تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/31 - 02:39
کد خبر: 356647

بررسی ادامه ترم تحصیلی در ۹ دانشگاه برتر کشور؛

آخرین تصمیمات دانشگاه‌ها در چگونگی پایان ترم تحصیلی جاری

آخرین تصمیمات دانشگاه‌ها در چگونگی پایان ترم تحصیلی جاری

در این گزارش سعی داریم که با توجه به برگزاری کلاسها به صورت مجازی و اظهار نظرها و انتقادهای متعدد دانشجویان و کارشناسان چه در رابطه با آموزش مجازی، چه بازگشایی دانشگاهها، چه حذف ترم، چه تمدید ترم و ... به بررسی چگونگی ادامه ترم تحصیلی و نحوه برگزاری امتحانات در ۹ دانشگاه برتر کشور بپردازیم.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اواخر بهمن ماه بود که نام ویروسی تحت عنوان کرونا بر روی زبان ها افتاد و خیلی زود فراگیر شد. کاری نداریم که ویروس از کدام کشور آمد و هدف این ویروس چه بود ولی نکته ای برای همگان واضح بود، آن بود که باید با آن مقابله کرد. آری؛ کووید ۱۹ نام ویروسی است که باید با آن مبارزه می کردیم و مبارزه بکنیم تا آنرا شکست دهیم.

طبیعتا فارغ از عزم جمعی که می بایست در جهت شکست این ویروس به میدان می آمد که آمد، نیاز به اقدامات پیشگیرانه ای نیز بود. فرماندهی مواجه با ویروس کرونا، بدست ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و هست. این ستاد به برخی اقدام های محدود کننده زد که در پی آن نظامات اداری و کسب و کار ها مختل می‌شد.

در تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دانشگاهها هم نقش بی بدیلی داشتند که منجر به تعطیلی آنها شد! مسئولین امر هم تدابیری اندیشیدند که از مهم ترین آنها می توان به آموزش مجازی در بستر فضای وب اشاره کرد. این اقدام گرچه انتقادات دانشجویان و کارشناسان امر را در پی داشت؛ منتهی بهترین و بروزترین شیوه ممکن بود و است.

حال؛ در این گزارش سعی داریم که با توجه به برگزاری کلاسها به صورت مجازی و اظهار نظرها و انتقادهای متعدد دانشجویان و کارشناسان چه در رابطه با آموزش مجازی، چه بازگشایی دانشگاهها، چه حذف ترم، چه تمدید ترم و ... به بررسی چگونگی ادامه ترم تحصیلی و نحوه برگزاری امتحانات در ۹ دانشگاه برتر کشور بپردازیم.

کلاسی به صورت حضوری در دانشگاه تهران؛ برگزار نمی شود

سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتگو با اصحاب رسانه گفته بود: در ارتباط با دانشجویان ارشد ویژه آنهایی که برای فعالیت پژوهشی و پایان نامه حضور آن ها در دانشگاه ضرورت دارد، مکاتباتی با ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده ایم ولی هنوز مجوزی دریافت نکرده ایم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پس از ۱۷ خرداد و تا قبل از شروع امتحانات یعنی ۷ تیرماه خوابگاه ها بازگشایی نخواهند شد، گفت: البته تنها به صورت موردی اتاقهای خوابگاهی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

حسینی خاطرنشان کرد: بعد از ۱۷ خرداد باز هم حضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل ملاحظات و پروتکل های بهداشتی، حضور فعالی نخواهد بود.

۲ سناریو برای برگزاری امتحانات در دانشگاه تهران
او با بیان این مطلب که اگر تا تیرماه شرایط به ثبات رسیده باشد، امتحانات به صورت حضوری برگزار خواهد شد، افزود: در غیر این صورت از روشهای دیگر از جمله برگزاری ترکیبی امتحان (بخشی مجازی و بخشی حضوری) استفاده خواهیم کرد. در این مدل، بخش حضوری امتحانات اینگونه خواهد بود که دانشجویان در مراکز استان در یکی از شعب دانشگاه پیام نور امتحان خواهند داد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اعلام کرد که تصمیم نهایی در خصوص نحوه برگزاری امتحان در این دانشگاه طی دو سه هفته آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

برگزاری امتحانات با رعایت فاصله اجتماعی در دانشگاه علم و صنعت

ابوالفضل واحدی در گفتگویی درباره نحوه حضور دانشجویان در دانشگاه از ۱۷ خرداد توضیح داد و گفت: در حال حاضر دانشجویان مقطع دکتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه رفت و آمد دارند اما با توجه به اعلام ستاد مقابله با کرونا، دانشجویان ارشد نیز می‌توانند برای جمع بندی کارهایشان که نیاز به مراجعه حضوری دارد، به دانشگاه بیایند

عاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزش مجازی تا پایان ترم ادامه دارد و نیازی به حضور دانشجویان در دانشگاه نیست، افزود: از آنجایی که کلاس‌های مجازی دانشگاه علم و صنعت زودتر از سایر دانشگاه‌ها یعنی از اوایل اسفندماه آغاز شد و کلاس‌های جبرانی در تعطیلات عید و همین الان در حال برگزاری ست، نیازی به برگزاری کلاس جبرانی به صورت جبرانی نیست و دانشجویان فقط برای برگزاری امتحان در دانشگاه حضور می‌یابند.

