی همراهی با آمریکا در آن اعلام شده بود.

محمدی با بیان اینکه در آن زمان رفتار داخلی به گونه‌ای بود که آمریکا را مایوس نمی‌کرد ادامه داد: در این شرایط آمریکا همچنان امید داشت که ایران در نظام سلطه جهانی آمریکا انعطاف‌ نشان دهد. یعنی مشکلی که در آن زمان وجود داشت هم نگاه خود آمریکایی‌ها به این مسئله بود و هم سینگال‌هایی که از داخل کشور به آمریکا فرستاده می‌شد.

وی اضافه کرد: در آمریکا هرگز نمی‌خواهند قبول کنند که تصمیم‌گیری در زمینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حیطه وظایف رهبری قرار دارد و فرد دیگری نمی‌تواند در این زمینه به صورت مستقل عمل کند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه به برخی عوامل داخلی آمریکا اشاره کرد و گفت: عواملی در خود آمریکا وجود دارد که اجازه نمی‌دهد که ساختار حاکم در مسیر منافع آمریکا حرکت کند و همواره منافع آنها در تضاد با منافع اسرائیل بوده است که این حالت دوگانگی همواره باعث ناکامی‌ آنها در مقابل ایران می‌شود.

* سلیمی نمین در ادامه این برنامه با بیان اینکه شرایط کنونی به دلیل مقاومت ایران در برابر آمریکا تغییر کرده است، اظهار داشت: اکنون تغییراتی در موضع آمریکا مشاهده می‌شود که بنا به شرایط کنونی است.

وی افزود: در دوران بوش ما مذاکرات موضوعی با آمریکا را آغاز کردیم و در عراق شرایط خوبی برای ما رقم خورد و توانستیم از موضع قدرت با آمریکا مذاکره کنیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه به دلایل قبول مذاکره با آمریکا در بحث عراق اشاره کرد و یادآور شد: یکی از دلایل قبول این مذاکرات بحث انتقال تجربه به نیروهایی بود که در عراق به قدرت رسیده بودند و ما به درخواست آنها مذاکره با آمریکا را قبول کردیم.

سلیمی نمین در خصوص دستاوردهای این مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص لازم است یادآوری کنیم که آمریکا اکنون مجبور شده نقطه ثقل حضور خود در منطقه را از عراق به افغانستان منتقل کند و ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای نیز یک گام به جلو برداریم که در این مسئله چندین عامل موثر بود.

وی وجود نیروهای اجرایی قابل اتکا را نخستین عامل پیشروی مذاکرات دانست و تصریح کرد: در گذشته نیروهایی در جایگاه‌های حساس کشور وجود داشتند که مانند رجایی خراسانی که سالها نماینده ایران در سازمان ملل بود مرعوب قدرت آمریکا بودند و در مقابل آمریکا که از موضع تهاجمی با ایران برخورد می‌کرد، توانایی لازم را نداشتند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه این مرعوبیت پیش از دوران خاتمی وجود داشت، یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی برخی به امام فشار می‌آوردند که می‌توانیم با ایجاد رابطه با آمریکا مسئله جنگ را به پایان برسانیم، اما اکنون نقطه مثبت در این موضوع این است که از نیروهای قابل اتکا در جایگاه‌های حساس نظام بهره می بریم ولی به این معنا نیست که عملکرد همه افراد در خصوص مذاکره با آمریکا را تائید کنیم و جالب است بدانیم حتی مقام معظم رهبری یکی از گروه‌هایی که بحث مذاکره با آمریکا در موضوع هسته‌ای دنبال می‌کرد از ادامه فعالیت باز داشته است.

سلیمی نمین در ادامه تغییر شرایط داخلی ایران و همچنین تغییر شرایط منطقه‌ای را از دیگر عوامل پیشروی مذاکرات خواند و اظهار داشت: در دولت خاتمی نگاهی وجود داشت که چنین القا می‌کرد که اگر شرایط آمریکا را نپذیریم آمریکا با ما برخورد خواهد کرد که نمونه آن را در نامه تعدادی نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری مشاهده کردیم.

