تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/29 - 13:04
کد خبر: 356465

لزوم آینده‌نگری برای تهیه برنامه‌های راهبردی و اجرایی جدید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌ریزی آینده‌نگر برای برنامه‌های راهبردی و اجرایی پیش‌رو گفت: باید تدابیر ویژه‌ای برای حفط و افزایش دانشجویان خارجی دانشگاه‌ها صورت گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دهمین نشست معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی باید تلاش کنیم که همکاری‌ها را به شکل‌های جدید و با به کارگیری روش‌های نوین که امروزه به عنوان تجربه هم در کشور ما هم در کشور‌های دنیا به دست می‌آید، پیش ببریم.

غلامی با بیان اینکه بیماری کرونا به سرعت در تمام کشور‌ها همه‌گیر شد و هیچ کشوری تجربه کافی برای روبه‌رویی و مبارزه با آن را نداشتند، ادامه داد: کسانی می‌توانند در دوره بعد از کنترل و مهار این بیماری بهتر عمل کنند که  در حین عبور از این شرایط برنامه ریزی و پیشگیری مناسبی را داشته باشند و بین عملکرد گذشته و آینده آن‌ها فاصله زیادی شکل نگیرد.

وزیر علوم با تاکید بر آنکه از این پس رویکرد‌ها جدید خواهند بود، اظهار داشت: در حوزه آموزش با وجود آنکه آمادگی قبلی نداشتیم، اما توانستیم در یک حرکت خوب و قابل توجه از آموزش‌های حضوری به سمت آموزش‌های غیرحضوری و استفاده شبکه‌های مجازی تغییر مسیر دهیم.

نشان دادیم در شرایط خاص می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم
به گفته وی اکثریت دانشگاه‌ها در زمینه آموزش‌های مجازی توفیقات چشم‌گیری داشتند و مابقی دانشگاه‌ها هم در حال رسیدن به حداکثر ظرفیت در این حوزه هستند.

غلامی بیان کرد: هیچکدام از اعضای خانواده آموزش عالی اعم از دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی برای این نوع شیوه آموزشی آمادگی نداشتند، اما این انعطاف پذیری مبتنی بر دانش و علم آن‌ها نشان داد که در شرایط خاص می‌توانیم تغییر مسیر‌های خوبی دهیم و در جریان انجام وظایف خود با استفاده از امکانات، عملکرد خوبی بعضا بهتر از قبل داشته باشیم.

برای همکاری‌های علمی و پژوهش نباید وقفه ایجاد شود
وزیر علوم عنوان کرد: آنچه که مسلم است در این شرایط ارتباطات نزدیکتر، دقیق‌تر و شفاف‌تر خواهد بود و برای همکاری‌های علمی و پژوهش نباید وقفه ایجاد شود، حتما هرچه بعنوان پژوهش‌های بین‌المللی بین مراکز علمی ما و مراکز علمی کشور‌های دیگر صورت می‌گرفته است می‌تواند به این ترتیب مجددا ادامه پیدا کند و  بعد عبور از این شرایط اگر موارد رفت و آمد و حضور فیزیکی در هر دو طرف لازم بود، می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

بهره‌گیری از تجربیات می‌تواند محور اصلی تصمیم‌گیری‌ها باشد
غلامی با اشاره به حوزه روابط بین‌الملل تاکید کرد:در این مسئله توجه به تجربیات سایر کشور‌های دنیا مهم است. امروزه انتشارات مختلفی چه از زبان متخصصان و چه دانشگاه‌ها به صورت مقاله، کتاب و گزارش، تحلیل و دیدگاه‌های مسئولان و مراجع مسئول در حوزه علوم و تحقیقات در حال منتشر شدن است که تجربیات خودشان را منتقل می‌کنند بنابراین استفاده از آن‌ها در کنار تجربیات خودمان ضمن توجه به شرایط کشور و امکانات می‌تواند بستر و محور اصلی تصمیم‌گیری‌ها باشد.

غلامی با بیان اینکه ضرورت دارد در دانشگاه‌ها و با هماهنگی حوزه ستادی وزارت علوم، تبادل تجربیات و هم‌افزایی در این بحث هم اتفاق بیفتد، افزود: نباید از ادامه این شرایط بعد عبور از بحران کرونا هم غافل شویم درواقع باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که در صورت مهار کامل بیماری می‌توانیم از تجربیات به دست آمده در آینده به شکل‌های مختلف بهره گیریم.

برنامه‌های جدید با آینده‌نگری
وزیر علوم تصریح کرد: ادامه و تکمیل فرآیند‌های مبتنی بر ارتباطات و متکی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات مجازی باید در نظر باشد که بتوان در آینده با توان بیشتری از آن‌ها استفاده کرد. همچنین برنامه‌های راهبردی و اجرایی پیش‌رو و سال‌های آینده را باید با آینده‌نگری جدیدی صورت دهیم بدون شک این تجربیات به واقع بینانه‌تر کردن شرایط می‌تواند کمک می‌کند.

حفظ و افزایش جمعیت دانشجویان غیرایرانی
وی در ادامه این جلسه بر حفظ و افزایش جمعیت دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای این کار باید تدابیر ویژه‌ای صورت گیرد.  اینکه بعضا برخی از دانشگاه‌ها گزارش می‌دهند که دانشجویان غیرایرانی خودشان را در سیستم آموزش مجازی پوشش دادند و با آن‌ها ارتباط داشتند بسیار خبر خوب و ارزشمند بود.

غلامی ادامه داد: توجه به این اشخاص می‌تواند تضمین کننده جریان رفت و آمد دانشجویان خارجی به کشور ما باشد که به دلایل مختلف از لحاظ ارتباطات علمی و فرهنگی اهمیت دارد و اینکه در آینده این توانمندی‌ها سرمایه‌ای برای دانشگاه است.

آمادگی وزارت علوم برای پشتیبانی از برنامه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها
وزیر علوم درباره آموزش‌های مجازی بیان کرد: ضرورت دارد که آموزش‌های مجازی در آینده به خصوص در سطح بین‌المللی توسعه یابد و در این خصوص معاون آموزشی وزارت علوم آماده دریافت نظرات و پیشنهادات است همچنین وزارت علوم پشتیبانی از برنامه‌های دانشگاه‌ها در این خصوص را جزو برنامه‌های مهم خود قرار داده است.

غلامی گفت: با توجه به دو طرفه بودن ارتباطات اساتید دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارجی در حوزه پژوهشی لازم است که دانشگاه‌ها در این زمینه آن‌ها را حمایت، تشویق و ترغیب کنند تا بتوانند ارتباطات خود را حفط و توسعه دهند.

وی افزود: در حوزه روابط علمی و بین‌المللی قطعا در شرایط فعلی به یک هم‌افزایی و همفکری درون مجموعه خانواده آموزش عالی نیاز داریم البته با توجه به آنکه غیر از وزارت علوم دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها کار‌های فرهنگی مرتبط انجام می‌دهند همکاری و هماهنگی با آن‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top