تاریخ انتشار: شنبه 1399/02/20 - 22:06
کد خبر: 355311

در مطالبه‌ای دانشجویی مطرح شد؛

بیش از هزار دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد خواهان لغو برگزاری آزمون جامع شدند

هزار و 320 نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه ای به رییس این دانشگاه، وزیر علوم، وزیر بهداشت و رییس ستاد ملی کرونا خواهان لغو برگزاری آزمون جامع این دانشگاه شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیش از یکهزار و سیصد نفر از دانشجویان مقطع دکتری رشته های مختلف از واحدها و شهرهای سراسر کشور و متاثر و آسیب دیده از ویروس کرونا به بیان بخش کوچکی از مشکلات و آسیب های شدید جسمی، روحی، روانی و اقتصادیِ وارد شده به جمع خود پرداختند اما در حال حاضر دغدغه های روحی و روانی و از آن مهمتر معیشتی و اقتصادی و درآمدی جمعیت بسیار قابل توجه هزار و صد نفری از دانشجویان مقطع دکتری به مراتب بسیار بیشتر از قبل شده است و هر روز به بحران می افزاید.

درپی این اتفاق دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد رشته های مختلف و شهرهای سرار کشور با توجه به شرایط سخت بحران و تضعیف همه دانشجویان از لحاظ معیشتی و درآمدی از مسئولان دانشگاه خواستند تا نسبت به بازنگری و طرح موضوع مهم آزمون جامع و سرنوشت دانشجویان در این اوضاع بحرانی و بغرنج،  در خصوص حذف فیزیکی و حضوری آزمون جامع و جایگزینی میانگین نمرات دروس تئوری و پاس شده به جای نمره آزمون جامع و ثبت آن در اردیبهشت ماه یعنی در موعد مقرر و اولیه برگزاری آزمون  با عبور از بحران کرونا به تسهیل شرایط خاص همگی دانشجویان بپردازند.

در همین خصوص گفتگویی با محمد امامی کورنده نماینده تام الاختیار دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر کشور داشتیم که در ادامه مشاهده می‌کنید؛

محمد امامی کورنده در خصوص وضعیت دانشجویان دکتری و اعضای خانواده‌شان گفت: جمع قابل توجهی از دانشجویان و همسرانشان به بیماری کرونا مبتلا شده اند(63نفر)  و به سرحد مرگ رسیدند و اکنون در شرایط نقاهت به سر می برند و حتی در سه روز اخیر 4نفر دیگر از عزیزان مبتلا شده اند و  ممکن است برخی از افراد همچنان در معرض ابتلا و یا ناقل باشند و از لحاظ روحی و روانی در شرایط بسیار سختی به سر می برند. در پی این بحران عظیم با مرگ عزیزانمان (921 نفر) و  ابتلای بسیاری از خانواده هاو بستگان (3820 نفر) آیا می توانیم با خیال آسوده و با فکر و مغز متمرکز و به دور از حواشی جریان ساز برای حضور در این آزمون خودمان را آماده نماییم؟ همه این دغدغه ها فراتر از جنبه های زنجیره ی انتقال و سفرهای متعدد است.

وی درباره این شرایط دردناک و سختِ اقتصادی که بیش از 90 درصد از دانشجویان دکتری در این ایام به طور کل  از کار بیکار شده اند افزود: آن دسته از کارمندان نیز به مشکلات شدید معیشتی برخورده اند و تعداد قابل توجهی از دانشجویان به علت ناتوانی در تامین هزینه های سنگین دانشگاه در سخت ترین تصمیمات خود حتی به انصراف از تحصیل می اندیشند و با تعویق آزمون، تمامی دغدغه های دانشجویان به دوصد چندان خواهد رسید و نگرانی تامین هزینه های معیشت و زندگی در این ایام کرونایی و خاص دیگر جایی در ذهن و افکارمان برای درس خواندن و مرور مطالب درسی باقی نخواهد گذاشت. از طرفی فوت عزیزان و سوگ بسیار بزرگ حاصل از آن و مهمتر اینکه هیچگونه مراسم عزارداری برگزار نشده و در پی این فاجعه  بازماندگان به سوگ ابراز نشده در منازل خود نشسته اند.

امامی در ادامه گفت: نکته بسیار حائز اهمیت اینکه تعداد بسیار زیادی بیش از 90درصد از دانشجویان دکتری صرفا خودشان تنها نیستند بلکه مسئولیت بزرگتر زندگی و خانواده های چهار، پنج و شش نفره را بر عهده دارند و این درحالیست که با تعطیلی کل مدارس و مهدها و دانشگاهها در عمل همه ی خانواده در محیط خانه به دور هم جمع هستند و این مسئله یکی از دغدغه های ما دانشجویان و نبود فضایی مناسب جهت مطالعات و تمرکز بر دانش و اندیشه را در بر دارد.

