تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/02/07 - 16:29
کد خبر: 353620

قابلیت‌های جدید اندروید ۱۱ چیست؟

قابلیت‌های جدید اندروید ۱۱ چیست؟

وگل با عرضه پیش‌نمایشی از اندروید 11 در ماه فوریه و درست زمانی که بسیاری از رسانه‌ها درگیر پوشش خبری ویروس کرونا بودند همگان را غافل‌گیر کرد. پیش‌نمایش بتا سیستم‌عامل فوق برای توسعه‌دهندگان سریع‌تر از انتظار بود. گوگل اکنون اعلام کرده که نسخه رسمی این سیستم‌عامل در تاریخ 20 می 2020 به بازار عرضه می‌شود. سیستم‌عامل جدید در بخش تنظیمات به‌نام اندروید آر شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مطلب قصد داریم برخی از مشخصات کاربردی این سیستم‌عامل را برای شما شرح دهیم.

در بخش رابط کاربری تغییرات زیادی نسبت به اندروید 10 رخ نداده، البته این احتمال وجود دارد که در نسخه نهایی شاهد عرضه تغییرات جدید باشیم. با توجه به این‌که گوگل در نسخه 10 تغییرات زیادی در رابط کاربری به وجود آورد این احتمال وجود دارد که تغییرات رابط کاربری به اندازه نسخه قبل بزرگ و تاثیرگذار نباشند. خط‌مشی گوگل در این زمینه به‌گونه‌ای است که دو سال پشت سرهم تغییرات بزرگی در رابط کاربری اعمال نمی‌کند.

از جمله تغییرات جدید در رابط کاربری اندروید 11 باید به قابلیت حرکت و سوییچ میان کنترل‌های حرکتی (Gesture Control) و گزینه به‌کارگیری سه دکمه (three-button soft key) که هنوز وجود دارد اشاره کرد. همچنین حرکت در سیستم‌عامل اندروید روان‌تر شده است.

ویژگی‌های جدید اندروید 11

اولین و بارزترین ویژگی که قابل توجه است عملکرد ضبط صفحه‌نمایش است که در بخش تنظیمات فعال می‌شود. برای فعال‌سازی باید ویژگی فوق را به تنظیمات سریع اضافه کنید و پس از انجام یکسری کارها از آن استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بخش مربوطه را در گزینه تنظیمات سریع فعال کنید تا عملکرد ضبط صفحه‌نمایش متحول شود. پیش‌نمایش‌های اولیه نشان می‌دهند عملکرد قابلیت جدید در گوشیرهای Pixel 3a با وجود این‌که برنامه‌های مختلف در پس‌زمینه باز بودند بازهم عالی بود. در نسخه آزمایشی اندروید آر اگر در زمان ضبط از صفحه‌نمایش از صفحه عکس بگیرید، اعلان ضبط صفحه‌نمایش ناپدید می‌شود و برای ضبط دوباره باید به تنظیمات سریع باز گردید.

در پیش‌نمایش اندروید آر پرچمی پنهان وجود دارد که بیان‌گر ویژگی دیگری در رابط کاربری است که اجازه عکس‌برداری پیمایشی یا وسیع از صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند. البته ویژگی فوق هنوز فعال نیست، اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند در نسخه نهایی چنین قابلیتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اندروید آر همچنین تغییراتی در حالت تاریک داشته است. ویژگی فوق به شکل خودکار در طلوع و غروب آفتاب فعال و غیر فعال می‌شود. ویژگی فوق خیلی وقت است که روی گوشی‌های سامسونگ وجود دارد و اکنون در اندروید خام نیز وارد شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی اندروید آر، پین کردن برنامه‌ها به منوی اشتراک‌گذاری است. برای این منظور باید آیکون یک برنامه را برای مدت زمانی لمس کرده و گزینه Pin را انتخاب کنید تا برنامه به‌طور دائمی در بالای منوی اشتراک‌گذاری قرار گیرد. ویژگی‌ فوق در تمامی برنامه‌ها به درستی کار نمی‌کند، اما در ارتباط با برخی از برنامه‌های شبیه به مرورگر کروم عملکرد خوبی دارد.

ویژگی Bubbles سرانجام در اندروید 11 فعال شده است. ویژگی فوق تا حد زیادی شبیه به مدیریت چت‌ها عمل میرکند. در ویژگی فوق، اعلان دایره‌ای شکلی بالای صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد تا انجام برخی از فعالیت‌ها برای یک برنامه خاص سریع‌تر و بهتر از قبل انجام شود. در اندروید آر با لمس طولانی یک اعلان قادر به فعال‌سازی ویژگی فوق هستید.