احدی ادامه داد: با توجه به مجوز ستاد مقابله با کرونا، امتحانات دانشگاه علم و صنعت از ۲۴ خرداد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار می‌شود. در همین رابطه پروتکلی برای نحوه قرارگیری دانشجویان و مراقبین در جلسه امتحان در روزهای آینده آماده و اطلاع رسانی خواهد شد.

او درباره نحوه حضور دانشجویان در خوابگاه در زمان امتحانات گفت: در راستای کاهش تعداد دانشجویان در خوابگاه‌ها در زمان امتحانات، مقرر شده ابتدا دانشجویان کارشناسی به مدت دو هفته در دانشگاه حضور یابند و پس از آن دو هفته بعد نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای امتحان به دانشگاه بیایند. بنا داریم به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها را به کمتر از ۵۰ درصد برسانیم.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب که دروس عملی دانشجویان به صورت فشرده در تیرماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه زمانبندی قطعی به صورت اطلاعیه طی دو روز آینده اعلام می‌شود.

ابلاغیه معاونت آموزشی دانشگاه علامه در رابطه با برگزاری امتحانات

معاونت آموزشی این دانشگاه با صدور اطلاعیه‌ای، دستورالعمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این دانشگاه را اعلام کرد.

در این دستورالعمل آمده است: با توجه به شرایط پیش‌آمده و شیوع بیماری کرونا، بررسی همه جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ فعلاً به صورت حضوری امکان پذیر نیست.

بدیهی است بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند، تصمیمات آتی از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس از طریق آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای تمام دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم‌های پایانی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به شرح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ می‌شود.

شیوه‌ برگزاری امتحانات

۱. برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه

امکان طراحی سوال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سوال‌های چندگزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان محترم می‌توانند پس از طراحی و تدوین سؤال‌ها در این سامانه و مشخص کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی مشخص، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار کنند.

همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می‌کند و چگونگی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

توصیه می‌شود برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوه آزمون چند گزینه‌ای با استفاده از سؤال‌های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده شود.

چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه از طریق برگزاری کارگاه در هفتۀ آموزش، ارائه فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار می‌گیرد.

۲. آزمون پایانی در خانه (کتاب باز)

به تشخیص استاد درس و طرح سؤال‌های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، می‌توان آموخته‌ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال‌ها به آن‌ها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال‌های امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد می‌توان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.

۳. آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات

متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه‌هایی وجود دارد که برای اجرای آن‌ها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند.

در این صورت می‌توان بخشی از نمره را به تحویل پروژه‌های پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحث‌ها، پرسش و پاسخ‌های شفاهی، حل تمرین‌ها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه‌های کلاسی، چکیده‌نویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائۀ مقالۀ کلاسی به صورت برخط که انجام آن‌ها در شرایط جاری امکان‌پذیر است، تخصیص داد. استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می‌شود. چنانچه برخی از استادان محترم در سنوات گذشته تمامی نمرۀ آزمون را به ارائۀ پروژه اختصاص داده‌اند، حفظ این رویه در نیمسال جاری بلامانع است.

لازم به ذکر اسنت که، امتحانات نهایی پایان ترم از تاریخ ۷ تا ۱۸ تیر۹۹ برگزار خواهد شد. برگزاری کلاس‌ها در این تاریخ محدودیتی ندارد. بازه ثبت نمرات از تاریخ شروع امتحانات تا ۳۰ شهریور برای تمامی مقاطع فعال خواهد بود و ضرورت دارد استادان محترم بازۀ زمانی هفت روز برای پاسخگویی به اعتراض‌های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات را رعایت کنند.

امتحانات پایان ترم دانشگاه شهید بهشتی در تیرماه

دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه ای اعلام کرد امتحانات پایان ترم دروس نظری دانشجویان دانشگاه از هفتم تیر ماه آغاز می شود و ۱۸ تیر ماه پایان می‌پذیرد. بر این اساس تاکید شده است که برای تکمیل روند برگزاری کلاس های آموزشی و رفع اشکال درسی دانشجویان به صورت مجازی یا در صورت مساعد بودن شرایط به صورت حضوری، دو هفته به طول نیم سال جاری اضافه شد.

