تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/03/01 - 09:58
کد خبر: 356774

دانشجو پرستار نقاهتگاه شهید کاظمی در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

طرح تحول سلامت ضربه عمیقی به بدنه نظام سلامت بود/ پرستاران در چند ماه گذشته حتی معوقات خود را نیز دریافت نکرده‌اند

طرح تحول سلامت ضربه عمیقی به بدنه نظام سلامت بود/ پرستاران در چند ماه گذشته حتی معوقات خود را نیز دریافت نکرده‌اند

زمانی که ستادمبارزه با کرونا اعلام وضعیت قرمز می کند اما دولت وعده شنبه سفید می دهد، ستاد با عجز و خواهش درخواست درخانه ماندن مردم را دارد منتهی دولت دستور بازگشایی بازارها وجاده ها را می دهد؛ فراتر از آنچه تصور می شود آمار نزولی موارد ابتلا به کرونا روند صعودی پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فاطمه صحرانشین، یکی از پرستاران داوطلب نقاهتگاه شهید کاظمی است که متعهدانه در کنار سایر مدافعان سلامت و کادر درمان مشغول به خدمت رسانی می باشد. در ایام پرحاشیه کرونایی که شمار زیاد شایعات اضطراب موجود در بین مردم را تشدید کرده است پای گفت و گو با ایشان که از فعالین دانشجویی نیز هستند نشستیم تا به بررسی  برخی شایعات و همینطور کم کاری برخی مسئولین مربوطه بپردازیم.

فاطمه صحرانشین در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» با تاکید بر اینکه پرستاران تحت عنوان جهادگران سلامت به صورت داوطلبانه خدمت گزاری می کنند گفت: من به عنوان دانشجوی ترم پنج پرستاری، درحال حاضر در نقاهتگاه شهید کاظمی بندرعباس مشغول به خدمت هستم. نحوه شیفت بندی در این نقاهتگاه به صورت ۱۲- ۳۶ می باشد به این معنا که هر پرستار 12 ساعت در شیفت خود مشغول به خدمت رسانی است و ۳۶ ساعت زمان برای استراحت دارد. هیچگونه اجباری برای پذیرش شیف کرونا توسط پرستاران وجود ندارد و پرستارهای مشغول در نقاهتگاه همگی به صورت داوطلبانه تحت عنوان جهادگران سلامت مشغول به خدمت هستند.

صحرانشین در خصوص امنیت شغلی پرستاران در محل کار اذعان کرد: به علت منع ورود افراد به غیر از بیماران می توان گفت امنیت نسبتا مطلوبی برای حفظ سلامتی کادر درمان موجود است. از نظرامکانات گان، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و ماسک عادی در دسترس کادر درمان است اما در تهیه ماسک N95کمی با مشکل روبه رو هستیم به طوری که تنها دوبار در طول یک ماه موفق به دریافت آن شدیم. به این خاطر به اجبار برای محافظت از سلامتی خود با استفاده از یک عدد ماسک ساده در زیر آن، بارها از این دو ماسک استفاده کردیم. به جرأت می توانم بگویم که اینجا نزدیکترین محل برای تقرب به خداست اما به این علت که ما از نزدیک شاهد اذیت شدن بیماران از نظر جسمی و روحی هستیم و علاوه بر آن باید دوری از خانواده را نیز تحمل کنیم، درحقیقت ناراحتی زیادی در روح ما باقی می ماند و شاید به همین دلیل باشد که کارشناسان گفته اند که میزان افسردگی در کادر درمان افزایش یافته است اما تلاش می کنیم همه این عوامل نیرومحرکه و سوخت اراده ما باشد که در هرشیفت قوی تراز قبل خدمت رسانی خود را ادامه دهیم.