وی با اشاره به تثبیت شرایط داخلی کشور و همچنین برخی تغییر مواضع آمریکا در خصوص ایران خاطرنشان کرد:‌ امروز این تهدیدات بسیار ضعیف شده و آمریکا در منطقه شکست‌های زیادی داشته است که نمونه‌های آن را در مسائل فلسطین و صلح اعراب با اسرائیل دیدیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: آمریکا اکنون در منطقه و کانون‌های بحرانی در جهان با مشکلات جدی روبرو شده و مشکلات بحران اقتصادی نیز به این نکات اضافه شده است که این مسائل می‌تواند یکی از دلایل اصلی تغییر رویکرد آمریکا نسبت به ایران باشد.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه تغییر این شرایط سبب تغییر رویکرد کشور شده است، اضافه کرد: اما تردید اصلی همچنان بر سر این موضوع است که این شرایط جدید اهمیت بیشتری دارد و یا اصرار و تلاش آمریکا برای حفظ منافع صهیونیست‌ها در منطقه؟

وی با بیان اینکه آمریکا تا کنون تلاش می‌کرد از قدرت دولت‌ها و دولتمردان در کشورهای منطقه استفاده کند، گفت: در مقابل این نگاه دیپلماسی ایران اتکاء به توده‌های مردمی بود که این نگاه به حدی تقویت شده که حتی کشورهایی که به دلیل رابطه اقتصادی با آمریکا محدودیت‌هایی داشته‌اند نیز اکنون ناگزیر هستند، که از مطالبات مردمی پیروی کنند و ما نمونه این مسئله را می‌توانیم در ترکیه مشاهده کنیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه یادآور شد: دیپلماسی ایران برای قراردادن توده‌های مردم در مقابل دولتمردان اکنون کارآمدتر از همیشه شده و توانسته دیپلماسی آمریکا در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است آمریکا بخواهد با مذاکره و ارتباط با ایران از این بحران خارج شود.

سلیمی نمین همچنین تصریح کرد: نکته‌ای که مانع حمله اسرائیل و آمریکا به ایران شده است، همین جایگاه مردمی ایران در کشورهای جهان است.

*جلالی در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه ایران اعلام کرده ارتباط با آمریکا را در شرایطی که نگاه سلطه‌جویانه به آن وجود داشته باشد، هرگز نمی‌پذیرد اظهار داشت:‌ ایران از همان ابتدا به دنبال قطع رابطه با آمریکا نبود اما اعلام کرده بود که اگر این رابطه بر اساس نگاه سلطه‌جویانه باشد، هرگز آن را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: زمانی که اوباما از تغییر سخن گفت، جمهوری اسلامی از همان ابتدا این حرف را شعار ندانست اما حالا که یک سال از آن زمان می‌گذرد باید مشخص شود که آیا تغییری در این زمینه ایجاد شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال نظام سلسه ‌مراتبی قدرت در جهان است و این نگاه خاصی است که یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند آن را نفی کند.

جلالی در ادامه با اشاره به اظهارات محمدی در خصوص 3 نوع رابطه، رابطه دوستانه و مذاکره خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال رابطه و یا رابطه دوستانه با ایران نیستند و تنها به مذاکره فکر می‌کنند و در طول یک سال گذشته نیز هیچ تغییری جز تغییر له از سوی ایالات متحده آمریکا مشاهده نشده است.

وی به رآکتور تهران با کاربرد پزشکی، اشاره کرد و یادآور شد: این رآکتور نیاز به سوخت هسته‌ای دارد و جمهوری اسلامی علیرغم توانایی غنی‌سازی بالای 5 درصد این مسئله را به آژانس اعلام کرد که آماده خرید سوخت هسته‌ای است اما آژانس در حرکتی خلاف قانون، این نامه را تنها به 2 کشور آمریکا و روسیه منتقل کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهار داشت: آمریکا می‌توانست در این زمینه با تامین سوخت رآکتور تهران حسن نیت خود را ثابت کند اما دیدیم که در این مسئله چه طور عمل کردند در حالی که ایران از همان ابتدا می‌توانست خودش تنها به دنبال تامین سوخت رفته و به آژانس نیز تنها اجازه نظارت بدهد اما جمهوری اسلامی برای اثبات حسن نیت خود این کار را نکرد.

جلالی همچنین به مذاکرات و همکاری‌های ایران با آمریکا در مباحث عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: بعد از آن ماجرا معاون نخست‌وزیر انگلیس در دیداری از حسن نیت ایران تشکر کرد اما آمریکایی‌ها به جای تشکر ایران را در کنار کره شمالی و عراق به عنوان محور شرارت معرفی کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون تیم سیاست خارجی ایران باید خیلی ظریف‌تر از گذشته عمل کند چون تیم اوباما عاقل‌تر از تیم بوش است و با ادبیاتی متفاوت عمل می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اوباما از اسرائیل خواسته که شهرک‌سازی‌ها را متوقف سازد، اظهار داشت: در این زمینه 2 نگاه وجود دارد که در نگاه اول چنین اعلام می‌کنند که اوباما خواهان ایجاد تغییراتی است اما نمی‌تواند آنها را عملی کند که این نگاه اندکی ساده‌لوحانه است و نگاه دوم که نگاه بدبینانه و منفی به این ماجرا دارد چنین می‌گوید که تغییر مورد نظر اوباما تنها در ادبیات و لحن بیان اعمال شده است.

