تاریخ انتشار: جمعه 1399/02/26 - 23:17
کد خبر: 356075

۱۲ درصد خرید سلاح جهان توسط دولت سعودی

دولت سعودی همچنان در صدر بیشترین خریداران سلاح از انواع آن قرار دارد و همزمان تلاش می‌کند، منابع خرید خود را متنوع کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، دولت سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد واردات سلاح جهان را به خود اختصاص داد و جزو چهار کشوری است که بیشترین واردات سلاح را دارند که عمده آن‌ها نیز به خرید سامانه‌های دفاع موشکی باز می‌گردد. 

خرید سلاح از آمریکا

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، دولت سعودی همچنین هشت درصد تولید داخلی خود (۲۸ درصداز بودجه سالانه) را برای هزینه در بخش نظامی اختصاص داده و یک پنجم صادرات سلاح آمریکا به مقصد عربستان است که این موضوع موجب اهمیت یافتن ریاض برای واشنگتن شده، به طوریکه در سفر سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ به عربستان، وی قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای فروش سلاح امضاء کرد.

بنابراین گزارش، معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی، شامل توپخانه متحرک، هواپیماهای نظامی، سامانه‌های ضد تانک، تانک و دیگر تجهیزات نظامی می‌شود. آخرین قرارداد دو کشور نیز در روز چهارشنبه (۲۴ اردیبهشت) به مبلغ بیش از دو میلیارد دلار برای خرید موشک‌های هوا به زمین و موشک‌های ضد کشتی به امضاء رسید. این قرارداد شامل دو بخش بود. ۱.۹۷ میلیارد دلار برای به روزرسانی موشک کروز «سلام- ای آر» و خرید ۶۵۰ موشک جدید بود. این موشک به وسیله چی پی اس هدایت می‌شود و ۲۹۰ کیلومتر برد دارد. پیش‌بینی‌ می‌شود تا دسامبر ۲۰۲۸، تحویل تمامی موشک‌ها به پایان برسد.

به گفته پنتاگون، بخش دوم این قرارداد به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار برای صادرات ۴۰۰ فروند موشک «هارپون بلک ۲» که یک موشک ضد کشتی است، شامل می‌شود.

شرکت مک‌دانل داگلاس - که اکنون بخشی از بوئینگ است، سازنده موشک هارپون محسوب می‌شود و شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با قرارداد جدید تولید این موشک تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت و خط تولید آن دوباره از سر گرفته می‌شود.

معامله تسلیحاتی با انگلیس

حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان نیز بسیار وسیع است. دو کشور از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۱۵ ملیارد پوند (۱۹ میلیارد دلار) امضاء کرده‌اند.

شرکت انگلیسی «بی‌ای‌ئی سیستمز» عمده این صادرات را در اختیار دارد و در سال گذشته میلادی سه میلیارد دلار از بازار تسلیحاتی عربستان را به خود اختصاص داده بود.

عربستان سعودی در ماه مارس گذشته نیز قراردادی به ارزش ۵.۳ میلیارد پوند (شش میلیارد دلار) برای خرید سلاح با انگلیس امضاء کرد و ریاض اکنون بزرگترین مشتری سلاح انگلیس محسوب می‌شود.

خرید سلاح از کانادا و روسیه

در کنار آمریکا و انگلیس، دولت سعودی بار دیگر مذاکرات خود را با دولت کانادا برای اجرایی کردن قرار داد تسلیحاتی برای خرید کامیون‌های حمل سرباز به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از سر گرفته است. مذاکرات دو طرف پس از کشته شدن فجیع جمال خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ متوقف شده بود. این قرارداد در سال ۲۰۱۴ برای فروش ۷۲۴ دستگاه کامیون به امضاء رسید و بزرگترین فروش تسلیحاتی دولت کانادا محسوب می‌شود.

در همین حال ریاض برای پایان تحریم تسلیحاتی آلمان نیز تلاش می‌کند. دولت برلین قرارداد فروش ۸۰۰ تانک به ارزش ۱۹ میلیارد دلار را به حالت تعلیق در آورده است.

دولت سعودی همچنین برای پر کردن اشتهای سیری‌ناپذیر خود در خرید سلاح، قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار نیز با روسیه امضاء کرده است. این قرار داد در جریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» به مسکو در سال ۲۰۱۷ برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ امضاء شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
انتخاب مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top