تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/23 - 09:20
کد خبر: 355640

زادمهر در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

سانسور در رسانه ملی وجود ندارد/ برخی از سریال‌ها دچار افت کیفیت شده‌اند

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه واکنش بازیگران سریال های «پایتخت» و «نون.خ» هنگام پخش این دو اثر طبیعی بوده است، تصریح کرد: قطعا آنها به خاطر تلاش هایی که در هنگام صحنه فیلمبرداری داشته اند، دوست دارند که ماحصل این تلاش ها را از آنتن تلویزیون ببینند و دلخوری انها طبیعی و حق آنهاست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛علی زادمهر، کارشناس فرهنگی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره حواشی ایجاد شده هنگام پخش سریال «پایتخت» و «نون، خ» و‌مباحثی همچون سانسور  گفت: به نظرم در رسانه ملی مقوله سانسور و ممیزی به معنای انچه در خارج از تلویزیون برای اثار هنری اعمال می شود، اصلا وجود ندارد. به عبارت دیگر گاهی اثری توسط بخش خصوصی تولید می شود و بعد برای دریافت مجوز ارگان مربوطه اعلام می کند که باید بخش هایی از اثر حذف شود که این مسئله همان سانسور است و یا یک فیلم سینمایی که قبلا مجوز دریافت کرده و حتی پخش هم شده، قرار است از رسانه ملی پخش شود و تلویزیون برای نمایش آن برخی از سکانس هایش را حذف می کند که این مهم هم مصداق سانسور است.

وی در همین زمینه افزود: اما زمانی که رسانه ملی خودش سریالی را سفارش داده قطعا در زمان پخش سریال را با ملاحظات خاص به خودش روی آنتن می برد، چرا که ممکن است در زمان ساخت سریال یکسری مبانی مدنظر باشد اما هنگام پخش به دلیل فاصله زمانی طی شده اتفاقات دیگری رقم خورده باشد که صداو سیما مجبور به حذف برخی سکانس ها و یا برعکس پررنگ تر شدن برخی سکانس های دیگر شود و این مهم را نمی توان ممیزی دانست.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه واکنش بازیگران سریال های «پایتخت» و «نون.خ» هنگام پخش این دو اثر طبیعی بوده است، تصریح کرد: قطعا آنها به خاطر تلاش هایی که در هنگام صحنه فیلمبرداری داشته اند، دوست دارند که ماحصل این تلاش ها را از آنتن تلویزیون ببینند و دلخوری انها طبیعی و حق انهاست.

زادمهر درباره حواشی ایجاد شده پیرامون پخش پشت صحنه «پایتخت» و حتی پخش سریال «زیرخاکی» اظهار داشت: معتقدم این حواشی به خود سریال ها برنمی گردد و ارتباطی به مسایل فنی مربوط به این آثار ندارد، بلکه مشکل به جای دیگری مربوط می شود. به عبارت دیگر گاهی افرادی با افراد دیگر مشکل پیدا می کنند و در نهایت این مشکلات را به سریال ها می کشانند و در اصل هیچگاه این دو سریال از لحاظ فنی مورد نقد قرار نگرفته اند و مصداق این حرف نیز نظرسنجی خود صداوسیما از میزان مخاطبان این دو اثر است که بیش از ۸۰ درصد مخاطبان از «پایتخت» رضایت داشتند و حتی «زیرخاکی» نیز پربیننده ترین سریال ماه رمضان است.

وی درباره عدم ارتباط موضوعی سریال های ماه مبارک رمضان امسال با این ماه تصریح کرد: رسانه ملی هم با توجه به مشکلات بودجه ای کشور با مشکلات مالی روبه روست و از طرف دیگر کمی هم با ضعف برنامه ریزی و مدیریتی همراه هستیم و امسال هم که شیوع بیماری کرونا مزید برعلت شده است؛ چرا که سریالی مانند «نون.خ» قرار بود در ماه رمضان  پخش شود اما و با توجه به اینکه سیاست مبنی بر در خانه ماندن مردم و ایجاد سرگرمی برای انها، «نون.خ» زودتر از موعد مقرر پخش شد.