جلالی در ادامه به مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات دو واسطه مستقیم برای برقراری مذاکرات خصوصی بین هیئت ایرانی و آمریکایی به نزد ایرانیان آمدند و حتی یک نامه نیز در پای میز مذاکرات به هیئت ایرانی در این خصوص تحویل داده شد.

وی افزود: جالب است که در اجلاس بین‌المجالس نیز واسطه‌ای برای برقراری این مذاکره خصوصی به نزد بنده آمده بود اما در حالی که من موضوع را با مسئولین در تهران بررسی می‌کردم نماینده هیئت آمریکایی مستقیما به نزد یکی از اعضای هیئت ایرانی رفت و به همین دلیل اساسا این مذاکرات شکل نگرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص ادامه داد: جالب‌تر این است که در همان نشست، واسطه‌هایی از ما می‌خواستند که نهایتا یک سلام و علیک و دست دادن به هیئت آمریکایی را در یک دیدار ساختگی نمایش دهیم که ما همه آنها را رد کردیم.

جلالی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیمنه آمریکا در جهان را شکسته است، تصریح کرد: ایران هزینه این حرکت خود را پرداخت کرده ولی آمریکا همچنان به دنبال این است که انتقام این حرکت را از جمهوری اسلامی بگیرد و تلاش می‌کند با کشاندن ایران به پای میز مذاکره در جهان چنین القا کند که ایران روند نظم نوین جهانی و سلسه مراتب قدرت آمریکا را پذیرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه دروغ‌های آمریکا در جهان افشا شده است، اظهار داشت: آمریکا اگر به دنبال اثبات تغییر نگاه خود است، می‌تواند ابتدا اعلام کند که سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تامین می‌کند و بعد از آن نیز اعلام کند که ضرورتی ندارد که پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت باقی بماند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه ادامه داد: آمریکایی‌ها اگر به دنبال ایجاد رابطه هستند چرا پرونده ایران را به شورای امنیت می‌فرستند چرا تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کنند، چرا در کنگره خود مصوباتی را علیه جمهوری اسلامی به تصویب می‌رسانند؟

جلالی در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا اکنون به دنبال شکستن قبح مذاکرات است، خاطرنشان کرد: افکار عمومی جهان اسلام یک ابزار قدرت برای ایران است و مباحث مطرح بین ایران و آمریکا تنها یک مناقشه بین دو کشور نیست.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم دنیایی را که آمریکا قدرت اول آن مطرح می‌شود بپذیریم، اضافه کرد: اوباما نیز راه گذشتگان خود را ادامه می‌دهد و فقط لحن آن عوض شده اما با اتفاقاتی که در افغانستان رخ می‌دهد باید یک بار دیگر بگویم که همانطور که بوش در عراق زمین خورد اوباما نیز در افغانستان به زمین خواهد خورد.

در ادامه این میزگرد منوچهر محمدی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در خصوص سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه فرق نیروگاه بوشهر با قرارداد ترکمانچای چیست؟ اظهار داشت: نمی‌دانم جنابعالی تاکنون قرارداد ترکمانچای را به خوبی خوانده‌اید که این دو مسئله را با یکدیگر مقایسه می‌کنید؛ قرارداد ترکمانچای واگذاری بخش مهمی از سرزمین ایران و در واقع تسلیم ما در برابر نیروهای روسی و یک قرارداد فاجعه‌بار بود در حالی که قرارداد بوشهر هیچ ارتباطی با ترکمانچای نداشته و اصلا قابل مقایسه نیست.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما چندین قرارداد در خصوص ساخت نیروگاه‌ها با کشورهای دیگر بسته بودیم، یادآور شد: با توجه به اینکه برای ساخت نیروگاه بوشهر کشور هزینه هنگفتی را به آلمان پرداخت کرده بود، آنها این پروژه را رها کرده و از ایران رفتند که در این خصوص ما ابتدا اقامه دعوا کرده و خواستار خسارت شدیم و در مرحله دوم نیز برای تعیین تکلیف نیروگاه نیمه‌کاره به دنبال کسی بودیم که بتواند آن را به پایان برساند.

