تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/30 - 18:34
کد خبر: 356640

حجت الاسلام رفیعی:

فضای مجازی نباید عرصه‌ای برای گناه جوانان باشد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: متاسفانه عرصه گناه برای جوانان در فضای مجازی فراهم است و با این وجود برخی مسئولان به این امر توجه ندارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر سه‌شنبه در جلسه تفسیر سوره انبیا که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، آیه ۱۰۷ سوره انبیا را مورد بررسی قرار داد و افزود: در این آیه خداوند می‌فرماید که ای پیامبر ما تو را نفرستادیم مگر برای رحمت بر همه جهانیان که از این آیه استفاده می‌شود که پیامبر ما پیامبر خاتم است و مقید به زمان خاصی نیست.

وی بیان کرد: رسول خدا (ص) در جامعه‌ای مبعوث شد که امیرالمؤمنین (ع) در توصیف آن جامعه در خطبه اول نهج البلاغه می‌فرماید که شما بدترین آئین و مذهب را داشتید و در بدترین منطقه زندگی می‌کردید، خون یکدیگر را می‌ریختید، بت‌ها در بین شما بود و گناه شما را احاطه کرده بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: رحمة للعالمین بودن پیامبر (ص) دارای مصادیقی است از جمله اینکه پیامبر (ص) برای کافران نیز رحمت بود و قرآن در سوره انفال می‌فرماید تا تو در میان جامعه هستی حتی کافران نیز عذاب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) حتی با کافران نیز مهربان بود اما در عین مهربانی با قاطعیت و جهاد با کافران برخورد می‌کرد.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: پیامبر (ص) نسبت به مؤمنان خطاکار دارای رحمت بود از جمله اینکه در جنگ احد افراد بسیاری فرار کردند و پیامبر (ص) تنها شد و چند نفر دفاع کردند و جنگ تمام شد و پیامبر (ص) به مدینه برگشت، فراریان از احد دیدند که کار اشتباهی کردند و پشیمان شدند و دور پیامبر (ص) را گرفتند و التماس و عذرخواهی می‌کردند و پیامبر (ص) نیز با رحمت با آنان برخورد کرد.

وی با بیان اینکه سوره توبه، سوره غضب است و بدون بسم الله آغاز می‌شود، افزود: آخر سوره توبه نیز با رحمت تمام می‌شود و خداوند در آیات پایانی این سوره می‌فرماید که ما پیامبری از جنس خودتان فرستادیم که به مؤمنان رئوف و مهربان است و البته که این رحمت برای افراد خطاکار پشیمان است و اگر افرادی خطا می‌کنند و به خطای خود اصرار دارند و کشوری را به آشوب می‌کشند و یک عذرخواهی از مردم نمی‌کنند جای بخشش نمی‌ماند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه سومین مورد از مصادیق رحمت پیامبر (ص) در بخشش گنهکاران نمایان است، اظهار کرد: برای مثال برخی افراد از جمله مشرکان مکه خطاهایی دارند که پیامبر (ص) آنها را آزاد کرد، پسر عموی پیامبر (ص) به نام سفیان بن حرث فردی بود که پیامبر (ص) را بسیار آزار می‌داد و علیه پیامبر (ص) شعر می‌گفت و کودکان را تحریک می‌کرد که به ایشان سنگ بزنند و در فتح مکه پیامبر (ص) او را مهدورالدم اعلام کرد اما بعد او پشیمان شد و عذر خواهی کرد و پیامبر (ص) او را بخشید.

وی گفت: رسول خدا (ص) برای کودکان و نوجوانان دارای رحمت بسیاری بود به صورتی که حتی در مسجد، کودکان از ایشان درخواست بازی می‌کردند و ایشان با آنها بازی می‌کرد و هنگام اذان، پیامبر (ص) از خانه برایشان گردو می‌آورد تا به بازی خود ادامه دهند و خود به نماز می‌رفت.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: متأسفانه عرصه گناه برای جوانان در فضای مجازی فراهم است و با این وجود برخی مسئولان به این مسئله توجه ندارند و بسیاری از سایت‌هایی که باید فیلتر باشد، فیلتر نیست و جوانان آزادانه در آنها حضور دارند.

وی گفت: اگر کاری از دست مسئولان در زمینه فضای مجازی بر می‌آید و با این وجود انجام نمی‌دهند، نزد خداوند مسئولند.

استاد حوزه به جوانان توصیه کرد: برای نرفتن در این فضاها نذر کنید که اگر گناه کردید روزه بگیرید تا مانع از رفتن به فضاهای مجازی آلوده شود زیرا شما تقوا دارید و شب قدر اشک می‌ریزید و بدانید که شهوت حرام، افسردگی می‌آورد و انسان را دچار رکود می‌کند.

وی با بیان اینکه غرایضی که در وجود انسان است باید در جای خود فعال شود، افزود: غضب برای میدان جنگ لازم است و نباید در خانه باشد، شهوت برای میدان ازدواج است نه اینکه در میدان شهر و فضای مجازی وجود داشته باشد و این امر مشکلاتی برای جوانان به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: پنجمین مصداق رحمت بودن پیامبر (ص) مهربانی ایشان با سایر مردم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top