همچنین سه شنبه ۲۷ خرداد ماه آخرین مهلت ثبت و تایید درخواست حذف اضطراری توسط دانشجویان اعلام شده و واحدهای آموزشی تا اول تیرماه فرصت دارند، در خصوص این درخواست دانشجویان اظهار نظر کنند.

بر اساس مصوبه فوق، کلاس‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه چهارم تیر ماه به اتمام می رسد و امتحانات دروس نظری دانشگاه از شنبه هفتم تیر آغاز می شود و چهارشنبه ۱۸ تیر ماه پایان می‌پذیرد.

همچنین بر اساس این اطلاعیه کلاس‌های دروس ترکیبی (نظری- عملی و عملی )، ( آزمایشگاهی،کارگاهی و..) بنا به تشخیص استاد درس و واحد آموزشی در صورت فراهم شدن شرایط، می توانند در تابستان ادامه یابند و اساتید باید قبل از شروع نیم سال آینده نسب به ارسال نمرات آنها اقدام کنند. در غیر این صورت، این دروس به صورت ناتمام در کارنامه دانشجو درج شده و در نیم سال بعدی ادامه می یابند.

همچنین لازم است واحد آموزشی حداکثر تا مهلت حذف و اضافه نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به تعیین تکلیف دروس فوق از لحاظ ناتمام بودن یا حذف، اقدام و تصمیم گیری کرده و مراتب را به مدیر خدمات آموزشی دانشگاه اعلام کند.

دروس نظری که به دلایل مختلف بنا به تشخیص شورای آموزشی واحد قابل ارائه به صورت غیر حضوری نبوده اند، از برنامه درسی نیم سال جاری دانشجویان حذف خواهند شد و معاونین آموزشی واحدها باید فهرست دروس مذکور را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه برای مدیر خدمات آموزشی دانشگاه بفرستند.

براساس این مصوبه، دانشجویان مقطع کارشناسی که در نیم سال جاری تمام واحد های باقی مانده خود را انتخاب کرده‌اند و فارغ التحصیل خواهند شد، در صورت حذف اجباری بعضی از دروس، می توانند نسب به اخذ این دروس به صورت معرفی به استاد، حداکثر سه درس تا سقف ۹ واحد در تابستان اقدام کنند.

امتحانات پایان ترم دانشگاه الزهرا؛ مجازی است

پیرو مصوبه شورای سیاستگذاری آموزش مجازی و با توجه به قابلیت‌های سامانه LMS و موافقت شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در رابطه با برگزاری امتحانات مجازی با استفاده از این سامانه، کارگاه الکترونیکی نحوه برگزاری آزمون مجازی برای اساتید به صورت آنلاین برگزار شد.

یادآور می شود؛ پس از ورود ویروس کرونا و الزام به تعلیق کلاس‌های حضوری به دلیل رعایت الزامات بهداشتی، دانشگاه از هفته دوم اسفندماه اقدام به برنامه ریزی و آموزش مجازی از طریق ۷۸۶ استاد، هشت هزار و ۵۵۵ دانشجو و دو هزار و ۲۴۹ درس‌ارائه شده در نیم سال جاری در سامانه آموزش الکترونیک ( lms ) و کلاس‌های آموزش کرد.

بر همین اساس حدود ۳۵% از اساتید شیوه آموزش در قالب کلاس آنلاین همزمان را انتخاب کردند و ۶۵% دیگر نیز از سامانه lms برای این منظور استفاده می‌کنند.

در این طرح که با استقبال گسترده اساتید و دانشجویان روبرو شد، اساتید، کلاس‌های خود را همانند قبل با انسجام و بر اساس زمانبندی آموزشی دنبال کرده‌اند.

علی رغم اقدامات صورت گرفته تاکنون، این دانشگاه همواره نیز سعی در بکارگیری تدابیر بیشتر جهت مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق بهبود و تسهیل فرایند آموزش مجازی و غیرحضوری برای دانشجویان و اساتید را دارد.

ترم کرونایی صنعتی شریفی ها چگونه خاتمه می‌یابد؟

براساس تقویم جدید آموزشی دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی اصلاح شده، فرایند حذف تک درس برای دانشجویان از ۱۱ خرداد تا ۱۹ خردادماه انجام می شود.

همچنین آخرین مهلت تقاضای حذف نیمسال در این دانشگاه روز سه شنبه ۲۰ خردادماه اعلام شده است. از سوی دیگر نیز پایان کلاس ها یکشنبه یکم تیرماه بوده و امتحانات پایان نیم سال از روز شنبه ۷ تیرماه تا ۲۶ تیرماه در نظر گرفته شده است.