محمدی افزود: ما بایستی به دنبال فروشنده‌ای بودیم تا نیروگاه نیمه‌کاره بوشهر را برای اتمام به آنها واگذار کنیم که در همان ابتدا غربی‌ها اعلام کردند که آمادگی ندارند و فقط روسها پذیرفتند که کار نیمه‌تمام این نیروگاه را به پایان رسانند و لذا پذیرش روسیه تنها راه برای ما بود زیرا اگر ما فروشندگان متعددی داشتیم می‌توانستیم بهترین انتخاب را انجام دهیم اما با توجه به اینکه نظام به این جمع‌بندی رسیده بود که باید بوشهر راه‌اندازی شود، روسیه را برای اتمام این پروژه انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات موجود در بوشهر دارای یک بخش فنی و یک بخش سیاسی است، تصریح کرد: روس‌ها عاشق چشم و ابروی ما نیستند و سعی می‌کنند که با شرایط خاصی بهره‌برداری از این نیروگاه را انجام دهند اما ما نیز تسلیم روس‌ها نخواهیم بود.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه گفت: البته تردید دارم که حتی با قولی که روسها داده‌اند این نیروگاه تا پایان سال 2009 به اتمام برسد.

در ادامه این میزگرد سلمیی‌نمین با بیان اینکه روس‌ها معامله‌گر بوده و با ایران در معاملات جهانی بازی می‌کند، اظهار داشت: بعد از انتخابات جریان حاکم در کشور نگاه بازیگرانه با روس‌ها و حتی چین داشت، یعنی بریتانیا که هرگز به دنبال این نبود که ما موضع مستقل در روابط جهانی ایفا کنیم، مورد توجه ما نبود.

وی افزود: چه در دوران دولت موقت، بنی‌صدر و حتی دولت‌های بعد از انقلاب عمده مدیران کشور تلاش‌شان این بود که روابط گذشته با غرب حفظ شود و حتی در خصوص انگلستان در اوج ضدیت این کشور با ایران مدیریت نفتی که در سر کار بود، تجدید نظری در خصوص قراردادهای نفتی ایران با این کشور نکرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه پیامی که از طرف مدیریت اجرایی به قدرتی مثل روسیه ارسال می‌شد این بود که روابط به صورت دائم با این کشور برقرار شود، تصریح کرد: اما این روابط به صورت غیردائم است و تلاش برای دائمی شدن این روابط به بازرگانان و تجاری که خود تربیت شده غرب هستند، باز می‌گردد.

سلیمی نمین در ادامه سخنانش در خصوص رابطه ایران و روسیه گفت: همان طوری که روس‌ها با برگه ایران بازی کردند و قراردادی که با ایران امضا کرده بودند را تحت فشار آمریکا کوتاه آمدند و از ما امتیاز گرفتند و بعد از آن به دلیل پیگیری دوباره قرارداد از آمریکا امتیاز گرفتند، مسئله‌ای واضح است اما به هر حال روسیه هم جزو کشورهایی است که ایران می‌تواند با آن رابطه داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر غربی‌ها در زمینه هسته‌ای به ما کمک نکردند چرا ما باید در روس‌ها را برای خود ببندیم زمانی که غربی‌ها در مورد مسائل هسته‌ای به ما یاری ندادند چه دلیلی دارد که ما برگ برنده خود یعنی روسیه را از دور خارج کنیم؟.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به بعضی جریانات که خواهان قطع رابطه ایران و روسیه هستند، تصریح کرد: آنها به دنبال آن هستند که ما فقط غرب را داشته باشیم و افرادی که نمی‌خواهند در پشت کشورمان به غیر از غرب کسی دیگر باشد، به رابطه با روسیه ایراد می‌گیرند و آن را رابطه استعماری می‌دانند.

سلیمی نمین با بیان اینکه رابطه استعماری هدایت کشور در بخش‌هایی توسط بیگانه است، تصریح کرد: آیا در خصوص روسیه این اتفاق افتاده است و مگر روس‌ها غیر از اینکه چند سال راه‌اندازی نیروها رابه تعویق انداخته‌اند، کار دیگری انجام داده‌اند؟.

در ادامه این میزگرد جلالی با بیان اینکه در سیاست خارجی واژه "اعتماد " متداول نیست، اظهار داشت: در دنیای امروز به هیچ کس نمی‌توان اعتماد کرد و در واقع فرد قابل اعتمادی در سیاست خارجی وجود ندارد به همین دلیل استفاده از این واژه دیگر در سیاست خارجی مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسائل ملی و سیاست خارجی کشور را نباید به مسائل درونی و جناحی گره زد بلکه باید همه در مسائل سیاست خارجی با یک نگاه در کنار هم باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اختلاف نظر در داخل کشور وجود دارد و می‌تواند وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد:‌ اما گره زدن مسائل داخلی به مسائل مربوط به حوزه سیاست خارجی پسندیده و مطلوب و به نفع کشور نیست.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که چرا در منافع ملی با روس‌ها گره خورده‌ایم؟ گفت: امروز دو نگاه در جهان وجود دارد که نگاه اول،‌نگاه آمریکایی است و اعتقاد دارد که برای اداره کردن جهان آمریکا باید مدیر اول باشد. اما نگاه دوم بر این مسئله تاکید دارد که باید در کنار آمریکا قدرت‌های دیگری نیز حضور داشته باشند یعنی دنیا را نمی‌توان به صورت تک قطبی پذیرفت.

