تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/23 - 14:15
کد خبر: 355710

تنفس داعش در سایه بحران کرونا

عراق یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که شاهد افزایش چشمگیر فعالیت گروه تروریستی داعش در سایه بحران فعلی کرونا و آشفتگی شرایط سیاسی در این کشور بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مرکز رسانه امنیتی فرماندهی عملیات عراق ۲۱ آوریل گذشته آماری از مجموع ماموریت‌های نیروهای عراقی در گروه‌های مختلف و تلفات این نیروها و ضربات وارده به داعشی‌ها را منتشر کرد. طبق این آمار ۱۰۶۰ عملیات انجام شد که به کشته شدن ۱۳۵ تروریست در مقابل به شهادت رسیدن ۸۸ تن از نیروهای امنیتی و زخمی شدن ۱۷۴ تن دیگر از آنها در کنار شهادت ۸۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۲۰ تن از آنها منجر شد.

بر اساس این آمار رسمی، به نظر می‌رسد داعش هنوز قدرت قابل توجهی برای اجرای حملاتی موثر علیه نیروهای امنیتی عراق دارد.

آمار منتشر شده از سوی این مرکز مربوط به ژانویه تا اواسط آوریل ۲۰۲۰ است و این یعنی در دوره اخیر به ویژه پس از حملات زنجیره‌ای داعش در منطقه مکیشیفه و دیگر مناطق استان صلاح‌الدین و حملاتی دیگر در استان‌های دیالی، کرکوک و نینوا علیه حشد عشایر و نیروهای ارتش که به کشته و زخمی شدن ده‌ها سرباز منجر شد، تلفات وارده به نیروهای عراقی احتمالا افزایش یافته است.

طبق داده‌های میدانی، داعش علاوه بر توانایی جنگ و وارد آوردن خسارات، با وجود اینکه بیشتر عملیات‌هایش در ماه‌های اخیر در شمال استان صلاح‌الدین، شرق دیالی و استان‌های کرکوک، الانبار و نینوا متمرکز بوده‌اند، هنوز می‌تواند در یک منطقه عملیاتی وسیع تحرکاتی داشته باشد و به گفته کارشناسان مسایل نظامی، این یعنی داعش یک هلال را از شرق تا شمال عراق تشکیل داده است.

نظرات کارشناسان داخلی عراق درباره دلایل افزایش حملات داعش در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بسیار با یکدیگر مشابه و یکسان هستند و این شبه توافق وجود دارد که داعش از شرایط پیچیده و کشمکش سیاسی که از چند ماه قبل در عراق ادامه دارد و نیز از سرگرمی مسؤولان عراقی و جهان به مشکل کرونا استفاده می‌کند.

مروان جباره، سخنگوی شورای شیوخ عشایر صلاح الدین به الشرق الاوسط گفت: دلایل متعددی پشت فعالیت‌های اخیر داعش به ویژه در صلاح الدین وجود دارد، مشغول شدن مسؤولان به کرونا یکی از آنهاست، همچنین ضعف در هماهنگی‌ میان فرماندهان عملیاتی نیز از دیگر دلایل است و داعش در بیشتر مواقع موفق به استفاده از این ضعف شده و از نقاطی که می‌توان آنها را آخر مناطق متروکه خواند، حملاتی را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد داعش دوباره در این مناطق نفس می‌کشد.

جباره افزود: داعش در مساحت بزرگی از پنج استان از مرز با ایران در شرق گرفته تا مرز سوریه در غرب شامل مناطق احراش، ودیان، بزول و مزارع فعالیت دارد.

سخنگوی شورای شیوخ صلاح الدین ادامه داد: دلیل دیگری نیز برای افزایش فعالیت‌های داعش وجود دارد و آن عدم پاکسازی شهرستان بزرگ الحویجه پس از کنترل نیروهای دولتی بر آن در اواخر سال ۲۰۱۷ است، این شهرستان با پستی بلندی‌های پیچ در پیچ و راه ارتباطی‌اش با رشته کوه‌های ناهموار حمرین از مهم‌ترین نقاط اختفا و آغاز حرکت داعشی‌ها محسوب می‌شود.

