تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/16 - 14:58
کد خبر: 354799

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

معرفی ۴ کتاب پرطرفدار ویژه ماه مبارک رمضان

«شهر خدا» به شما درباره رمضان و رازهای روزه‌داری خواهدگفت.این اثر بر اساس سخنرانی‌های مختلف حجت الاسلام پناهیان پیرامون ماه مبارک رمضان که از میان سخنرانی‌های مربوط به «ده سال اخیر» شناسایی شده‌اند، تنظیم شده است و پس از انجام اصلاحات و بازنگری نهایی توسط ایشان، آماده عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه مبارک رمضان همواره بهترین فرصت برای رشد انسان به شمار می رود رشدی در تمامی ابعاد شخصیتی و معنوی؛ از طرفی با قرار گرفتن در ایام همه گیری ویروس منحوس کرونا و لزوم ماندن در خانه مطالعه می تواند یکی از بهترین و مفیدترین سرگرمی های ممکن باشد. در همین راستا در این گزارش به معرفی 4 کتاب با موضوع ماه مبارک رمضان می پردازیم:

ضیافت حقیقی

کتاب "ضیافت حقیقی" مجموعه یازده سخنرانی است که محمد شجاعی درباره ماه مبارک رمضان و روزه در دهه شصت ایراد کرده اند. وی با بیان صمیمانه که شنوندگان سخنرانی ها و خوانندگان کتاب های پرطرفدار ایشان، از قبیل مجموعه سه جلدی "مقالات" و نیز "حضرت بقیه الله" و "چراغ هدایت" با آن آشنا هستند به ترغیب مومنان به عبادت مخلصانه و راهنمایی برای بهره گیری کامل از ایام و لیالی ماه مبارک، به ویژه شب های قدر، به منظور تقرب به درگاه الهی و برخورداری از نعمات معنوی در دنیا و آخرت می پردازند، و توصیه هایی برای حفظ رقت قلب حاصل شده در این ماه برای باقی ایام سال و عمر دارند و با طرح مباحث ارزشمند در بطن خود توانسته نیاز معنوی بسیاری از مخاطبان را پاسخ دهد.

کتاب حاضر در خصوص ماه مبارک رمضان با عنوان "ضیافت حقیقی" است که شامل مباحثی از جمله ضیافت خداوند، اعمال و آداب رفتاری، روزه حقیقی، مباحث معرفتی مربوط به روزه، شرایط روزه صحیح و راه های درک این توفیق است.

ضیافت حقیقی در 11 بخش تدوین شده که عبارتند از: معنای عبودیت، صدق در اعمال، شرایط روزه صحیح، ظاهر و باطن روزه، روزه داری خواص: مبطلات قبولی روزه، صاحب خانه خداوند است: تذکراتی برای صیام، تذکراتی در باب تلاوت قرآن و دعا، درک شب های قدر، شب 19 ماه مبارک رمضان: حضور و تضرع، شب 21 ماه مبارک رمضان: وصیت علی (ع) و گفت و گوی موسی (ع) با خداوند و درباره عید فطر و حفظ رقت قلبی که در ماه مبارک عاید شده است.

شهر خدا

کتاب شهر خدا، نوشته‌ای است دربارۀ رازهای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، که به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی می‌پردازد؛ نکات سودمندی که کمتر به آنها توجه شده است.

«شهر خدا» به شما درباره رمضان و رازهای روزه‌داری خواهدگفت.این اثر بر اساس سخنرانی‌های مختلف حجت الاسلام پناهیان پیرامون ماه مبارک رمضان که از میان سخنرانی‌های مربوط به «ده سال اخیر» شناسایی شده‌اند، تنظیم شده است و پس از انجام اصلاحات و بازنگری نهایی توسط ایشان، آماده عرضه شده است.

کتاب «شهر خدا» را نباید صرفاً کتابی درباره اسرار و آداب ماه مبارک رمضان قلمداد کرد. در خلال فصل‌های کتاب، به تناسب بحث از رازها و آداب ماه مبارک رمضان، برخی از پرسش‌های کلیدی جوانان در مورد دین پاسخ داده شده و برخی از مفاهیم اخلاقی و راهکارهای دستیابی به آن تبیین شده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از مطالب کتاب فراتر از ماه مبارک رمضان، در طول سال و در مسیر دینداری به‌کار می‌آید.

در این کتاب، پاسخ برخی از سؤال‌های مهم در مورد رازهای رمضان را می‌توان یافت:

چگونه می‌توان به رمضان زیباتر نگریست؟ و گام‌های اولیه در عرفان رمضان را پیمود؟
این چگونه مهمانی دادنی است که مهمان باید گرسنگی و تشنگی بکشد؟ و این گرسنگی چگونه در آداب رمضان استمرار می‌یابد؟
معنویت چیست که نخوردن و نیاشامیدن که یک عمل مادی است، در تقویت آن مؤثر است؟ و رابطۀ روزه و تزکیه چگونه تبیین می‌شود؟
ماه رمضان با چه سازوکاری اثرات تربیتی خود را به روزه‌دار هدیه می‌کند؟ و چگونه می‌توان این آثار را تقویت نمود؟
روزۀ رمضان چگونه به روزه‌داران، اخلاص، حکمت و تقوا می‌دهد؟ و ...