وی اضافه کرد: ما نیز مجبوریم که دنیای چند قطبی را بپذیریم زیرا بایستی بین بدتر یعنی دنیای تک‌قطبی و بد یعنی دنیای چند قطبی یکی را بپذیریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نیروگاه بوشهر نیز گفت: برای تکمیل این نیروگاه کسی به جز روس‌ها اعلام آمادگی نکرد البته بهتر بود که ما به جای سپردن کاری نیمه‌کاره به روس‌ها، نیروگاه صفری رادر اختیار آنها قرار می‌دادیم. زیرا این کشور بعد از به دست گرفتن نیروگاه نیمه‌کاره بوشهر در خصوص ساخت وسازهایی که تا آن زمان در آنجا صورت گرفته بود، مباحثی را مطرح می‌کرد به همین دلیل به نظر می‌رسید که اگر ما یک نیروگاه صفر در اختیار روس‌ها قرار می‌دادیم وضعیت مطلوب‌تری داشتیم.

جلالی اضافه کرد: مباحثی که در روزهای اخیر در خصوص روسیه مطرح می‌شود به دلیل دو مصاحبه مسئولان این کشور یکی مبنی بر اینکه سامانه موشکی S300 را به ایران نمی‌دهند و دیگری نیز در خصوص این بود که نیروگاه بوشهر در سال 2009 به پایان نخواهد رسید که البته ما نیز در جریان این مسئله بودیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 2300 نفر از نیروهای روسی در نیروگاه بوشهر هستند و در حال کار در این نیروگاه به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: البته مطرح می‌شود که روس‌ها یک قراردادی با یک کشور غربی بسته‌اند تا یکی از وسایل مربوط به نیروگاه را به روسیه تحویل دهند که این کشور به قول خود عمل نکرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که آیا بایستی حداقل رابطه ایران و جهان قطع شود، تصریح کرد: باید از رابطه‌هایی که امروز کشورمان با دیگر کشورها دارد، مراقبت کنیم.

جلالی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها خاطرات بدی از روسیه دارند، تصریح کرد: اما به هر حال نیروگاه بوشهر سمبل رابطه ایران و روسیه است و مردم نیز اخبار مربوط به تکمیل این نیروگاه را دنبال می‌کند.البته باید گفت که انتقادهای جدی نیز به رفتار روسیه وجود دارد.

وی در ادامه سخنان با بیان اینکه به هر حال در بحث هسته‌ای ما به شکل تجربی و با دانش خودمان پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مرکز شماره 2 خود را در فوردو تاسیس کرد و بعد از آن شاهد تهدید مسئولان صهیونیستی در قبال کشورمان بودیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص بحث رابطه ایران و آمریکا نیز گفت: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به این معنا بود که تا جایی که امکان دارد، تعارضات موجود کم شود. یعنی ما به آمریکا کمک کنیم که مشکلاتی را که در منطقه گریبانگیر این کشور شده است را کاهش دهیم که البته کمک‌هایی نیز صورت گرفت اما آنها واکنش متقابلی انجام ندادند.

جلالی اضافه کرد: بسته پیشنهادی بر این مبنا بود که 1+5 تبدیل به 1+6 شود و ما در حل مسائل منطقه‌ای به یکدیگر کمک کنیم اما آمریکا به دنبال حل کردن مشکلات خود بود.

جلالی با بیان اینکه بسته پیشنهادی کاملا دارای منطق بوده و بر پایه حل مشکلات منطقه‌ای نوشته شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ارائه این بسته قصد کمک داشت اما آنها نیز باید در قالب درست گام بردارند.

در ادامه این میزگرد عباس سلیمی نمین با بیان اینکه می‌توان با نگاهی به سابقه تاریخی آمریکا دریافت که این کشور چه عملکردی را در قبال ایران داشته است، یادآور شد: در زمان پهلوی که تمام اختیارات کشور در دست آمریکایی‌ها بود، این کشور چه تکنولوژی پایه‌ای را به ما داد و تنها تکنولوژی پایه‌ای که در آن سالها به کشورمان داده شد، توسط روس‌ها بود.