این کارشناس فرهنگی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: طبیعتا رسانه ملی پخش «زیرخاکی» را برای زمان دیگری در نظر گرفته بود اما چون برای ماه رمضان با توجه به شرایط ایجاد شده سریالی نداشت مجبور به پخش «زیرخاکی» برای این ماه شد، اما در مجموع رسانه ملی باید برای مناسبت های مختلف برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا با کنداکتور خالی روبه رو نشود.

زادمهر درباره پایین آمدن سطح کیفیت سریال سازی طی سال های اخیر افزود: این مسئله هم دلایل ‌مختلفی دارد و در وهله اول باید برنامه ریزی ها منسجم تر شود و ارتباط با کارگردانان و فیلمسازان بیشتر شود، البته امسال کرونا همه را شگفت زده کرد و تمام برنامه ریزی ها را تحت الشعاع قرار دارد و موضوع دوم اینکه حتما نباید در ماه رمضان سریالی پخش شود که ارتباطی با این ماه داشته باشد، هر چند که اگر اینگونه باشد قطعا بهتر خواهد بود، اما عدم ارتباط محتوایی سریال با این ماه ایاد محسوب نمی شود.

وی گفت: کارگردانانی که برای رسانه ملی سریال می سازند چون تصورشان این است که تلویزیون یکی از گسترده ترین رسانه ها به شمار می رود و اثرشان توسط مخاطبان زیادی دیده می شود، احساس می کنند که نیازی به روابط عمومی و اطلاع رسانی پیرامون اثرشان ندارند، در حالی که اصل ارتباطات ثابت کرده که وقتی خبری  و یا اثری منتشر می شود، تعداد مخاطبان در تکرار  و بازپخش اثر افزایش پیدا می کند و به همین دلیل باید در فضای رسانه ای و مجازی کار اطلاع رسانی درستی پیرامون سریال ها شکل بگیرد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه افت کیفت محتوایی برخی سریال ها را قبول دارم، اظهار داشت: البته افت کیفت به حدی نیست که آثار نتوانند مخاطبان خاص به خودشان را پیدا نکنند بلکه می توان با کمی کار تبلیغاتی و اطلاع رسانی بهتر مخاطب بیشتری را برای برخی سریال هت به دست آورد.

زادمهر با تاکید بر اینکه رسانه ملی به دستاوردهایش توجه چندانی ندارد، تصریح کرد: امروز بسیاری از بازیگرانی که در سینما شناخته شده اند مانند سعید اقاخانی، مهرام مدیری و... همگی از رسانه ملی به سینما معرفی شده اند و تصور می کنم تلویزیون باید کمی همکاری اش را با این بازیگران بیشتر کند. چرا زمانی که مهران مدیری می تواند در نمایش خاکی سریال بسازد ما باید تنها در یک برنامه ۳ شبی از او در رسانه ملی استفاده کنیم، طبیعتا اگر رسانه ملی کمی ارتباطش را با هنرمندان و سینما بیشتر کند، می تواند آثار بهتری را تولید و روی آنتن ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که عده ای معتقدند برعکس باید به جوان ها میدان داده شود، گفت: در سینما زمانی که اثری ساخته شود یا از هزینه کرد شخصی افراد است و یا با وام ساخته شده و قطعا باید تلاش زیادی برای بازگرداندن سرمایه صورت بگیرد، حال با فیلم فروش خولی دلر یا خیر اما در رسانه ملی موضوع متفاوت است و بحث بیت المال مطرح می شود، از سوی دیگر اگر اثر ضعیفی ساخته شود ممکن است در یک بازه دو هفنه ای یا یک ماهه مخاطبان یک شبکه تلویزیونی از دست برود و به همین باید مراقبت های به مراتب بیشتری صورت بگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top