تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/22 - 12:40
کد خبر: 355549

آداب ظاهریِ دعا کردن

طبق توصیه روایات خوب است که با وضو و طهارت و رو به قبله دعا کنیم چراکه طهارت و نور موجب باز شدن درهای رحمت الهی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حجج اسلام محمد پویا مفرد و حسین میرعماد دو تن از کارشناسان مذهبی با حضور در ویژه برنامه جرعه‌ای از ماه درباره آداب ظاهریِ شروع و اتمام دعا گفتگو کردند.

حجت الاسلام پویا مفرد درباره آداب ظاهری دعا گفت: در روایات داریم که با وضو و طهارت و رو به قبله دعا کنیم چراکه طهارت و نور وضو موجب باز شدن درهای رحمت الهی می‌شود.

وی افزود: هر فردی بعد از هر نماز واجب یک دعای مقبول و مستجاب دارد و از این روست که ائمه اطهار (علیهم السلام) ما را به این کار توصیه فرموده اند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به دیگر آداب ظاهری دعا بیان کرد: حمد و ثنای خدا قبل از دعا و گفتن "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" و "بسم الله الرحمن الرحیم" در ابتدای هر کار و به ویژه در دعا کردن احتمال استجابت دعا را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: دعای دسته جمعی نیز از دیگر آداب دعاست که می‌تواند در استجابت دعا مؤثر باشد چون ممکن است فرد دل شکسته و یا کودکی میان جمع باشد و خدا به خاطر این فرد دعای بقیه را هم مستجاب کند.

حجت الاسلام پویا مفرد تذکر داد: سعی کنیم دعای مشروع و معقول داشته باشیم یعنی برای هیچ کسی در دنیا بد نخواهیم چون اگر در حق دیگران دعای بدی کنیم دعای خودمان مستجاب نخواهد شد.

در ادامه این ویژه برنامه رادیویی، حجت الاسلام میرعماد با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) گفت: حضرت فرمودند: " ما راهنمایان به سوی خدا هستیم، اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی‌شد و شما راه عبادت کردن را یاد نمی‌گرفتید."

وی افزود: با وجود گنجینه‌های دعایی بی نظیر و ارزشمند ائمه اطهار (علیهم السلام) مانند دعای ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و کمیل دیگر نیازی به گرفتن ذکر و دعای خاص از پیر و مرشد نداریم. ائمه اطهار (ع) دعا کردن را به ما تعلیم داده اند و ما هم باید پا به پای آنها با خدا سخن بگوییم.

وی با اشاره به اینکه دعایی به استجابت نزدیک تر است که از زبان نورانی ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد، تأکید کرد: چرا که جنس کلام حضرات، از نور است ضمن اینکه ما نمی‌دانیم چه دعا و خواسته‌ای برایمان مفید و مضر است لذا بهتر است که دعاهای اهل بیت را بخوانیم.

حجت الاسلام میرعماد گفت: ما به عنوان شیعه باید کاری کنیم که همه عالم از دعا و مناجات‌های ائمه اطهار (علیهم السلام) استفاده کنند نه اینکه خودمان هم از سرچشمه زلال دعاهای آنها غافل شویم و به سراغ گنداب‌های دور از اهل بیت (ع) برویم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما در این عصر و به ویژه ماه مبارک رمضان به شدت نیازمند دعای فرج و سلامتی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) هستیم و نه تنها ما بلکه همه دنیا محتاج تشریف فرمایی آخرین حجت خداست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top