وی افزود: در دورانی که همه امور ایران در اختیار آمریکا بود، آنها هرگز در جهت ارتقای علمی و یا ارتقای وضعیت ملت و کشور ایران گام برنداشتند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه هم اکنون مصر به طور کامل در اختیار آمریکایی‌ها است و باید نگاه کرد که این کشور چه پیشرفت‌هایی کرده است، خاطرنشان کرد: این کشور اکنون ماهیت خود را در جهان اسلام و عرب آرام آرام از دست می‌دهد اما زمانی که موضع مستقلی داشت از چه جایگاهی برخوردار بود. بنابراین این تعبیر نارسایی است که ما خود را در مقابل شاخ آمریکا قرار دادیم و بقیه کشورها از آمریکا استفاده می‌کنند.

سلیمی نمین در ادامه گفت: آمریکایی‌ها قبل از انقلاب در امور داخلی ایران به طور رسمی دخالت می‌کردند اما امروز تغییر موضع آنها در خصوص کشورمان مشهود است و دلیل اصلی این تغییر موضع آنها ایستادگی ما در مقابل آمریکا بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص رابطه ایران و روسیه با بیان اینکه مطمئنا روس‌ها قابل اطمینان نیستند، تصریح کرد: اما روسیه‌ای که خودش بعد از انقلاب اکتبر قرار داد کاپیتولاسیون و بسیاری از قراردادهای دیگر را با کشورمان لغو کرد نشان داد که با گذشته تفاوت‌هایی کرده است.

وی ادامه داد: اگر بعضی‌ها امروز می‌خواهند که ما به دنبال غرب باشیم و فقط با یک راه و آن هم راه غرب مسیر خود را طی کنیم، نیروهایی هستند که نمی‌خواهند استقلال ایران محقق شود، اگرچه در ظاهر به دلسوزی می‌گویند که روس‌ها قابل اعتماد نیستند مگر کدام کشور قابل اعتماد است.

سلیمی نمین اظهار داشت: نه تنها امروز در خصوص آمریکا و اقداماتی که این کشور در قبال ایران انجام داده است، فعالیت چندانی صورت نگرفته بلکه شاهدیم که در محیط‌های علمی و دانشگاهی سعی می‌شود که دوران‌های حضور آمریکا در ایران با آنچه بوده است متفاوت جلوه داده شود.

وی اضافه کرد: دلیل تناقض نسل جوان در خصوص آمریکا چهره‌ای است که جریان غربگرا داخلی در کشور ارائه می‌کند زیرا نسل امروز با نگاهی به مباحث موجود در انقلاب وآنچه که جریان غربگرای داخلی آن را بیان می‌کند دچار تناقصی در خصوص آمریکا و عملکرد این کشور می‌شود.

سلیمی نمین با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی ایران به دلیل عملکردهای آمریکا در ایران و با یک خیزش عمومی مردم ایجاد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اقداماتی که آمریکا در ایران دیگر تسلط آن کشور در ایران ناممکن بود و حتی عناصری که توسط آمریکا گماشته شده بودند، در قبال برخوردهای تحقیری آمریکا با ایران از خود واکنش نشان می‌دادند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص شعار "مرگ بر آمریکا "‌ نیز گفت: قطعا تا زمانی که آمریکا با تصویب بودجه برای نابودی مردم مستقل ایران شعار «مرگ بر ملت مستقل ایران» را سر دهند و خواهان نابودی ملت به پا خواسته ایران باشد، ما نیز با آگاهی از این موضع آمریکا شعار "مرگ بر آمریکا "‌یعنی مرگ بر سلطه آمریکا را پیگیری می‌کنیم.

منوچهر محمدی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در خصوص اظهار نظر یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه با توجه به رابطه ایران و آمریکا که یک رابطه گرگ و میش است، چرا برای برقراری این رابطه با این کشور تلاش‌هایی انجام می‌شود،اظهار داشت: رابطه گرگ و میش مورد تائید هیچ کس در ایران نیست و کسی نیز در کشورمان نمی‌خواهد که اینگونه رابطه ادامه پیدا کند اما برقراری رابطه به این صورت مطلوب آمریکا است.

وی ادامه داد: معامله آمریکایی از دو جنس متفاوت است یعنی آمریکا پیشنهاد می‌کند که امکانات سیاسی بگیرد اما در قبال آن امکانات اقتصادی دهد که این یک معامله مناسب نیست زیرا آنها می‌گویند که ایران از حمایت حزب‌الله و حماس دست بردارد تا ما نیز تحریم‌ها را برداریم و ما در طول این سالها نتوانستیم به آمریکایی‌ها بفهمانیم که این معامله یک معامله عادلانه نیست.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه با اشاره به سیاست چماق و هویج گفت: آمریکایی‌ها به دنبال برقراری چنین رابطه‌ای هستند و هیچ گاه حاضر نیستند که بر اساس رابطه متقابل عمل کنند.

