تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/15 - 11:36
کد خبر: 354616

کاهش تراز آب دریای خزر در سال ۹۸

لایقی یادآور شد:‌ وقفه‌ای که بیماری کرونا در انتشار گازهای گلخانه ای در مقیاس زمانی ایجاد کرده، در بلندمدت چندان اثرگذار نخواهد بود. مگر اینکه تحولات ناشی از این بیماری بر دیدگاه‌های کشورها اثر بگذارد و آنان در سیاست‌های خود در انتشار گازهای گلخانه‌ای تجدید نظر کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه حوزه آبریز دریای خزر، افزون بر کشورهای حاشیه این دریا، کشورهای گرجستان و اوکراین را نیز شامل می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته در نشست کسپکام، میزان بارش‌ها در حوزه آبریز دریای خزر تا پایان سال 2018 محاسبه شد که نشان از کاهش محسوس بارش در این حوزه داشت.

وی با بیان این‌که ممکن است در برخی نقاط بارش‌ها بیشتر شده باشد، ادامه داد: اما باید در نظر داشت که 9 تا 10 درصد آبی که دریای خزر را تغذیه می‌کند از ایران تامین می‌شود. بنابراین بارش در حوزه کشور ما هر اندازه بیشتر شده باشد، در نهایت حدود 10 درصد از ورودی دریای خزر را تامین می‌کند و 85 درصد آن از رودخانه ولگا تامین می‌شود.

وی کاهش بارش در حوزه آبریز دریای خزر را ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و افزود:‌پیش‌بینی‌های آینده‌پژوهانه در این خصوص بر اساس سناریوهای هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم است که بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا طراحی می‌شود.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی گفت: این گزارش‌ها پیش‌بینی کرده‌‌‌اند که اگر تا 20 سال آینده روند افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه داشته باشد، کاهش بارش در حوزه آبریز خزر همچنان تداوم می‌یابد. اگرچه در طی بحران کرونا انتشار این گازها نسبت به گذشته کاهش یافته است اما وقتی از پدیده‌ای در مقیاس سیاره‌ای سخن می‌گوییم، باید دو مقیاس مکانی و زمانی را در نظر گرفت.

لایقی یادآور شد:‌ وقفه‌ای که بیماری کرونا در انتشار گازهای گلخانه ای در مقیاس زمانی ایجاد کرده، در بلندمدت چندان اثرگذار نخواهد بود. مگر اینکه تحولات ناشی از این بیماری بر دیدگاه‌های کشورها اثر بگذارد و آنان در سیاست‌های خود در انتشار گازهای گلخانه‌ای تجدید نظر کنند.

وی بیان کرد: با اشاره به اینکه مدل‌هایی که بر اساس سناریوهای تغییر اقلیم طراحی شده‌اند نشان از تداوم روند کاهشی تراز آب دریای خزر ظرف 20 سال آینده دارد، افزود: شدت این کاهش تراز به گونه‌ای است که بخش قابل‌توجهی از خزر شمالی که مربوط به روسیه و قزاقستان است، خشک می‌شود.

وی ادعای خشک شدن دریای خزر ظرف 100 سال آینده را اغراق‌آمیز خواند و تاکید کرد: روند کاهشی تراز آب دریای خزر که سال گذشته به ثبت رسید، 10 تا 12 سانتی متر است و اگر این روند تا 100 سال آینده به همین شکل ادامه داشته باشد، در پایان این مدت حدود 10 متر کاهش تراز را شاهد خواهیم بود.

وی در عین حال تاکید کرد: البته جای سوال است که این روند به همین شکل تداوم داشته باشد یا خیر. بنابراین این ادعای بدبینانه حتی با تداوم روند فعلی درست نخواهد بود. البته تداوم این شرایط می‌تواند بخشی از قسمت‌های کم‌عمق از جمله خزر شمالی را با مشکل مواجه کند. در حالی که خزر جنوبی که شامل سواحل کشور ما می‌شود عمق بیشتری نسبت به خزر شمالی و میانی دارد و عمق متوسط آن حدود 330متر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top