سخنگوی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان خود و یا همسرانشان عضوی از کادر درمان و یا مشاغل پرخطر از جمله پرستار،مشاوره، روانشناس، بانک، پرستار و بهزیستی و مشاوره تلفنی و غیره هستند و در این ایام عملا در شیفت های بسیار سخت و طاقت فرسا حاضرند وآیا دیگر فرصتی برای تمرکز بر مطالب درسی و غیره باقی خواهد ماند؟ (635 نفر یعنی 69درصد از جمعیت کمپین حاضر)

امامی درخصوص وضعیت و پراکندگی جمعیتی دانشجویان دکتری در سطح کشور افزود:  تمامی دانشجویان دکتری واحد های مختلف کشور  یا ساکن در شهرستانها هستند و تحصیل آنها در مراکز و واحدهای استانی است و یا دقیقا بالعکس که بیش از 90 درصد این جمعیت را تشکیل می دهند و موضوع بسیار حائز اهمیت بحث تردد و بیش از 2500 سفر برون شهری و درون شهر است که یقینا نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چون اتومبیل، اتوبوس، قطار و هواپیما، لزوم تامین مواد غذایی و خوراکی و از همه مهمتر  شرایط اسکان و هتل و خوابگاه و غیره را برای همه دانشجویان در سطح کشور آشکار می نماید و درحقیقت ما دانشجویان بایستی  جان برکف، آماده برای سفرهای دور و دراز  و طی کیلومترها مسافت در سطح کشور باشیم و تمامی این موارد یعنی گستردگی زنجیره ی انتقال دوطرفه و خطر ابتلای بیشتر در جمعیت مسافر و ساکنان مبدا و مقصد.

وی گفت: با توجه به اینکه در سرفصل های جدید ورودی های مقطع دکتری 98 و 99 به طور کامل از آزمون جامع معاف هستند، ضرورت بازنگری و تسهیل در امور ما دانشجویان در این شرایط خاص و بحرانی بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی دانشجویان دکتری افزود:  در این بحران مسئولان دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت و چند دانشگاه دیگر پیرو مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و جهت درک و همراهی بیشتر با دانشجویان مقطع دکتری و برای تسهیل شرایط بحرانی دانشجویانِ مرحله ی آزمون جامع در حرکتی بسیارشایسته با حذف فیزیکی آزمون جامع و در نظر گرفتن میانگین نمرات دروس تئوری و پاس شده عملا به جایگزینی آزمون جامع و همراهی با مدیران گروه و دانشکده ها و از همه مهمتر همدلی انسان دوستانه با تک تک دانشجویان و کارکنان دانشگاه خود اقدام نموده اند و چه اتفاقی بهتر از اینکه این حرکت خداپسندانه به سایر دانشگاههای کشور نیز تسری یابد.

وی همچنین پیرو بخشنامه اخیر وزارت بهداشت و ضرورت عبور از بحران، اظهار داشت: تمامی آزمونهای جامع و ارزیابی و پیش کارورزی اینترنی پزشکی و علوم پایه  دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور به طور کامل حذف گردیده و این موضوع سبب آسایش و آرامش خیال همه دانشجویان مقاطع دکتری و علوم پایه گردیده است و لذا در بحران موجود و برای رفع دغدغه های دانشجویان مقطع دکتری دانشگاههای آزاد سراسر کشور و رفع نگرانی خانواده های آنها می توان از پیاده سازی این گونه تصمیمات راهبردی و عبور موفق از کرونا بهره بسیار برد.

نماینده دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد تصریح کرد: معدل کلِ تمامی 1100نفر دانشجویانِ حاضر در کمپین به عدد 70/17 رسیده است و این دلیلی متقن برای سطح بالای نمرات و یقینا کیفیت مطلوب تحصیل ما دانشجویان بوده و هست و این ذهنیت منفی را که خدای ناکرده ما دانشجویان شاید از روی سستی و یا تعلل در مرور مطالب و دانش و اندوخته های خود تصمیم به بیان این مطالبه ی عظیم گرفته ایم به طور کل باطل می نماید. لذا  مسئولان دانشگاه و سیستم آموزشی یقین بدانند که دلیل اصلی مطالبه ی ما دانشجویان کاملا متفاوت و از نگاه انسانی و با در نظر گرفتن این شرایط بحران است که متاسفانه  توان مضاعف و انگیزه های معنوی برای مطالعه ی بدون دغدغه را از ما سلب نموده است و انتظارمان از مسئولان دانشگاه آزاد بسیار بیشتر از این موارد است. 