کتاب شرح دعای سحر

اصل کتاب به نام «مختصر فی شرح الدعاء المتعلق بالاسحار» لقب گرفته و ترجمه آن «شرح دعای سحر» نامیده شده و مترجم آن آقای سید احمد فهری می‌باشد. دعای سحر که از مبدعات امام همام حضرت محمد بن علی باقر العلوم «علیه و علی آبائه الطاهرین و ابنائه المعصومین آلاف التحیه و الکرم» می‌باشد و بنا به فرمایش مؤلف کتاب، حضرت امام خمینی قدس سره، این دعا به نام دعای مباهله موسوم است، که در سحرگاهان ماه رمضان تلاوت می‌گردد.

مؤلف کتاب رهبر کبیر انقلاب اسلامی آیت‌الله امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می باشد که این کتاب را در هنگامه جوانی ، یعنی آن وقت که بیش از ۲۷ سال از عمر پر برکتش نگذشته بود تالیف نموده‌اند.

ناگفته پیداست کتاب شرح دعای سحر در حد عالی معارف همراه با اصطلاحات فلسفی ، عرفانی است و حکایت از اطلاع وافر نویسنده آن دارد.گذشت زمانه هم این مساله را بر همگان واضح نمود که ایشان نه تنها عارفی خداشناس و خداترس بود بلکه در جهات علمی دیگر همچون فقه ، اصول ، اخلاق و سیاست سرآمد بسیاری از عالمان زمان خویش بود.

این کتاب بر محور فصل بندی و ابواب خاصی نیست بلکه بر اساس جملات دعای سحر تدوین یافته، و در ذیل هر یک از ۲۲ فقره‌ای که نام‌های خداوند بیان شده است شرحی پیرامون آن جملات به نگارش در آمده است که به برخی از مباحث هر فقره اشاره می‌شود.

این کتاب چندین مرتبه به چاپ رسیده است اما چون پاره‌ای از اشتباهات در آن رخ نموده است یک بار هم امام راحل (ره) دستور نوشتن غلطنامه را صادر فرمودند لیکن نسخه حاضر که مترجم آن سید احمد فهری است پس از ویراستاری حسین استاد ولی توسط انتشارات تربت در سال ۱۳۷۶، در ۳۲۷ صفحه به زیور طبع مزین گردید.

اسرار ماه رمضان

کتاب اسرار ماه رمضان محمدتقی فیاض‌بخش است که مجموعه کتاب‌های ادب حضور را قلم زده است، موضوع کتاب، همان‌طور که از نام آن پیداست، به مراقبات و مناسک و آداب ماه مبارک و نیز موضوع کلیدی انس با قرآن اختصاص یافته است.

در فهرست این کتاب دو فصل را می‌بینید: فصل اول به عنوانِ جایگاه ماه مبارک رمضان و روزۀ آن در تذهیب نفس و فصل دوم آن به راهبردهای عملی برای بهره‌گیری بهتر از ماه رمضان پرداخته است.

در فصل اول کتاب اسرار ماه رمضان جایگاه و مرتبۀ روزه‌داران را مطالعه خواهید کرد. کارکردهای روزه را می‌فهمید و همچنین دربارۀ آثار بودن ماه رمضان در زندگی سالانۀ ما مطالبی را خواهید خواند. بعد از چند فصل اول کتاب به افعال و فضیلت‌هایی می‌رسید که در این ماه می‌تواند شامل حالتان شود. مراتب روزه را با نگاهی دیگر از قلم محمدتقی فیاض‌بخش می‌خوانید و در انتهاب فصل هم دربارۀ غنیمت‌شمردن این ماه از زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می‌خوانید.

نویسنده، فصل دوم را با توصیه‌های غذایی شروع کرده و بعد از توضیحاتی سه‌صفحه‌ای، سراغ توصیه‌های سلوکی رفته است. او همچنین به بیان روش‌هایی برای محاسبۀ نفس و رفتار و حالات قبل از ماه مبارک و حین اجرای اعمال خاصۀ آن پرداخته است. شما در این فصل ده گام سلوکی را می‌خوانید که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد و شاید بتوان گفت، بیشترین یافته را هم برای شما به دنبال خواهد داشت.

* گزارش از سجاد باقری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
بی‌بی‌سی: یتیم شدن ۲۰ هزار کودک فلسطینی با حملات اسرائیل +فیلم
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند
اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
کاهش احتمال کمردرد زنان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس
نهیب بانوی فلسطینی به کشورهای اسلامی و عربی +فیلم
کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
تهدید گزارشگر سازمان ملل توسط اسرائیل
اجرای ۴۷ پروژه دانش‌بنیان در هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات
خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top