تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/08 - 12:34
کد خبر: 353726

در یک نشست داغ مجازی با حضور منتخب مجلس یازدهم مطرح شد؛

دانشجویان: آموزش و پرورش از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد/ نادری: مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است

مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه ۷۰ بر کشور حاکم شد و در حول این نگاه، خصوصی سازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری گردید. امروزه متاسفانه این نگاه های سیاسی و نئولیبرال است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نشستی مجازی با حضور احمد نادری منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به و با موضوع بررسی مسائل آموزش و پرورش پرداختند؛ متن این گفتوگو به شرح زیر است:

احمد نادری منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این نشست، گفت: آموزش و پرورش امری کاملاً راهبردی و پایه ای است.آموزش یک فرآیند دیربازده است اما اصلاح آن اصلاح امور دیگر را نیز در پی خواهد داشت.

نادری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرد: مساله آموزش در دولتهای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه دولت مدرن از طریق آموزش فرایند جامعه پذیری را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این نگاه در دولت های پیشامدرن و در نظام های اجتماعی پیش از مدرنیته هم وجود دارد و نقطه اوج آن در اسلام است که تعلیم و تعلم در آن عبادت فرض شده و شان معلمی را در انبیای الهی نشان داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه ۷۰ بر کشور حاکم شد و در حول این نگاه، خصوصی سازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری گردید. امروزه متاسفانه این نگاه های سیاسی و نئولیبرال است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در یک بحرانی فرو رفته است.ما باید یک سیاست گذاری درست در آموزش و پرورش داشته باشیم که این امر باید با کمک شما دانشجو معلمان دغدغه مند صورت بگیرد.لذا لازم است جلسات مستمری برای بررسی دقیق تر مسائل صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما شاهد این هستیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله اول مسئولین نبوده است. به نظر بنده برای ایجاد تحول باید اصلاحاتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت بگیرد. بنابراین لازم است ارتباط گیری مستمر با کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز داشته باشید.

نادری اظهار کرد:برای بهبود وضعیت موجود هم بحث منزلت معلم مطرح است و هم معیشت. همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شغل معلمی یکی از پردرآمدترین شغل ها است باید به معیشت معلم نیز توجه شود اما نه اینگونه که منزلت معلمی خدشه دار شود.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه فرهنگیان یکی از پایه ای ترین دانشگاه های کشور است که باید توجه ویژه ای به آن بشود اما متاسفانه مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفته شده است.

اهم صحبت های فعالین دانشجویی

در این نشست فاطمه حسامی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: اگر می خواهیم در حیطه تعلیم و تربیت به موفقیت برسیم باید دولت و مجلس نیز همانند رهبری به آموزش و پرورش ضریب بدهند اما ما همیشه شاهد آن هستیم که به آموزش و پرورش به مثابه یک دستگاه دست چندمی نگاه می شود.

حسامی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح و تغییر نیستیم ما به دنبال تحول هستیم.برای این تحول هم سند تحول بنیادین مصوبه سال 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم اما علی رغم اینکه در حال حاضر بهترین راهکار تحول است و رهبری عزیز از آن به عنوان نسخه شفابخش یاد میکنند اما متاسفانه مورد بی توجهی فراوان مسئولین واقع شده است.ما با تکیه بر سند تحول خیلی از مشکلات نظیر مسائل معلمان را می توانیم حل کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال طرح رتبه بندی که راهکار10_2 سند تحول است و استقرار نظام سنجش صلاحیت های تخصصی و ارتقای تربیت معلمان و تقویت انگیزه های آنان را مورد توجه قرار می دهد.این طرح طبق ماده 63 قانون ششم برنامه توسعه سال 95 تصویب شد و در سال 96 لازم الاجرا بوده است و دولت باید لایحه اصلی را تنظیم میکرد اما هرساله به اسم افزایش حقوق گفتند رتبه بندی شده است و شأن معلم را زیرسوال می برند.

معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: مطالبه ما این است که نگاه کارشناسانه و جدی به آموزش و پرورش داشته باشید.و آموزش و پرورش از اولویت های اول مجلس یازدهم باشد و انتخاب وزیری با صلاحیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.

در ادامه این نشست امیرحسین محقق، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به تبیین مشکلاتی در عرصه تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: در زمان وزارت آقای فانی اعلام شد که آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است. این درصورتی است که تا سال ۱۴۰۴ جمعیت زیادی از فرهنگیان بازنشسته خواهند شد و ما با کمبود معلم روبه رو خواهیم شد و با این روند شان حاکمیتی آموزش و پرورش از بین خواهد رفت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران روش هایی چون طرح خرید خدمات آموزشی برای تامین نیروی آموزش و پرورش را خیانتی آشکار دانست و گفت:تامین نیرو باید از طریق دانشگاه معلم ساز فرهنگیان صورت بگیرد و دولت تنها در شرایط فعلی کمبود معلم بهتر است از ظرفیت بازنشستگان و یا به کارگیری سرباز معلم ها استفاده کند. البته این پیشنهادات نیز مستلزم رعایت یک سری نکات می باشد‌.

فاطمه قره داغی، از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم درباره عدالت آموزشی گفت: متاسفانه عدالت آموزشی در نازل ترین شکل خود اجرا می شود و مسئولین و متولیان نیز اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

وی ادامه داد: نمونه بارز این موضوع که اکنون با آن مواجه هستیم آموزش مجازی این روزها می باشد که توسط نرم افزار شاد که توسط آموزش و پرورش تعبیه شده است، صورت می گیرد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: آموزش به این صورت پوشش دهی کامل و مناسبی نداشته و دانش آموزان نقاط محروم مورد ظلم واقع می شوند.عدالت آموزشی یک نگاه جدی و عمیق را می طلبد و نیازمند ورود متخصصان به این حوزه می باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اذهان سیاست گذران گویا فایلی به اسم آموزش و پرورش وجود ندارد و تا از حرف از مطالبات فرهنگیان می شود مسئله معیشت به اذهان خطور می کند.

قره داغی گفت: این در صورتی است که آموزش و پرورش یک مسئله کلان است و تعلیم و تربیت باید مسئله اول آن باشد. لذا مطالبه ما از مجلس این است که اولویت بندی های خود را مطابق با اولویت بندی انقلاب و مقام معظم رهبری تنظیم کند و مسئله تعلیم و تربیت را مسئله اول خود قرار دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top