تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/09 - 14:04
کد خبر: 353901

در لایو اینستاگرامی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد؛

مهارت‌های ۱۴گانه‌ای که هر دانشجوی تشکیلاتی باید کسب کند

مهارتهای 14 گانه: 1. مهارت کار تیمی 2. مدیریت زمان 3. برنامه ریزی 4. نویسندگی 5. متقاعدسازی 6. یادگیری 7. ارتباط گیری 8. انتقاد و نقدپذیری 9. تشویق موثر 10. طبقه بندی افراد 11. مهارت تحلیل سیاسی 12. ریسک کردن 13. خلاقیت 14. گوش دادن فعال.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، نظر به شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی اجتماعات حضوری، فرصت را غنیمت شمرد و ایده‌ی توانمندسازی نیروهای تشکیلاتی دفاتر را در قالب لایو‌های یک ساعته اینستاگرامی پیش برد.

اولین سری از این لایوها روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه، با موضوع توسعه مهارت‌های فردی در تشکیلات و با حضور سید محمد ساجد کارشناس ارشد تجارت الکترونیک و عضو اسبق شورای مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

سید محمد ساجد، عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسرکشور، در رابطه با مهارتهای فردی در تشکیلات دانشجویی گفت: به سبب ارتباطی که با فعالین دانشجویی داشته ام این مهم را درک کرده ام که بعضا دارای مهارتهای تشکیلاتی نیستند. عزیزانی که بودند، آدم های خوب و موثری در جامعه و به تبع خانواده خود بوده اند که همه آنرا به عنوان یک بچه حزب اللهی و مسلمان و مذهبی می شناختند اما وقتی چنین فردی وارد فضاهای بزرگتر می شود که باید نقش ایفا بکند، دیده ایم که ظاهرا مهارتهای لازم را ندارند. این خوب است و در جامعه ما به این ها بچه های خوب گفته می شود  منتهی در جامعه آدم شاخص و تاثیرگذاری نیستند که بتوانند جمعیت یا گروهی را با خود همراه کنند، این مهم را می توان گفت که نشات گرفته از عدم برخورداری توانایی های فردی است.

او در ادامه گفت: تشکیلات را می توان به 2 بعد تقسیم کرد؛ یکی بعد مادی و دیگری بعد معنوی است. بعد معنوی همان بحث تقوا، ایمان و عملی است که باید وجود داشته باشد که در واقع همان اهل دین بودن است که خیلی خیلی مهم است که طبیعتا مهم تر از بحث مادی است.

ساجد ادامه داد: برای اینکه به معنای واقعی کلمه یک تشکیلات باشیم؛ طبیعتا آدم بی عرضه نمی‌خواهیم، بچه حزب اللهی که نتواند جمعی را با خود همراه کند نمی خواهیم، بچه حزب اللهی که نتواند در جمعی صحبت کند را نمی خواهیم، بچه حزب اللهی که قدرت اقناع نداشته باشد را نمی خواهیم این بدین معنی است که بچه حزب اللهی ایده آل باید دارای چنین شاخصه هایی باشد.

دانش آموخته کارشناس ارشد تجارت الکترونیک در ادامه گفت: در یادگیری مهارت ها می توان دو رویکرد داشت. یکی اینکه؛ یک تخصص را به خوبی آموخت. یکی دیگر هم این که به عنوان یک بچه حزب اللهی و آدم تشکیلاتی، ببینیم چه مهارتهایی نیاز است و برویم و آنها را یاد بگیریم.

وی در رابطه با اینکه انتظاری که بچه تشکیلاتی می رود، گفت: ما می خواهیم یک بچه حزب اللهی که در تشکیلات است به فرد شاخص و ذی نفوذ تبدیل شود تا بتواند بر روی دیگران اثر گذاری داشته باشد و جمعی را به هدفی که مورد نظر است؛ برساند.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به یادگیری توانایی ها؛ گفت: یکی از مهارتهایی که باید آنرا یاد بگیریم؛ مهارت متقاعدسازی است. خاطر دارم که بین سالیان  93 تا 95 بود که رهبری فرمودند: بروید و خود را به مهارت متقاعدسازی؛ مجهز کنید.

