تاریخ انتشار: شنبه 1399/02/13 - 14:42
کد خبر: 354351

به بهانه اکران سینما ماشین فیلم سینمایی خروج؛

بازگشت سینما ماشین به ایران بعد از نیم قرن

پاندمی کروناویروس که تاثیر خسارت‌باری بر سینمای دنیا گذاشته، اگر چه موجب تعطیلی سالن‌ها شده اما انگار احیای نوعی دیگراز سینما را هم نشانه گرفته؛ سینمایی که اتفاقا همین سینمای مدرن و دیجیتالی امروز آن را از رونق انداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که فیلم های پشت پرده اکران مانده روزبه روز بیشتر می شود ،خروج  حاتمی کیا که در یک اقدام بی سابقه  و البته مخاطره آمیز قبل از اکران در سینما ،در سیستم های وی او دی پخش اینترنتی شد و تا امروز فروش2 میلیاردی داشته است از 11 اردیبهشت برای اکران در سینما ماشین ،بلیت فروشی میکند.امری که درزمان رضا پهلوی مسبوق به سابقه بوده است و در تاریخ انقلاب تجربه همچین اکرانی وجود ندارد.

سینما ماشین از جمعه ۱۲ اردیبهشت به مدت یک هفته در دو سانس ۲۱ و ۲۳:۳۰ در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد تهران برگزار می شود.

این طرح تحت تدابیر بهداشتی و با مجوز و موافقت ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا انجام خواهد گرفت.، بلیت فیلم سینمایی «خروج»  در «سینما ماشین» از پنجشنبه صبح در سایت سینما تیکت به فروش خواهد رسید.

قیمت بلیت «سینما ماشین» برای اکران فیلم «خروج» برای هر خودرو ۴۰ هزار تومان اعلام شده است. این طرح با حضور حدود ۱۶۰ ماشین در هر سانس و محل قرارگیری آن‌ها با خط‌کشی مشخص شده اجرا می‌شود، لازم به ذکر است طبق دستورالعمل اجرای این طرح در هر خودرو حداکثر دو نفر امکان تماشای فیلم را خواهند داشت.

پاندمی کروناویروس که تاثیر خسارت‌باری بر سینمای دنیا گذاشته، اگر چه موجب تعطیلی سالن‌ها شده اما انگار احیای نوعی دیگراز سینما را هم نشانه گرفته؛ سینمایی که اتفاقا همین سینمای مدرن و دیجیتالی امروز آن را از رونق انداخت.

اکران سینما ماشین خروج

سینما ماشین

درایواین سینما، «سینما خودرو» یا« سینما ماشین» نوعی سینما در یک محوطه باز است که شامل یک صفحه نمایش و محوطه‌ای برای پارک اتومبیل‌ها است تا تماشاگران در فضایی متفاوت و خصوصی‌تر به تماشای یک فیلم بنشینند. پرده نمایش فیلم می‌تواند یک دیوار سفید ساده باشد یا داربستی که بشود پرده‌ای روی آن نصب کرد. صدای فیلم هم یا از طریق بلندگوهایی در محوطه یا از طریق امواج رادیو (FM) شنیده می‌شود. این سینماها در ساختار اصلی خود معمولا فضایی برای رستوران‌های کوچک و حتی جایی برای بازی بچه‌ها هم دارد؛ اما سال‌هاست که چندان رونقی در دنیا ندارند.

تاریخچه سینما ماشین

تاسیس اولین «درایواین سینما» به قبل از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؛ سینما «دولوکس» در امریکا که سال ۱۹۱۵ در نیومکزیکو شروع به کار کرد و البته فعالیتش خیلی ادامه نیافت و یک سال بعد بسته شد. تا سال ۱۹۴۰ در نقاط دیگری از آمریکا ۱۵ «درایواین سینما» به راه افتاد که بعضی از آن‌ها تا قبل از جنگ جهانی همچنان فعال بودند.

