تاریخ انتشار: شنبه 1399/02/13 - 18:46
کد خبر: 354386

در دانشگاه علم و صنعت؛

رونمایی از سامانه شبیه سازی میزان ابتلا به کرونا در کشور

رونمایی از سامانه شبیه سازی میزان ابتلا به کرونا در کشور

سامانه سیاست گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک (ساهوپ) دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز با حضور مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و جبار علی ذاکری رئیس این دانشگاه راه اندازی شد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سامانه سیاست گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک (ساهوپ) دانشگاه علم و صنعت ایران به منظور مقابله با کرونا راه اندازی شد.

در این جلسه میرسامان پیشوایی میرسامان پیشوایی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع و مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی سامانه ساهوپ را حاصل همکاری اندیشکده حکمرانی دانشگاه علم و صنعت، بسیج اساتید دانشگاه و دانشکده‌های مهندسی پیشرفت و مهندسی صنایع دانست و در تشریح ضرورت عرضه آن گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی اکنون در مرحله دولت سازی است. از سوی دیگر دولت‌ها بدون سیاست گذاری‌های هوشمندانه و مبتنی بر شواهد علمی هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند. اجرای طرح ساهوپ به اصلاح و ارتقای سبک حکمرانی در ایران کمک می‌کند، زیرا ابزار سیاست گذاری هوشمند را در اختیار دولت می‌گذارد.

مدیر پروژه ساهوپ افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران تخصص‌های متنوع علوم انسانی و فنی در کنار یکدیگر وجود دارند و این یک مزیت رقابتی برای دانشگاه محسوب می‌شود.

پیشوایی رصد پیامد سیاست‌ها، افزایش سرعت و دقت سیاست گذاری، تبدیل تصمیم‌های سیاسی به امری کارشناسی، امکان شبیه سازی بحران‌هایی مانند کرونا، تست انواع سیاست‌های کنترلی تحت دوزهای مختلف با زمان‌های اعمال متفاوت را از جمله مزایای سامانه ساهوپ دانست و گفت: این سامانه توسط یک گروه ده نفره بین رشته‌ای با تخصص‌های مهندسی سیستم، سیاست گذاری و اپیدمولوژِی مبتنی بر متدولوژی پویایی شناسی سیستم‌ها و مدل اپیدمی اصلاح شده SEIR طی مدت دو ماه کار فشرده طراحی و پیاده سازی شده است.

وی در ادامه به تشریح معماری و نحوه عملکرد این سامانه و تشریح محیط کاربری آن پرداخت و تاکید کرد: افراد عادی بدون بهره مندی از دانش تخصصی می‌توانند از سامانه یادشده بهره بگیرند و ما می‌توانیم در صورت حمایت کافی در آینده ماژول بهینه سازی را برای پیشنهاد سیاست‌های اعمالی بهینه به آن اضافه کنیم. افزایش دقت پارامترهای فنی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری و تجربیات خبرگان اپیدمولوژی نیز ممکن است.

پیشوایی در پایان پیشنهاد راه اندازی مرکز حکمرانی هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران را برای خدمت رسانی به بخش‌های مختلف حاکمیتی مطرح کرد و توسعه سامانه‌های حکمرانی هوشمند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را با توجه به نیازهای دستگاه‌های حاکمیتی و نیز اتصال سیستم‌های اطلاعاتی به این سامانه‌ها برای افزایش دقت آنها را یک ضرورت دانست.

این سامانه از طریق دریافت اطلاعات از سامانه های مختلف در کشور و با بهره گیری از مدل های شبیه سازی در ریاضیات، مهندسی صنایع و غیره قادر به پیش بینی و شبیه سازی میزان ابتلا به کرونا در کشور در آینده و سناریوسازی برای بهبود تصمیم های مدیران کلان کشور است. به عنوان مثال این سامانه پیش بینی می کند که با اعمال چه نوع سیاست های قرنطینه و تعطیلی کدامیک از مراکز و سازمان ها در کشور می توان پیک ابتلا به کرونا را به گونه ای مدیریت کرد که بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور با کمبود تخت آی سی یو و امکانات درمانی مواجه نشوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top