تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/24 - 15:22
کد خبر: 355846

زنگ خطر موج جدید کرونا

آمارها و نقشه جغرافیایی ابتلا به کرونا نشان می‌دهد خطر این ویروس در کشور همچنان جدی است و مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی را رعایت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: وزارت بهداشت در ارائه آمارهای «کووید-19» دچار دوگانگی شده، چرا که باید از یک طرف نظر بدنه دولت برای بازگشایی کسب‌و‌کارها و مشاغل را تامین کند و از سوی دیگر باید همچنان نگران رعایت پروتکل بهداشتی توسط مردم باشد؛ به همین علت در اظهارات وزارت بهداشت شاهدیم که هم درباره کنترل کرونا در برخی استان‌ها سخن می‌گوید و هم نسبت به شیوع موج جدید در برخی دیگر از استان‌ها شدیدا هشدار می‌دهد. آمارهای پایین مرگ‌و‌میر در کنار آمار بالای تعداد مبتلایان این خوشبینی را هم ایجاد کرده بیماری «کووید-19» کنترل شده و دیگر لازم نیست این ویروس جدی گرفته شود.

برای درک بهتر این موضوع باید اظهارات اخیر مسؤولان وزارت بهداشت را مرور کنیم. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در این باره گفت: از میان آمار مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌ها، استان‌های تهران و خوزستان در صدر بستری‌های کرونا قرار دارند. وضعیت استان خوزستان با توجه به جمعیت آن نگران‌کننده است و کماکان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تمهیدات خوبی با اعمال محدودیت‌هایی در مناطق بیشتر درگیر خوزستان در نظر گرفته شده و انتظار داریم در روزهای آینده با کاهش موارد مواجه شویم. البته در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۴ استان موارد فوتی نداشته‌ایم و در ۵ استان نیز فقط یک مورد فوتی ثبت شده است.

بزرگ‌ترین خطای کرونایی مردم

با وجود آمارهای خوب از کنترل کرونا در برخی استان‌ها وزیر بهداشت می‌گوید بزرگ‌ترین خطای مردم این است که فکر کنند کرونا تمام شده است. سعید نمکی در این باره گفت: بزرگ‌ترین خطای مردم این است که فکر کنند در رابطه با کرونا به وضعیت خوبی رسیده‌ایم. به‌ رغم آنکه در کل کشور به وضعیت مطلوبی رسیده‌ایم اما در برخی استان‌ها به دلیل آنکه مردم فکر کرده‌اند کرونا به اتمام رسیده، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نکرده‌اند، به همین دلیل دوباره با افزایش آمار کرونا مواجه شده‌ایم.

نگران افزایش مرگ‌ومیر در ماه آینده هستم

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا به کاهش میزان مرگ‌و‌میر در چند روز اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش آمار مرگ‌ومیرها طی چند روز اخیر به معنای ضعیف شدن ویروس کرونا در کشور نیست، چرا که کاهش مرگ‌و‌میر زمانی می‌تواند امیدوارکننده باشد که با کاهش میزان آمار مبتلایان به این بیماری همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا، حاصل مراقبت‌ها و زحمات کادر پزشکی در چند هفته گذشته و از طرفی کاهش میزان مبتلایان به ویروس کروناست که مردم هفته گذشته در پیشگیری از انتقال این بیماری رفتاری نسبی قابل قبولی داشتند اما اکنون که روز‌به‌روز بر آمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور اضافه می‌شود، نباید منتظر کاهش مرگ‌ومیر در روزهای آینده باشیم، چرا که هر چه آمار مبتلایان بیشتر باشد، بی‌تردید آمار مرگ‌و‌میر نیز بیشتر خواهد بود.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه در ماه آینده به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا خوشبین نیستم، گفت: خیلی از مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گیری‌های اجتماعی بی‌توجهند و از زمانی که محدودیت‌های ترددی کنار گذاشته شده است، همچنان آمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است.

مردانی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌کنم در صورت امکان از خانه‌های‌شان بیرون نیایند، مگر برای انجام کارهای ضروری. از طرفی به توصیه‌های بهداشتی و ایمنی نیز توجه کنند، چرا که این بیماری ناشناخته و مرگبار است و با کسی شوخی ندارد، در چنین شرایطی با توجه به اینکه ویروس کرونا درمان ندارد، تنها راه علاج این بیماری، پیشگیری است.

وی افزود: ساخت واکسن کرونا نیازمند زمان و کار تحقیقاتی علمی و آزمایشگاهی است و به این زودی‌ها ساخته نمی‌شود، در چنین شرایطی تا کشف و عرضه واکسن کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی الزامی است.