تغییرات فنی اندروید آر

در کنار تغییرات ظاهری یکسری تغییرات فنی نیز در اندروید آر اعمال شده‌اند. شواهد موجود در پیش‌نمایش اندروید آر نشان می‌دهند که سیستم‌عامل فوق از 5G، تلفن‌های تاشو و از پخش ویدیوها با تاخیر کم برای مواردی همچون استریم بازی پشتیبنی می‌کند. تغییرات در زمینه رابط برنامه‌نویسی این سیستم‌عامل نیز جالب توجه هستند. تغییرات فوق کمک می‌کنند مولفه‌های صفحه‌نمایش در نمایش‌گرهای خمیده، ناچ‌های قطره‌ای، عکاسی Pinhole و موارد دیگری در گوشی‌های جدید با مشکل همراه نباشند. به‌کارگیری بلوتوث در کاربردهای صوتی در حالت پرواز یکی دیگر از تغییرات مهم است. تا قبل از عرضه اندروید 11 حالت پرواز تمامی ارتباط گوشی را قطع می‌کند، اما اگر هدفون‌های بلوتوثی به A2DP متصل باشند، اندروید به اندازه کافی هوشمند است تا فقط ارتباطات وای‌فای و تلفن همراه را قطع کند و اجازه دهد از بلوتوث برای گوشی کردن به آهنگ‌های مورد علاقه استفاده کنید.

در اندروید 11 دیگر خبری از مشکل آزاردهنده اعلان‌ها و ویبره گوشی در زمان ضبط ویدیو و عکاسی نیست. ویژگی فوق به صورت پیش‌فرض فعال است، البته برای دوربین باید گزینه do Not Disturb را غیر فعال کنید تا بررسی کنید ویژگی فوق وجود دارد یا خیر. رابط‌های برنامه‌نویسی اندروید 11 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد قابلیت‌های کاربردی به برنامه‌های دوربین شخص ثالث اضافه کنند.

نسخه‌های قبلی اندروید اجازه می‌دادند اطلاعات کارت‌های اعتباری، کارت‌های هدیه و حتا کارت‌های بیمه خودرو روی گوشی ذخیره‌سازی شود، اکنون اندروید 11 اجازه می‌دهد اطلاعات گواهینامه رانندگی نیز ذخیره‌سازی شود.

در نهایت مشابه با بازی‌های کامپیوتری هم‌پوشانی دقیقی برای نرخ نوسازی در نظر گرفته شده که فریم‌ها در ثانیه را نشان می‌دهد. ویژگی فوق در گزینه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان قرار دارد و نشان می‌دهد چه زمانی‌ صفحه‌نمایش گوشی با نرخ 60، 90 و 120 هرتز به‌روزرسانی می‌شوند. دقت کنید ویژگی فوق فقط برای صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ تازه‌سازی بالاتر قابل استفاده است و می‌توانید مشاهده کنید که در اصل نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر چه زمانی شروع به کار می‌کنند.

امنیت و حفظ حریم خصوصی در اندروید 11

در اندروید 11 شاهد تغییراتی در خصوص دسترسی‌ها و مجوزها هستیم. سال گذشته، گوگل صدور مجوز و ساخت دسترسی را هنگام استفاده از برنامه‌ها به سیستم‌عامل خود اضافه کرد. اکنون تنها یکبار اجازه دسترسی به مجوزها از شما سوال می‌شود. رویکرد فوق شباهت زیادی به برنامه Bouncer دارد. با این حال، تنها برای مجوزهای حساس شبیه به دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی در دسترس است.

اندروید 11 یک رابط برنامه‌نویسی زیستی با سطوح مختلف همچون اعتبارات ضعیف، قوی و دستگاه را ارائه خواهد کرد.

در مجموع این‌گونه به نظر می‌رسد که اندروید 11 همراه با ویژگی‌های جالب توجهی در اختیار کاربران نهایی قرار خواهد گرفت. در اندروید 11 بخش اعظمی از تغییرات در پس‌زمینه هستند و توسعه‌دهندگان به سختی قادر به شناسایی این تغییرات هستند. کاربران نهایی نیز نباید به دنبال تغییرات خیلی زیادی در ارتباط با رابط کاربری باشند. البته این احتمال وجود دارد که گوگل برگ برنده‌ای داشته باشد که همراه با نسخه نهایی آن‌را رو کند.

منبع: شبکه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top