تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/08 - 13:24
کد خبر: 353746

حسگر شگفت‌انگیز LiDAR آیپد پرو

اپل به‌هنگام معرفی آیپد پرو از حضور نوعی حسگر خاص تحت عنوان LiDAR در آن خبر داد؛ این حسگر بیشتر از اینکه قابلیت‌های عکاسی را بهبود بخشد، روی واقعیت افزوده متمرکز است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیپد پرو ۲۰۲۰ جدیدترین تبلت رده‌بالای اپل است که مدتی پیش به‌صورت رسمی معرفی شد. این تبلت ضمن برخورداری از یک صفحه‌نمایش بزرگ و باکیفیت و سخت‌افزار توانمند، به‌دلیل دوربین پنل پشتی‌اش طی چند وقت اخیر موردتوجه بوده است. اپل تصمیم گرفته در آیپد پرو جدید از نوعی حسگر جدید یا به‌بیانی بهتر، اسکنر فراشکافت لیدار (LiDAR) استفاده کند. به‌تازگی تحلیل عمیقی از این حسگر در وب‌سایت Halide منتشر شده است تا ما را بهتر با توانایی‌های آیپد پرو ۲۰۲۰ در حوزه‌ی عکاسی در حال حاضر آشنا کند. درضمن در مقاله‌ی موردبحث به پیش‌بینی آینده‌ی حسگر لیدار نیز پرداخته می‌شود.
حسگر لیدار به‌شکلی بسیار دقیق به اسکن محیط می‌پردازد و به‌همین دلیل توانایی‌هایی نیز در حوزه‌ی عمق‌سنجی دارد؛ به‌لطف لیدار دوربین دستگاه از لحاظ تئوری باید بتواند عمق صحنه را به‌شکل کارآمدتری تشخیص دهد و جلوه‌ی بوکه‌ی بهتری روی تصاویر ایجاد کند. بااین‌حال هدف اصلی قرار دادن حسگر لیدار در آیپد پرو، عکاسی پرتره نیست؛ چون افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که بخواهند از طریق آیپد پرو به عکس‌برداری مشغول شوند.

مقاله‌ی منتشرشده در وب‌سایت Halide به برخی قابلیت‌های جالب در حوزه‌ی واقعیت افزوده اشاره می‌کند که به‌لطف حسگر لیدار به آیپد پرو ۲۰۲۰ اضافه ‌شده‌اند. این مقاله توسط سباستین دِوِث نوشته شده و حاصل تحقیقات ویژه‌ی او است. سباستین دوث یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های Halide و Spectre به‌شمار می‌آید و پیش‌تر تحلیل‌هایی عمیق و کارشناسانه از دوربین دستگاه‌هایی نظیرآیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۰ اس منتشر کرده است.
خبر بد این است که حسگر لیدار جدید آیپد پرو قرار نیست تأثیر به‌سزایی روی قابلیت‌های عکاسی سنتی این محصول بگذارد. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بسیاری از کاربران به توانایی‌های ویژ‌ه‌ی این حسگر در زمینه‌ی تشخیص عمق صحنه‌ها اشاره می‌کنند و معتقد هستند که لیدار می‌تواند اشیاء مختلف را به‌خوبی تشخیص دهد و در تصاویر پرتره پس‌زمینه را به‌شکلی حرفه‌ای تار کند. سباستین دوث در مقاله‌ی خود می‌نویسد وضوح حسگر لیدار آیپد پرو ۲۰۲۰ به‌حدی زیاد نیست که بتواند چهره‌ی افراد را تشخیص دهد.

تحلیلگر Halide در بخشی از مقاله‌ی کارشناسانه‌ی خود به دوربین فوق عریض آیپد پرو می‌پردازد و می‌نویسد:

دوربین مجهز به لنز فوق عریض آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو حسگری بسیار بزرگ‌تر و بهتر نسبت به دوربین فوق عریض آیپد پرو دارد. حسگر دوربین فوق عریض به‌کاررفته در آیفون‌های موردبحث را می‌توان از لحاظ کیفیت کلی با حسگر دوربین فوق عریض آیپد پرو مقایسه کرد؛‌ اما در هر صورت نباید فراموش کنیم که حسگر آیپد پرو وضوح پایین‌تری دارد. به‌نظر می‌رسد قدرت سخت‌افزاری دوربین آیپد به‌حدی نبوده که اپل بتواند قابلیت‌هایی جالب نظیر حالت تصویربرداری در شب، Deep Fusion و حتی حالت پرتره را به تبلت جدیدش اضافه کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار اشعه‌هایی که لیدار به محیط برای شناسایی اشیاء مختلف می‌تاباند کمتر از حسگرهای فناوری فیس ID است. درضمن فاصله‌ی بیشتری بین اشعه‌های تابانده‌شده توسط حسگر لیدار وجود دارد. به‌علاوه آن‌طور که سباستین دوث می‌نویسد، در حال حاضر هیچ‌گونه API خاصی وجود ندارد که توسعه‌دهندگان بتوانند با بهره‌گیری از آن، داده‌های عمق‌سنجی خام حسگر لیدار را از آن استخراج کنند و مورداستفاده قرار دهند، حسگر لیدار برخلاف فیس ID که مخصوص اسکن چهره است، برای مقیاس‌هایی بزرگ‌تر نظیر محیط اتاق طراحی شده.