وی گفت: امروز شاهد این هستیم که حوزه های امتحانی تعداد 10هزار داوطلب کنکور توسط سازمان سنجش تغییر کرده و ضرورت لغو و یا تغییر مجدد زمان برگزاری کنورهای سراسری و آزاد در دستور کار جدی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته و احتمال تعویق آن بسیار بالاست چرا که به گفته ی رییس ستاد ملی کرونا،اهمیت جان و سلامت عزیزان و جوانان کشورمان بسیار بالاتر از تعجیل در برگزاری کنکور است.

سخنگوی دانشجویان در پایان گفت: ما دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد چه از لحاظ پرداخت شهریه تحصیلی به دانشگاه و چه در این شرایط بحرانی و پذیرش آسیب های بسیار زیاد روحی و روانی و خانوادگی و اجتماعی همواره  و با کمال میل بیشترین بهای لازم را داده ایم.... آیا زمانِ آن نرسیده که صرفا در این شرایط بحرانی یک بار هم دانشگاه آزاد و مسئولان عزیز و محترم آن به سلامت جان و روان و شرایط خاص و دغدغه های بر حق ما دانشجویانِ مقطع دکتری بهای بیشتری بدهند؟

لینک ثبت نام دانشجویان دکتری دانشگاههای آزاد در کمپین حذف فیزیکی آزمون جامع 99
https://formaloo.com/s0XFu

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مهسا
1399/02/21 - 03:59

سلام واقعا خدا از دهنتون بشنوه ما دانشجوي شهرستان هستيم و حتما بايد بريم بمونيم به خدا روا نيست درس هاييو كه يه بار كارشناسي يه بار واسه كنكور ارشد يه بار تو خود دوره ارشد يه بار واسه كنكور دكتري و يه بارم تو دوره دكتري پاس كرديمو باز بريم و خانواده هامونو نگران كنيم مخصوصا اينكه اين مدت به اندازه كافي اسيب خورده ايم و تعدادي از عزيزانم اين معضل كرونارو مبتلا شدند و تعدادي از بستگانمون فوت كردند...انصاف ميگه كه دانشجورو درك كنيذ اين به نفع جامعه هم هست
میترا
1399/02/21 - 09:32

سلام
من واقعا میخواهم بدانم چرا طرحی که برای ورودی های ۹۸ به بعد پسندیده و قابل اجرا است نباید برای ورودی های ماقبل ۹۸ اجرا شود
چه فرقی دارد مخصوصا در شرایط فعلی و بحرانی
دانشجو دکتری
1399/02/21 - 13:09

با سلام و احترام

   گذشته از وضعیت اضطراری فعلی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا و آثار و پیامدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مترتب بر آن و بالطبع تاثیر آن بر حوزه های علمی و دانشگاهی و ضرورت و لزوم حذف آزمون جامع دکتری به دلایل متقن و محکم علمی (که صد البته همه مسوولین محترم و دوستان فرهیخته بر آن واقفند و نیازی به تکرار مکررات و بدیهیات نمی باشد.)، به طور کلی نیز برگزاری آزمون جامع دکتری ضرورتی ندارد. دلیل آزمون مجدد از سه درسی که دانشجو در دو ترم گذشته آن را گذرانده است؛ چیست؟ هنوز فاصله درسی رخ نداده که  دانشجو مطالب را فراموش کرده باشد و آزمون جامع باعث مرور مجدد آنها و ارتقاء سطح کیفی یادگیری شود. مگر اینکه دانشگاه ها به سطح علمی اساتید و آموزش های ارایه شده در دانشگاه بدبین باشند! که در آن صورت باید به جای سنجش مجدد دانش دانشجویان، نسبت به بازنگری و اصلاح فرآیندهای آموزشی و تعیین سطح علمی دانشگاه ها و اساتید اقدام شود! سورنا را از سر گشادش نزنیم!
اجازه بدهیم که تمرکز دانشجویان بر روی پژوهش و تحقیق باشد و نه بر روی حفظ محفوظات غیرضروری.
به نظر من نه در این شرایط که کلا باید آزمون جامع دکتری حذف شود.