محمدی در ادامه به قراردادهای بسته شده بین ایران و آمریکا در قبل از انقلاب اشاره کرد و به تشریح این قراردادها پرداخت.

وی با بیان اینکه هنوز هم آمریکا از جایگاه قبلی خود در قبال ایران خارج نشده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تا زمانی که شما را زیر پای خود له نکنند، آرام نخواهند گرفت و این طور نیست که اگر شما یک امتیاز به آنها بدهید،‌آنها نیز شما را قبول کنند و بدانید که همان بلایی که سر عرفات آوردند، اگر با آنها کنار بیایید سر شما نیز می‌آورند.

محمدی با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر آمریکا به طور خاص و غربی‌ها به طور عام این است که ایران را هنوز نپذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: آنها نمی‌توانند برابری این انقلاب را با خودشان تحمل کنند. به همین دلیل در قبال کشورمان کارشکنی می‌کنند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا احمدی‌نژاد با وجود اینکه خوی استکباری آمریکا هنوز از بین نرفته است، خواهان برقراری رابطه با این کشور است، گفت: احمدی‌نژاد به دنبال برقراری رابطه با آمریکا و مذاکره با آن کشور نیست بلکه وی به دنبال مناظره با آنها است.

وی اضافه کرد: احمدی‌نژاد بر روی دیپلماسی عمومی سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارد که بر روی مردم کار کند زیرا دیپلماسی عمومی تاثیرگذاری بر روی مردم است.

محمدی با تاکید بر اینکه در زمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رابطه با آمریکا خط قرمز به شمار می‌رفته و می‌رود، تصریح کرد: بدون اذن امام و رهبری نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد و مذاکره با آن کشور با اجازه آنها انجام خواهد شد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه افزود: هیچ رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌ای نه اجازه داشته و نه اجازه خواهد داشت که مستقل از نظر مقام معظم رهبری در خصوص برقراری رابطه با آمریکا عمل کند و حتی زمانی که یک گروه علاقه‌ای برای مذاکره با آمریکا از خود نشان داد، مقام معظم رهبری دخالت این گروه در مورد رابطه با این کشور را ممنوع کرد.

محمدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شعار «مرگ بر آمریکا» تا چه زمانی باید سرداده شود، و آیا نمی‌توان این شعار را دیگر مطرح نکرد، اظهار داشت: این شعار، شعار رسمی دولت نیست و عکس‌العمل خود مردم است زیرا مسئله دشمنی با ملت آمریکا مطرح نیست حتی ما دشمنی با جامعه آمریکا نداریم و روابط فرهنگی، اقتصادی و علمی‌مان را با آمریکا قطع نکردیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به دلیل عملکرد دولت آمریکا در قبال ملت ایران مردم به صورت خودجوش شعار «مرگ بر آمریکا‌» را سر می‌دهند یادآور شد: مدتها قبل نیز مردم شعار «مرگ بر فرانسه» را سر می‌دادند و این عکس‌العمل طبیعی مردم نسبت به رفتار این کشور در قبال ایران در آن زمان بود.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه دولت‌ها نمی‌توانند جلوی سر دادن شعارهای مردم را بگیرند، خاطرنشان کرد: شعار مرگ بر آمریکا دستوری نیست و مردم این شعار را به صورت هوشیارانه سر می‌دهند.

محمدی ادامه داد: ملت ایران شعار مرگ بر شوروی را نیز بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قطع کردند زیرا تصور می‌کردند که آن کشور دیگر سیاست خصمانه‌ نسبت به ایران ندارند.

وی با بیان اینکه تغییر نسل‌ها در کشورمان، تغییری در شعار "مرگ بر آمریکا "‌ ایجاد نکرد، اظهار داشت:‌ در واقع اصل مسئله به رابطه مستقیم آمریکا با کشورهای مظلوم و مستضعف جهان و همچنین کشورمان باز می‌گردد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: هر زمان که قدرت‌های استکباری جهان به خصوص آمریکا رفتار خود را تغییر دهند شعار «مرگ بر آمریکا» نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