به‌هنگام معرفی جدیدترین نسل آیپد پرو، اپل تأکید کرد که حسگر لیدار برای اهداف خاص مرتبط‌به فناوری واقعیت افزوده در تبلت موردبحث قرار داده شده است. دوث نیز در مقاله‌ی خود می‌نویسد توانایی‌های حسگر لیدار در حوزه‌ی واقعیت افزوده بسیار تحسین‌برانگیزتر از عمق‌سنجی هستند. در بخشی از مقاله‌ی او درمورد لیدار می‌خوانیم:

حسگر لیدار که گاهی اوقات با نام حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) هم شناخته می‌شود، حسگری است که به‌شکلی فوق‌العاده در زمینه‌ی تشخیص دامنه عمل می‌کند. حسگرهای معمولی دوربین‌ها می‌توانند رنگ‌ها را به‌خوبی به‌نمایش بگذارند؛ اما این قابلیت برای حسگرهای مدت‌پرواز مطرح نمی‌شود. حسگر لیدار نقاط کوچکی از نور را به سوژه‌ها می‌تاباند و مدت‌زمان بازگشت آن نقاط نور را اندازه می‌گیرد تا تشخیص دهد که چه فاصله‌ای بین دستگاه و سوژه‌ها وجود دارد. شنیدن این موضوع ممکن است در ابتدا عجیب به‌نظر برسد، اما درست است؛ حسگر موردبحث به‌نوعی سرعت حرکت نور را اندازه می‌گیرد.
تجربه‌های واقعیت افزوده [در آیپد پرو ۲۰۲۰، به‌لطف حسگر لیدار] بسیار یکپارچه‌تر و دقیق‌تر هستند. به‌لطف لیدار دیگر مجبور نیستید برای کالیبره کردن دستگاه و وفق دادنش با شرایط، آن را در فضای محیط تکان دهید. حسگر لیدار آیپد پرو می‌تواند آیتم‌هایی خاص نظیر پنجره را در اتاق شما تشخیص دهد و آن‌ها را طبقه‌بندی کند. حسگر لیدار از پس اندازه گرفتن قد آدم‌ها نیز برمی‌آید.

جالب است بدانید که آیپد پرو ۲۰۲۰ در دوربین اصلی خود از حالت پرتره پشتیبانی نمی‌کند. تحلیلگر Halide در مقاله‌ی خود می‌نویسد حسگر لیدار اساسا به‌منظور تهیه‌ی ثبت تصاویر پرتره طراحی نشده است:

حسگر فیس ID تنها می‌تواند ناحیه‌ای به اندازه‌ی چهره‌ی انسان را اسکن کند و به‌حدی دقت دارد که می‌توان از آن برای روش احراز هویت امنیتی تشخیص چهره بهره گرفت. با این‌‌حال حسگر لیدار در مقیاس بزرگ‌تر نظیر محیط یک اتاق کاربرد پیدا می‌کند. لیدار اساسا به این منظور بهینه‌سازی شده است که بتواند اتاق‌های خانه‌ی شما را اسکن کند.
تنها دلیلی که نمی‌توانیم بگوییم لیدار هیچ‌وقت قرار نیست از حالت پرتره پشتیبانی کند، فناوری شگفت‌انگیزِ یادگیری ماشین است. بگذارید به آیفون XR اشاره کنیم. آیفون ۱۰ آر در پنل پشتی فقط یک دوربین دارد، بنابراین داده‌های عمق‌سنجی در این گوشی بسیار کم هستند. بااین‌حال آیفون XR با اتکا بر شبکه‌ای عصبی توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارد. 

سباستین دوث در بخشی از مقاله‌ی خود می‌گوید او در کنار دیگر اعضای تیم Halide روی نوعی ابزار خاص کار می‌کنند که می‌تواند از حسگر لیدار برای اسکن کردن محیط اتاق و تبدیل آن به مدل سه‌بعدی کامپیوتری استفاده کند. این مدل سه‌بعدی را می‌توان به‌راحتی در جاهای مختلف آپلود کرد یا برای بقیه فرستاد.

منبع: theverge

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top