مهلت ارسال نمرات دروس پروژه دار به آموزش نیز روز پنج شنبه ۱۳ شهریور ماه سال جاری تعیین شده است.

امتحانات حضوری برای دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

سیاوش خرسندی درباره وضعیت برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه امیرکبیر توضیح داد و گفت: ترجیح بر این است که امتحانات پایان ترم در صورت امکان حضوری برگزار شود ولی باید شرایط را بسنجیم تا اگر امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری وجود نداشته باشد، از راه‌های دیگری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مدل‌ها برای برگزاری امتحان به شکل مجازی متنوع است و همکاران ما در معاونت آموزشی در حال بررسی هستند البته هنوز به جمع بندی نرسیدند چرا که وضعیت ترم مشخص نیست.

خرسندی افزود: به هر حال تا پایان ماه مبارک رمضان و تا هفته دوم خرداد ماه تصمیم گیری خواهد شد که امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود یا حضوری.

خرسندی همچنین از تمدید ترم جاری در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها تا یک ماه یا یک ماه و نیم خبر داد و گفت: هدف از تمدید ترم این است که اساتید بتوانند کلاس‌های جبرانی خود را به صورت حضوری برگزار کنند و از طرف دیگر کلاس‌های عملی نیز برگزار شود. البته اگر امکان بازگشایی دانشگاه وجود نداشته باشد، قاعدتاً بخش عملی دروس حذف خواهد شد. در تمدید ترم هدف اصلی این است که کیفیت آموزش آسیب نبیند.

نتایج آخرین تصمیم گیری ها برای زمان نهایی امتحانات دانشگاه خوارزمی

زمان جدید برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دانشگاه خوارزمی اعلام شد. براساس زمانبندی جدید برگزاری امتحانات از ۱۴ تیرماه ۹۹ تا اول مرداد ۹۹ تغییر یافت.

پیش از این پایان کلاس های این دانشگاه ۲۱ خرداد ۹۹ و آغاز امتحانات ۲۶ خرداد تا ۹ تیر ۹۹ اعلام شده بود.

همچنین با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور تاریخ پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از ۲۱ خرداد به ۶ تیرماه ۹۹ تغییر یافت.

همچنین حذف ترم صرفا در صورت داشتن مستندات و پس از درخواست در سامانه سجاد و طرح در کمیسیون موارد خاص دانشگاه قابل انجام خواهد بود و حذف ترم از طریق سیستم آموزشی گلستان بررسی نخواهد شد.

امتحانات مقطعی برای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس

محمدرضا کلباسی درباره برنامه این دانشگاه برای بازگشایی از ۱۷ خردادماه، گفت: امروز جلسه‌ای در خصوص بازگشایی دانشگاه از ۱۷ خردادماه برگزار و تصمیم بر این شد که آموزش مجازی تا پایان ترم برگزار شود؛ بنابراین هیچ کلاس حضوری در این نیمسال نخواهیم داشت.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی برای برگزاری دروس عملی دانشجویان هستیم، گفت: در نظر داریم خوابگاه‌ها را برای این دسته از دانشجویان آماده کنیم تا این دروس به صورت فشرده در یک ماه (از ۱۷ خرداد تا ۲۰ تیرماه) به پایان برسد.

کلباسی درباره نحوه برگزاری امتحانات، گفت: هنوز در خصوص نحوه برگزاری امتحانات به روش مشخصی نرسیده ایم اما تا پایان هفته جمع بندی خواهد شد. به نظر ما امتحانات می‌تواند حضوری و یا ترکیبی (مجازی و حضوری) باشد؛ یعنی می‌خواهیم برای آن دسته از اساتیدی که می‌توانند امتحان را به صورت مجازی برگزار کنند، شرایط را مهیا کنیم. از آن سو آن دروسی که پیچیدگی‌های خاصی دارد، امتحان به صورت حضوری برگزار شود.

او ادامه داد: منتها برای جلوگیری از تراکم دانشجویان در دانشگاه، در حال بررسی هستیم تا به طور مثال دانشجویان به صورت مقطعی امتحان دهند؛ به این صورت که ابتدا دانشجویان ارشد و پس از آن دانشجویان دکتری در دانشگاه حضور یابند.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: یا ممکن است دانشکده‌ها را تقسیم کنیم و دانشجویان دانشکده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف امتحان دهند. دانشگاه تربیت مدرس ۱۷ دانشکده دارد و می‌توان آنها را به دو یا سه گروه تقسیم کرد.

* گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top