این فعال سابق دانشجویی با شاره به سایر مهارتها؛ گفت: مهارتهای ریسک کردن، تشویق موثر، انتقادپذیری اینها مهارتهایی است که ماها به عنوان یک بچه حزب اللهی باید در خود تقویت کنیم که بتوانیم به فرد تاثیرگذاری تبدیل شویم.

ساجد با اشاره به مهارتهای 14 گانه؛ آنها را تشریح کرد و گفت: 1. مهارت کار تیمی، 2. مدیریت زمان، 3. برنامه ریزی، 4. نویسندگی، 5. متقاعدسازی، 6. یادگیری، 7. ارتباط گیری، 8. انتقاد و نقدپذیری، 9. تشویق موثر، 10. طبقه بندی افراد، 11. مهارت تحلیل سیاسی، 12. ریسک کردن، 13. خلاقیت، 14. گوش دادن فعال. طبیعتا این مهارت ها؛ گوشه ای از مهارت هایی است که یک فرد تشکیلاتی می تواند آنها را بدست آورد و با یک طوفان فکری، می توان حداقل 14 مهارت دیگر به آنها اضافه کرد. یکی دیگر هم از مهارتهای مهم؛ مهارت فن بیان است که در این 14 تا جای نداده ام.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در رابطه با بحث یادگیری و کسب مهارت تشریح کرد و گفت: یک مرحله مهم در این عمل این است که ابتدا خود را بشناسیم و باید بدانیم که خودمان چه استعدادهایی داریم. در این گام باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و سعی کنیم که نقاط ضعف خود را تا جایی که میسر است؛ بهبود دهیم. بر این عقیده ام که مهارتهایی که در تشکیلات می بایست یاد بگیرم به مثابه اقیانوسی است که باید مجموعه ای از مهارت ها را بیاموزیم. طبیعی است که هر شخصی دارای نقاط قوتی است که باید بر روی آنها سرمایه گذاری کند و در آن استعدادها و مهارت ها قوی و قوی تر شود.

سید محمد ساجد در رابطه با چگونگی یادگیری چنین گفت: روشی در یادگیری وجود دارد که به آن؛ یادگیری مدل T می گویند. یا دگیری مدل T بدین معنی است که، آدم ها باید از همه چیز، مقداری دانایی و دانش داشته باشند و در یک یا چند موضع بسیار محدود، خود را عمیق و تقویت کنند.

این فعال سابق دانشجویی به مهارت های یادگیری اشاره کرده و گفت: در یادگیری چند نکته مهم است که از آنها می توان به هدف گذاری، برنامه ریزی، مدیریت زمان، نظم شخصی یا اراده، انگیزه و تکنیک.

او در ادامه یادگیری را تشریح کرد و گفت: در بحث یادگیری نیز؛ دو روش داریم: یادگیری معمولی (جدا از هم) و دیگری، یادگیری کریستالی است.

سیدمحمد ساجد، عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در پایان گفت: بحثی داریم تحت عنوان "مرکز کنترل". آدمها بخه طور کلی دو نوع مرکز کنترل دارند؛ یکی مرکز کنترل درونی و دیگری هم مرکز کنترل بیرونی است. به عنوان مثال؛ زمانی که نمره ی کمی می گیریم، می گوئیم: چه استادی بدی! چرا این کتاب را گیر نیاوردم و ... . به گونه ای که محیط را در نتایج کارهایمان تاثیرگذار می دانیم و محیط را مقصر همه چیز می دانیم. ولی در حالت عکس؛ می گوئیم که: اگر مقداری ببیش تر مطالعه می کردم نمره را کسب می کردم، اگر آن کتاب را خودم گیر می آوردم، نمره می گرفتم و ... . به قولی اتهام را به خودمان وارد کرده ایم. یعنی خودمان را مقصر و موثر در نتایج اعمالمان می دانیم. حال؛ اگر کسی خود را مقصر بداند، دارای مرکز کنترل درونی است و کسانی که محیط را مقصر می دانند؛ مرکز کنترل بیرونی دارند. با نگاهی به افراد موفق متوجه می شویم که افراد موثر؛ دارای مرکز کنترل درونی هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top