در ادامه این میزگرد جلالی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه رفتار گروه‌های سیاسی برای تامین منافع ملی باید چگونه باشد، و آیا رفتار موسوی در بعد از انتخابات تاثیری بر وجهه کشور در عرصه بین‌المللی گذاشت؟ گفت: در خصوص سیاست خارجی هر کشوری دارای یک جایگاه و وجوه بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه قبل از انتخابات در هفته‌های مشرف به روز برگزاری انتخابات وجهه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی فوق‌العاده تقویت شده بود،‌تصریح کرد: با نگاهی به رسانه‌های دیگر کشورها در آن ایام این مسئله مشهود بود که همگان به این مسئله اذعان داشتند که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مردمسالاری دینی در شرایط ممتازی قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه غربی‌ها در سالهای متمادی تبلیغ می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران دموکراتیک نیست، خاطرنشان کرد: غربی‌ها مدام می‌گفتند که انتخابات در ایران یک امر صوری است به همین دلیل خیلی‌ها نیز مردم را تشویق می‌کردند که در انتخابات شرکت نکنند.

جلالی با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری و برگزاری این انتخابات در روز 22 خرداد اظهار داشت: این انتخابات برگزار شد و حتی عده‌ای که تا پیش از این مردم را از شرکت در انتخابات منع می‌کردند، برای آنکه مچ‌شان باز نشود، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند.

وی اضافه کرد: انتخابات برگزار شد و پس از آن افراد می‌توانند اعتراضاتی نیز داشته باشند که تا اینجای مسئله مشکلی نبود اما زمانی که ما در زمین بازی می‌کنیم باید چارچوب آن زمین را قبول داشته باشیم یعنی افرادی که در انتخابات هستند، باید بدانند که در این زمینه بازی می‌کنند و باید طبق قواعد آن عمل کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: زمانی که بحث اعتراض به نتایج انتخابات مطرح شد، همه وارد صحنه شده و اعلام کردند که اگر اعتراضی وجود دارد، آن را بیان کنیم تا به آن رسیدگی شود وحتی مقام معظم رهبری نیز با استفاده از حکم حکومتی 5 روز بیشتر برای رسیدگی به اعتراضات مربوط به نتایج انتخابات به شورای نگهبان وقت دادند.

جلالی با اشاره به اینکه ما نیز با موسوی، کروبی،‌خاتمی، هاشمی رفسنجانی و رضایی جلساتی داشتیم و به آنها اعلام کردیم که مجلس حاضر است در جهت رسیدگی به اعتراضات کمک کند، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه اتفاقی که رخ داد این بود که قبل از اعلام نتایج انتخابات بعضی اقدامات انجام شد که قابل دفاع نبود و بخش دوم این اقدامات نیز بعد از انتخابات اجرایی شد که آن نیز قابل دفاع نیست.

وی افزود: به هر حال باید افراد ساختار مدنی داشته باشند و نتیجه انتخابات را بپذیرند زیرا همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند که اگر قرار بود در خیابان‌ها حضور پیدا کنیم و نتایج در آنجا مشخص شود، چرا انتخابات برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حوادث بعد از انتخابات را غیرقابل دفاع دانست و گفت: این مسائل به وجهه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی لطمه زد.

جلالی با تاکید بر اینکه ما می‌توانستیم از رای 40 میلیونی مردم استفاده کرده و چهره خود را در جهان تثبت کنیم، تصریح کرد: اما متاسفانه ما این فرصت‌سوزی را انجام دادیم و این اقدامات یک فرصت‌سوزی بزرگ برای کشور بود که باید مسببین مخدوش کردن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.

در ادامه میزگرد جلالی در خصوص شعار «مرگ بر آمریکا» گفت: ما نسبت به آگاه‌سازی نسل جدید کارهای جدی و اساسی انجام نداده‌ایم و باید برای اینکه این نسل‌ نیز نسبت به مسائل مربوط به آمریکا آگاهی پیدا کنند، کارهای بیشتری انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بالاخره نسل اول کشور که شکنجه دیده و در زندان‌های ساواک بوده است، ارزش انقلاب را درک می‌کنند ولی نسل‌های بعدی باید توسط ما آگاه شوند تا قدر امکانات موجود فعلی را بدانند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه زمانی که هر گونه کمبود و نقصان را به آمریکا تعمیم می‌دهیم، نسل امروز تصور می‌کند که با برقراری رابطه با این کشور مشکلات ما حل می‌شود، تصریح کرد: به هر حال باید مسئله برای جوانان تبیین شود زیرا ذهنیتی برای برخی در این خصوص به وجود آمده است که باید آن را برطرف کرد.

جلالی با اشاره به اینکه آمریکا ثروت همه ملل جهان را بلعیده است، تصریح کرد: امروز افریقا را نگاه کنید و ببینید که چگونه آمریکا امکانات آنجا را برای خود مصادره کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top