             با تشکر و تجدید احترام
علی
1399/02/27 - 12:46

خیلی عالی میشه خیلی چون واقعا از لحاظ روحی و روانی بخاطر بیکار شدن از کار و همچنین مشکلات خانواده بهترین هدیه میتونه باشه واسه ذانشجویان دکترا
دانشجو
1399/02/29 - 16:06

سلام. چرا دیگه هیچ خبری از کمپین نیست؟ یعنی به جایی نرسیده و دیگه امیدوار نباشیم؟ یا مذاکرات در سکوت جریان داره؟ لطفا اگه کسی خبر تازه‌ای داره اطلاع‌رسانی کنه
مهتاب
1399/03/03 - 15:39

با سلام و احترام خدمت همه دوستان و بزرگواران بنده با حذف امتحان جامع کاملا موافقم و بنظر بنده فقط فرصت دانشجویان را برای کارهای رساله میگیرد.
مريم
1399/03/05 - 23:39

با سلام واحترام امنحان فيزيكي جامع در شرايط كنوني هم براي دانشجو وهم اساتيد مشكلات ايجاد ميكنه خوابگاه الوده ورفت وامد با انوبوس بين شهري امكان جابه جايي ويروس در چهار تا پنج روز امتحان از ان گذشته برگشتمون كه اگر مشكلي پيش بياد خانواده را هم درگير ميكنيم خواهشمنديم فكري به حالمون بكنيد
دانشجو
1399/03/07 - 11:45

باتوجه به شرایط بحرانی و مشکلات بسیاری که در حال حاضر گریبان گیر تمامی خانواده ها شده است و همگی در شرایط نامساعد روحی و اقتصادی بسر می بریم و برخی نیز داغدار عزیزانشان هستند، این شرایط و نگرانی ها مانع از تمرکز کافی و امکان مطالعه مناسب دروس شده است و بنظرم جایگزینی آزمون جامع با میانگین نمرات بهترین گزینه است. لطفا موضوع را پیگیری و نتیجه را زودتر اعلام بفرمایید تا بنده و تمامی دوستان از این بلاتکلیفی داشتن یا نداشتن آزمون رهایی پیدا کنیم. خود این شرایط بلاتکلیفی بیشتر بر استرس های موجود ما می افزاید. باتشکر فراوان
ناشناس
1399/03/08 - 18:40

جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس

https://www.farsnews.ir/my/c/23571
اینجانبان جمعی از دانشجویان مقطع دکترای رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد با توجه به شرایط سخت بحران و تضعیف همه دانشجویان از لحاظ وضعیت روحی، روانی و معیشتی و درآمدی و نظر به بازخوردهای مثبت و روحیه ی هم افزایی و همدلی اجتماعی و تسهیلگری بی نظیر از سوی جنابعالی و سایر مسئولان دانشگاه نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بدین وسیله و صمیمانه از حضرتعالی تقاضا می‌نماییم تا نسبت به بازنگری و طرح موضوع مهم آزمون جامع و سرنوشت دانشجویان در این اوضاع بحرانی و بغرنج، در خصوص حذف فیزیکی و حضوری آزمون جامع و جایگزینی میانگین نمرات ترم گذشته همان دروس منابع مورد نظر به جای نمره آزمون جامع و ثبت در اردیبهشت ماه و امکان تسهیل‌گری و ادامه فعالیت دانشجویان جهت پرداختن به امور دفاع از رساله، هرگونه دستور مساعدت و همدلی الزم مبذول بفرمایید
دانشجو
1399/03/11 - 16:32

واحد ما که گفتن جامع بهیچوجه لغو نمیشه و آخر تیر امتحان کتبیه
Arezou
1399/03/20 - 23:22

سلام
ما دانشجویان دانشگاه سراسری هم خواهان حذف آزمون جامع از همین ترم هستیم
محمدی
1399/03/23 - 22:25

بنظرشمامسئولین ستادعالی کرونای کشور.برگزاری آزمون زبان وآزمون جامع دراستانهای قرمزعاقلانه است؟
داود
1399/04/10 - 22:31

از آنجائیکه سلامتی خودم و خانواده ام از مدرک گرفتنم مهمتره، تحت هیچ شرایطی در این آزمون شرکت نمیکنم .اخه چه کاریه پنج روز از خونه بزنم بیرون در شهر غریب که سوغاتش گرفتن کرونا و به خطر انداختن جان زن و بچه ام باشه .مگه چیزی با ارزش تر از جان عزیزانم هم دارم؟؟؟؟
hadi_boosti
1399/04/13 - 12:34

باسلام واحترام خواهشمندم برای جلوگیری ازانتقال واسیب به دانشجویان واساتیدمحترم نمرات میانگین راجایگزین امتحان جامع کنیددرصورت امکان مساعدت خودرامبذول فرمایید
زهراا
1399/04/24 - 03:04

باسلام.واقعادرخوزستان نمیشه رفت سرجلسه.ازبچه های ورودی ماهم کروناگرفتن.پس تکلیف ایشون چی میشه.چراآزمون جامع راحذف نمیکنیدواز ریزنمرات استفاده نمیکنید.خواهش میکنیم امتحانوکنسل کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top