‌قم همچنان در دل بحران کرونا قرار دارد

بررسی آمار در قم هم نشان می‌دهد همچنان این استان در منطقه بحران قرار دارد. طی ۲۴ ساعت 38 نفر در مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا یا مشکلات حاد تنفسی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره جزئیات آمار کرونا در استان گفت: 28 نفر از 38 نفری که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، در بخش‌های بیمارستان‌ها بستری هستند و مابقی پس از معاینه و بررسی در بخش اورژانس مراکز با دستورات دارویی و بهداشتی مرخص شده‌اند. 23 نفر از کل بیماران بستری در بخش‌ها پس از بهبودی توسط پزشکان معالج از بیمارستان ترخیص شدند. در حال حاضر 145 نفر مشکوک به کرونا در قم بستری هستند که ۵۰ نفر آنها بدحال هستند.

چند روز پیش اعلام شد استان قم از وضعیت قرمز به وضعیت زرد رسیده اما استاندار اعلام کرد این استان همچنان در دل بحران قرار دارد. بهرام سرمست دیروز در این باره گفت: مردم و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی برای حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از شیوع مجدد کرونا باید به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند. از آنجایی‌که نخستین مورد ابتلای کرونا در قم کشف شد، عملا امکان پیشبرد اقدامات پیشگیرانه در این استان بر خلاف استان‌های دیگر از بین رفت. برخوردهای قهری نظامی و اپیدمی گله‌ای هر دو در مدیریت و کنترل کرونا شکست ‌خورده است و در کشور ما جواب نمی‌داد. ۹۲درصد مردم و اصناف قم به فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند بودند و بهترین عملکرد را در بین استان‌های کشور داشتند.

نقشه کرونا

نقشه به ‌روز شده کرونا در کشور نشان می‌دهد روند ابتلا در استان‌های شمالی و شمال غرب و همچنین تهران و خوزستان نگران‌کننده است. بررسی نقشه‌ای که وزارت بهداشت توسط اپلیکیشن ماسک منتشر کرده، علاوه بر رنگ‌های سفید و زرد و قرمز، رنگ‌های کبود هم دارد و بیانگر اوضاع بد در مناطق غربی کشور است.

این نقشه متوسط تعداد مبتلایان در 2 هفته اخیر را نشان می‌دهد و این هشدار را می‌دهد که خطر کرونا در کشور کم نشده و باید دولت ایده‌های جدیدی برای کنترل این ویروس پیاده کند. در نقشه فوق رنگ نارنجی به عنوان افراد مشکوک مراجعه کننده به مرکز درمانی معرفی شده و رنگ قرمز به عنوان مبتلایان قطعی و رنگ تیره‌تر به عنوان تراکم بیشتر مبتلایان قطعی در استان‌ها مشخص شده است.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت و درمان درباره رنگ‌های مختلف نقشه کرونا در کشور گفت: نقشه جغرافیایی کرونا با هدف شناسایی مناطق بی‌خطر، کم‌خطر و بحرانی بیماری «کووید-19»، با رنگ‌بندی سفید، زرد و قرمز مشخص شده و بیانگر آن است که در شهرهای سفید هیچ فردی به این بیماری مبتلا نیست اما در مناطق زرد، موارد ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد اما به نسبت جمعیت منطقه بسیار اندک است.

در مناطق قرمز البته محاسبات فرق می‌کند، چرا که میزان مبتلایان به نسبت جمعیت بالاتر از وضعیت زرد است و بر حسب جمعیت مشخص می‌شود. امکان دارد در یک استان یا شهرستان حتی با تعداد مبتلایان زیر 10 نفر هم رنگ نقشه زرد یا قرمز شود، چرا که وضعیت مناطق بر اساس نسبت ابتلا به جمعیت است.

مردم با کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نباید تلقی کنند این بیماری ضعیف شده یا در حال از بین رفتن است، بنابراین اصول بهداشتی و فاصله‌گیری‌های اجتماعی باید همچنان رعایت شود تا زنجیره این بیماری خطرناک به طور کلی قطع شود. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی از سوی افراد بویژه در زمان‌های پیک ترددهای درون‌شهری ضروری است.

علیرضا زالی درباره تصمیم‌گیری در رابطه با طرح ترافیک تهران، توضیح داد: بعد از بازگشایی کلانشهر تهران، برای اینکه بار کمتری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد شود طرح ترافیک برداشته شد تا حمل‌ونقل عمومی شهر فرصتی برای تهیه وسایل حفاظتی از جمله ماسک داشته باشد. زالی ادامه داد: با توجه افزایش ۱۶۷ درصدی ترددها در سطح شهر بویژه در محدوده طرح ترافیک و مرکز شهر در روزهای اخیر، برخی ترددها ضروری تلقی نمی‌شود و به همین خاطر برای کاستن تجمعات تصمیم گرفته شد با شناورسازی و تغییراتی در طرح ترافیک، این طرح اجرا شود.

آمار مبتلایان امروز چهارشنبه به ویروس کرونا به 1958 نفر افزایش پیدا کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top