تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/10 - 11:03
کد خبر: 354033

در گفتگو با حسن غفاری نایب رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شد؛

ایران میزبان جام ملت‌های آسیا نمی‌شود

ایران میزبان جام ملت‌های آسیا نمی‌شود

در روزهای اخیر ماجرای درخواست میزبانی ایران برای جام ملت های آسیا 2027 به یکی از موضوعات چالش برانگیز رسانه ای بدل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از ورزش سه،  فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی رقابت جام ملت های آسیا در دو دوره بعد درخواست میزبانی داده است و باید دید آیا با این درخواست موافق می شود؟ حسن غفاری نایب رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا اما معتقد است که امکان ندار ایران در سال 2027 میزبان جم ملت ها شود. او با"ایسنا" گفت و گویی انجام داده که بخش هایی از آن را می خوانید:

ایران میزبان جام ملت‌ها نمی‌شود

تا وقتی که ششم ابتدایی را قبول نشوید، نمی‌توانید به دانشگاه بروید. ایران آخرین بار در چه تاریخی میزبان مسابقات نوجوانان، جوانان، امید و ... بوده است؟ اهدای میزبانی سلسله مراتب دارد. وقتی ما میزبان نوجوانان آسیا شویم، مسئولان AFC می‌گویند فلان ایراد را برطرف کنید تا میزبان جوانان شوید. ما این کارها را نکردیم. ما باید از پایه شروع کنیم و در حال حاضر برگزاری جام ملت‌های آسیا در توان ما نیست. به شما قول می‌دهم ایران میزبان جام ملت‌های آسیا نمی‌شود.

یک درصد هم شانس نداریم

اگر با امکانات و وضعیت کنونی برای میزبانی اقدام کنیم، یک درصد هم شانس نداریم ولی درباره هفت سال دیگر صحبت می‌کنیم. در حال حاضر ما یک ورزشگاه از هشت ورزشگاه لازم برای میزبانی در آسیا را نداریم. ورزشگاه‌های جدید ما همه استانداردهای فیفا را ندارند. فیفا کتابچه‌ای دارد که تمام مراحل ساخت یک ورزشگاه را تشریح می‌کند. حتی افرادی را به طور رایگان به کشورها می‌فرستد که در مراحل ساخت ورزشگاه راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. البته این موضوع منوط به درخواست کشورهاست.

استاندارد ورزشگاه ها

ما ورزشگاه‌ها را با شعور خودمان ساختیم که هیچ کدام استانداردهای لازم برای میزبانی را ندارد. آزادی در زمان خود استانداردهای لازم را داشت و میزبانی آسیا را هم گرفت ولی الان این استادیوم ۳۰ ایراد مختلف دارد که هزینه رفع این موارد، کمتر از ساخت یک ورزشگاه نیست.به طور مثال حداقل نور لازم برای هر ورزشگاه ۱۲۰۰ لوکس است. حق پخش بازی ایران و آلمان را به شبکه ZDF فروخته بودیم. وقتی خواستند تصویر برداری کنند، گفتند نور ورزشگاه کم است و دوربین‌های آنها با سرعت بالا نمی‌توانند فیلم برداری کنند. ما همه زورمان را زدیم اما به ۱۱۰۰ لوکس رسید. در نتیجه آنها تجهیزات موقت را در ورزشگاه نصب کردند تا آن بازی را فیلم برداری کنند. حالا می‌خواهیم برای این تعداد ورزشگاه را به وضعیت نوری مناسب برسانیم؟مسئولان AFC علاوه ورزشگاه های لازم، یک ورزشگاه هم به صورت رزرو می خواهد که در صورت بروز مشکل در ورزشگاهی از آن استفاده کند. در کنار این مسائل، یکی از ورزشگاه هایی که در مراحل مقدماتی کمتر استفاده شده در مراحل فینال و نیمه نهایی استفاده شود. این ها جزییاتی است که باید ایران فراهم کند.

هتل های یک ستاره

ورودی های مجزا برای بازیکنان، داوران، هواداران و ناظران در ورشگاه های استاندارد فیفا با ایران متفاوت است و همه از یک ورودی استفاده می کنند. از طرفی موضوع هتل ها هم دارای اهمیت است. در حالی ما برخی از هتل‌ها را پنج ستاره می‌نامیم که آن هتل ها در برابر هتل های پنج ستاره امارات، قطر و کویت یک ستاره هم نیستند. برای تصویر برداری بازی ها نیاز به ۲۰ دستگاه دوربین در هر ورزشگاه است. ما فقط در آزادی با هشت دوربین، فیلم برداری می کنیم.

زمین تمرین و کمپ استاندارد

امکانات فیزیکی شامل موارد مختلفی می شود. یکی از الزامات فیفا این است که زمین تمرین حداکثر سی دقیقه با هتل فاصله داشته باشد. برخی از کشورها خوابگاه را در کنار زمین تمرین دایر می کنند یا برعکس. در کنار استخر، جکوزی و سالن بندسازی را هم پیش بینی می کنند. فیفا و AFC با بررسی این قبیل مسائل میزبانی را به کشورها می دهند. مثلا مساله ترافیک اهمیت دارد و ما باید برای حمل و نقل فکری بکنیم.اگر بتوانیم جام ملت های آسیا را برگزار کنیم، بعد از پایان مسابقات همه اماکن ورزشی برای جوانان این کشور می ماند. شاه ورزشگاه آزادی را ساخت اما با خودش نبرد و الان هم قابل استفاده است. در بازدیدی که به عنوان ناظر از کره داشتم، به یکی از ورزشگاه های میزبان جام جهانی ۲۰۰۲ رفتم. دولت ورزشگاه‌ها را به شرط حفظ و نگهداری مناسب و به طور رایگان به تیم ها اهدا کرده بود.

کی می فهمیم میزبان هستیم؟

با وجود کاستی های موجود، میزبانی ایران برای هر رویدادی ارزشمند است. این درخواست‌ها باعث می‌شود دولت برای ساختن زیرساخت های جدید تلاش کند. اگر بتوانیم وارد مرحله سه کشور نهایی درخواست کننده میزبانی شویم، ساخت و سازها شروع می شود و در فاصله حدودا چهار سال تا مسابقات متوجه می شویم میزبان هستیم یا خیر.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top