از زمان شکست جغرافیایی داعش و نابود شدن آخرین پایگاه آن در باغوز در شرق سوریه بیش از یک سال قبل، کارشناسان و مسؤولان همواره بر دو نکته تاکید داشتند، اول اینکه نابودی خلافت ادعایی داعش به معنای پایان یافتن خطرات این گروه تروریستی در جهان نیست و دوم اینکه گروهک‌های مخفی داعش در غرب عراق و شرق سوریه منتظر فراهم شدن شرایط برای بازگشت دوباره هستند.

ارزیابی بیان شده بر این اساس بود که شکاف سیاسی، نبود نمایندگان قبایل، مشکلات اقتصادی، آشوب و کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سوریه و عراق عواملی بودند که محیط مناسبی را برای داعش و گروه‌های مشابه آن فراهم می‌کردند تا به بهانه توجه به مشکلات مردم، در این جوامع نفوذ کنند.

این نکته قابل توجه است که عوامل یاد شده هنوز ادامه دارند و حتی برخی از آنها از زمان شکست داعش در عراق در سه سال قبل و حدود یک سال قبل در سوریه عمیق‌تر و گسترده‌تر شده‌اند. ویروس کرونا نیز به شکلی ناگهانی پدیدار شد تا نواقص موجود در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سوریه را نمایان کند و شرایط لازم برای خروج داعشی‌ها از غارها و مخفیگاه‌هایشان به میدان‌های درگیری فراهم شود. حملات اولیه داعش پس از این بازگشت به دو طرف مرزهای مشترک سوریه-عراق بود؛ مناطقی که داعش در آنجا "ولایت فرات" را اعلام کرد.

سوریه که داعش در سال ۲۰۱۵ کنترل نیمی از مساحت آن را در دست داشت، طی چند هفته اخیر شاهد دو موج از حملات این گروه تروریستی بود، موج اول در اوایل آوریل بود که در پی حمله ناگهانی داعش، درگیری‌های شدیدی در بیابان السخنه در حومه شرقی حمص شکل گرفت به شکلی که نیاز شد جنگنده‌های روس وارد عمل شوند، موج دوم نیز پنج‌شنبه گذشته رخ داد و داعش حمله جدیدی را در این بیابان در حدفاصل السخنه و حومه دیرالزور آغاز کرد که در آن ۱۱ تن از نیروهای دولت سوریه کشته شدند.

روشن است که داعش گروهک‌های خود را در بیابان بزرگ سوریه که از شرق حمص تا مرزهای عراق کشیده شده، مستقر کرده و هنوز هم می‌تواند نیروهای خود را برای حمله گردآورده و دست به آدم‌ربایی، مین‌گذاری، ترور و حملات انتخاری علیه اهداف نظامی و غیرنظامی بزند، این گروه تروریستی حملات خود را بر تاسیسات نفتی و گازی موجود در نزدیکی السخنه در حومه حمص که در سال ۲۰۱۷ آنها را از دست داد، متمرکز کرده است.

در مناطق شرق فرات که نیروهای ائتلاف ضد داعش مستقر هستند، نیروهای سوریه دموکراتیک گهگاه حملات پیش‌دستانه‌ای را علیه گروهک‌های داعش در مناطق نزدیک به رودخانه فرات و مناطق بیابانی آغاز کردند و ارتش آمریکا نیز در جستجوی فرماندهان داعشی عملیات‌های هلی برنی را اجرا کرد. پرونده هزاران عرب و خارجی بازداشت شده متهم به پیوستن به داعش باز است و دولت خودمختار کرد تلاش می‌کند تا زمانی که کشورهای خارجی از تحویل گرفتن شهروندان داعشی خود سرباز می‌زنند، با برگزاری محاکمه‌هایی داخلی به یک حمایت سیاسی دست یابد.

در مورد سوریه نمی‌توان به دو رقیب داعش که برای میراث آن تلاش می‌کنند، اشاره‌ای نکرد: یکی القاعده در ادلب واقع در شمال غرب سوریه؛ جایی که نگرانی‌های بسیاری درباره شیوع کرونا وجود دارد و دیگری هیئت تحریر الشام که در آن جبهه النصره شامل شبه‌نظامیان بومی، "حراس الدین" شامل مهاجران و نیز دیگر گروه‌های افراطی از جمله "ارتش اسلامی ترکستان" شامل شبه‌نظامیان اویغور وجود دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top