بعد از سال ۱۹۴۵ رشد جمعیت برون شهری و بیشتر شدن افرادی که صاحب اتومبیل شدند، باعث یک جهش عظیم در راه‌اندازی «درایواین سینما» شد به طوری که هر سال صدها مدل از این نوع سینما برپا می‌شد.

اوج «درایواین سینما» در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی بود که تعداد این سینماها به ۴۰۰۰ رسید و آن موقع طرفدار بیشتری هم داشتند چون ارزانتر از سینماهای معمولی بودند. در اواخر دهه ۱۹۵۰، ایالات متحده امریکا بیش از ۴۰۰۰ سینمای Drive-in داشت. اما از دهه ۷۰ میلادی رونق این نوع سینما در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در سرگرمی‌های خانگی پیش آمد مثل تلویزیون رنگی، تلویزیون‌های کابلی، ویدیو، وی‌سی‌آر و… رو به افول رفت و اگر چه در شروع قرن ۲۱ بعضی از این سینماها به شکلی دیگر احیا شدند اما تلاش‌ برای رونق قبلی آن‌ها چندان موفقیت‌آمیز نبود تا جایی که براساس گزارش‌ها تا دو سال قبل کمتر از ۳۰۰  «درایواین سینما» در سراسر جهان وجود داشته است.

امروز که شیوع کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از ۵۵۴۸ سینمای امریکا را تعطیل کرده و تفریحات جمعی بسیاری از دسترس خارج شده‌ است، مردم حاضرند چند ساعتی رانندگی کنند، تا خود را به یکی از این محوطه‌های بزرگ نمایش فیلم برسانند.

حالا در روزهایی که ضرر چند میلیارد دلاری برای گیشه سینمای دنیا تخمین زده می‌شود (فقط تا اوایل ماه مارس (فروردین) پنج میلیارد دلار)، کروناویروس و ممنوعیت اجتماعات و بسته شدن سینماها، موج غیرمنتظره‌ای از توجه به «درایواین سینما» را سبب شده است.

در این مدت خبرهایی از راه افتادن سینماخودرو در کشورهای مختلف  گزارش شده که به کره جنوبی، ژاپن، امریکا و استرالیا می‌توان اشاره کرد و از قضا با واکنش‌ها و استقبال خوب هم مواجه شده‌اند.مطابق گزارش اتحادیه صاحبان سینما-درایو امریکا، در هفته گذشته ۲۵ سینما-درایو جدید در این کشور راه‌اندازی شده و آن‌ها امیدوارند این تعداد در هفته‌های آینده، بیشتر شود.

در ایران، نخستین تجربه سینما درایو-این، به سال ۱۳۳۹ در تپه‌های تهران‌پارس برمی‌گردد که ۲۸۴ اتومبیل گنجایش داشت و فیلم‌هایش را سینما مولن-روژ تامین می‌کرد. بعد از آن در سال ۱۳۴۸ درایوین سینمای ونک، دومین تجربه در این زمینه بود.

خروج با ابتکاری که در پخش خود داشت کارگردانان را بر این داشت که از  خروجی هنر حاتمی کیا استفاده کنند که تا به الان، ابراز علاقه‌مندی برخی سینماگران بر عرضه اینترنتی آثارشان است. آنچنان که تازه‌ترین فیلم سینمای آنلاین «طلا»ی پرویز شهبازی خواهد بود که این نیز می‌توان طرح را جانی دوباره ببخشد.

در روزهایی که مسئولان سینمایی عمده کارشان را صرفاً معطوف به برگزاری جلسات آنلاین دورهمی و یک سری پیشنهاد برای بازگشایی مجدد و احتمالی سالن‌های سینماها کرده‌اند، ابتکار عمل ابراهیم حاتمی‌کیا و صاحبان «خروج» ستودنی است و جالب‌تر اینکه برای دیده شدن این اثر و به‌ویژه سینمای آنلاین، خود وارد میدان شده‌اند.

*گزارش از سامان رئیسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top