وی در اشاره به شایعات مربوط به کرونا گفت: یکی ازشبهاتی که بسیار رایج شده دریافت مبالغ زیاد و یا حتی ترفیع و افزایش حقوق است که هیچ یک از این شایعات مبنا و اساس حقیقی ندارد و در واقع عده ای از پرستاران در چند ماه گذشته معوقات خود را نیز دریافت نکرده اند. همچنین ناگفته نماند پرستاران نقاهتگاه شهید کاظمی نه تنها مبلغی را دریافت نکرده اند بلکه هیچ قولی مبنی بر دریافت پاداش و یا افزایش حقوق نیز به آنها داده نشده و چشم انتظارهیچ وعده و وعیدی نیستند. برخی از دوستان و آشنایان نزدیک نیز سوالات و شبهات زیادی را پیرامون اجباری بودن خدمت از سمت دانشگاه، ضمانت استخدامی، سهمیه کنکور ارشد و امثالهم از ما می پرسند. درحقیقت ما نه پولی دریافت کردیم و نه از سمت دانشگاه اجباری در شرکت دانشجویان پرستاری در شیفت کرونایی وجود دارد. برخی عنوان می کنند که خدمت در شیفت کرونا به عنوان کادر درمان ضمانت استخدام به دنبال دارد درصورتی که این چنین نیست و بنده چهار ماه پیش حکم استخدامی خود را دریافت کرده ام بنابراین پرستاری از بیماران مبتلا به کرونا را تنها از روی تعهد و عشق به خدمت انجام می دهم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ضعف مدیریت در دولت عامل اصلی افزایش شیوع کرونا است می گوید: زمانی که ستادمبارزه با کرونا اعلام وضعیت قرمز می کند اما دولت وعده شنبه سفید می دهد، ستاد با عجز و خواهش درخواست درخانه ماندن مردم را دارد منتهی دولت دستور بازگشایی بازارها وجاده ها را می دهد؛ فراتر از آنچه تصور می شود آمار نزولی موارد ابتلا به کرونا روند صعودی پیدا می کند. پس از اجرا شدن طرح تحول سلامت و ضربه عمیق این طرح به بدنه نظام سلامت بخصوص قشرپرستاران، بیشترین فشار این طرح عملا به این قشر وارد شد. تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی توسط مقام معظم رهبری می توانست گوشه ای از معوقات پرستاران را پرداخت کند و یا حتی گسل های ایجاد شده دراین شرایط خاص را ترمیم کند اما درواقع اثری از آن دیده نشد. متاسفانه شاهد تعدیل نیرو در بیمارستانهای خصوصی بودیم که دلیل عمده آن ورشکستگی بیمارستان ها، ناتوانی در جهت تامین اقلام بهداشتی و محافظتی و همچنین حقوق کادر درمان بوده است. وزیر بهداشت در توییتر، به‌نمایندگی از کادر درمان اشاره کردند که آن یک‌ میلیارد دلار که قرار بود برای مبارزه با کرونا اختصاص داده شود کجاست؟ البته سوالی که مطرح می شود این است که چرا وزیر بهداشت  ترجیح داده که این سوال مهم را به جای طرح در جلسه هیئت دولت و مدیران ارشد کشور درصفحه شخصی توئیتر خود مطرح کند. احتمال دارد که منظور وزیر بهداشت همان یک میلیارد یورو (و نه دلار) باشدکه بنا بود برای مبارزه با کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شود اما اینکه این پول در حال حاضر کجاست و چرا هنوز خبری ازآن نیست دارای ابهام است.

صحرانشین گفت: این روزها می تواند بهترین زمان آشتی خانواده ها باهم باشد. اضطراب دراین دوران امری طبیعی می باشد اما به نظرمن بهترین راه مقابله با استرس واضطراب برنامه ریزی صحیح برای زندگی کردن به معنای واقعی کلمه در کنارخانواده است. درکنار خانواده کتاب بخوان، فیلم ببین، بازی کن، گفت و گو کن و خاطره بساز زیرا بعد از اتمام قرنطینه دلمان برای این باهم بودن ها تنگ می شود، هرچند ما کادر درمان تقریبا به مدت یک ماه است که از دیدن خانواده محروم هستیم. مطمئنا هرسختی ای با شیرینی های مختص به خود همراه است. خاطرات اینجا هم هرکدام شیرینی های خاص خود را دارد. اما شاید بک شب را هیچوقت فراموش نکنم برای گرفتن علائم حیاتی بیماران رفته بودیم و من قصد داشتم مهدی ۵ ساله را از خواب بیدارکنم تافشارش را بگیرم. او چشمهایش را باز کرد و فقط گفت: « خاله شعربخون برام و سرش رو روی دستم گذاشت...»

* گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک +فیلم
اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top