تاریخ انتشار: جمعه 1399/03/02 - 23:32
کد خبر: 356922

دیپلمات ارشد روس:

آمریکا به معاهدات کنترل تسلیحات آلرژی دارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در اظهاراتی طعنه‌آمیز اعلام کرد که امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکا به معاهدات کنترل تسلیحات آلرژی دارد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در پیامی توئیتری از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز انتقاد کرد.

میخائیل اولیانوف در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز که امروز جمعه رسماً به اطلاع دیگر کشورهای امضاکننده این پیمان از جمله روسیه رسید، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اصلاً تعجبی ندارد. امروز دیگر همه می‌دانند که آمریکا به معاهدات محدودکننده و قانونی که برای کنترل تسلیحات شکل گرفته است، آلرژی دارد.»

وی افزود: «این اقدام آمریکا جو کنونی در روابط بین‌المللی را بدتر خواهد کرد و می‌تواند به کاهش شفافیت و افزایش بی‌اعتمادی در منطقه اروپا و آتلانتیک شود. این باعث تأسف است.»

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دولت آمریکا امروز پنج‌شنبه ۲۱ می (اول خرداد) به متحدان بین‌المللی خود اعلام کرده است که قصد دارد به‌زودی از معاهده آسمان‌های باز خارج شود.

متعاقباً دونالد ترامپ در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش از معاهده آسمان‌های باز خارج خواهد شد، اما امیدوار است که بتواند در این زمینه به توافقی بهتر با روسیه دست پیدا کند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز جمعه ۲۲ می (دوم خردادماه) اعلامیه خروج دولت آمریکا از معاهده آسمان‌های باز به دیگر کشورهای عضو این معاهده ارسال و به‌ آنها اطلاع داده می‌شود که دولت آمریکا ظرف ۶ ماه آینده از این معاهده خارج خواهد شد.

معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ در هلسینکی فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد. ۳۵ کشوری که تاکنون این معاهده را امضا کرده‌اند، متعهد هستند که اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشورهای عضو این معاهده بدهند.

کشورهای عضو معاهده آسمان‌های باز می‌گویند هدف امضای چنین معاهده‌ای این بوده است که فعالیت‌های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال شود و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت‌های نظامی یکدیگر داشته باشند.

اعلام خروج آمریکا از این معاهده حساس انتقادات زیادی را از جانب متحدان اروپایی آمریکا و برخی نمایندگان کنگره این کشور به دنبال داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top