تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/03/06 - 03:11
کد خبر: 357242

چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟

برخی از دانشجویان درخواست حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات را دارند که در پیگیری این مطالبه اعلام شد که دانشجویانی که دسترسی به کلاس مجازی نداشته اند مجاز به حذف ترم یا درس هستند و دانشگاه باید به این خواسته رسیدگی کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پیگیری جدید این موضوع، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات، گفت: در این شرایط قبول داریم که تعدادی از دانشجویان به هر دلیل نتوانستند از کلاس مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در زمان آموزش های الکترونیکی مشکل داشته اند و به اینترنت و کلاس مجازی دسترسی نداشته اند، این حق را دارند که درخواست حذف درس بدهند یا ترم تحصیلی را بدون احتساب در سنوات حذف کنند.

به گفته خاکی صدیق، دانشگاه‌ ها ملزم به رسیدگی به این درخواست ‌ها هستند و ما هم به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ ایم که با این دانشجویان برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات تحصیلی مساعدت کنند. 

* ظرفیت هر دانشگاه برای ارائه خدمات به دانشجویان مشخص و محدود است

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در آخرین پیگیری از این خواسته برخی از دانشجویان، به خبرنگار فارس، گفت: در نظام آموزش عالی، ظرفیتی برای دانشگاه های تعیین شده است؛ برای مثال دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور، سالانه حدود ۱۲ هزار دانشجو پذیرش می کند و در هر سال تعدادی دانشجو به این دانشگاه وارد و تعدادی دانشجو از دانشگاه خارج می شوند.

وی ادامه داد: در نیمه دوم امسال ۷ تا ۸ هزار دانشجو باید از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شوند تا بتوانیم در مهرماه امسال، ۱۲ هزار دانشجوی جدید پذیرش کنیم. همه امکانات دانشگاه از جمله خوابگاه، تغذیه، کلاس و آزمایشگاه باید در موضوع پذیرش ها مدنظر قرار بگیرند.

* امکان حذف ترم برای همه دانشجویان نیست

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به همه شرایط و امکانات، دانشگاه امکان حذف ترم برای همه دانشجویان را ندارد. اما می ‌توانیم به درصدی از دانشجویان که از شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور متاثر شده اند کمک کنیم و تمهیداتی را فراهم می کنیم که یک نیم سال به سنوات تحصیلی آنان اضافه شود؛ اما این امکان برای همه وجود ندارد.

حسینی افزود: علاوه بر اینکه، نظر وزارت علوم و دانشگاه ها ادامه نیمسال تحصیلی بوده است، موضوع نظام وظیفه هم مطرح است که گاهی دانشجویی که با افزایش نیم سال مواجه می شود از نظر نظام وظیفه دچار مشکل می شود.

*نظام وظیفه، مشکل دیگر حذف ترم

وی ادامه داد: دانشجوی ارشد از نظر نظام وظیفه تا پایان شهریور 99 برای تحصیل مجاز بوده است و امسال با مکاتبه با نظام وظیفه، این مهلت را تا پایان مهرماه افزایش داده ایم و اعلام کرده ایم تا در آینده در این باره دانشگاه و دانشجو دچار مشکل نشود. 

* تاخیر در فارغ‌ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز می شود

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به این مطالبه به خبرنگار فارس، گفت: در این باره معاونت آموزشی وزارت علوم از دانشگاه ها درخواست کرده که در چارچوب قوانین و مقررات با دانشجو مساعدت کنند. البته برخی از دانشجویان خواستار حذف نیم سال تحصیلی هستند و تعداد زیادی از دانشجویان هم مخالف حذف نیم‌ سال تحصیلی هستند که از این رو نمی توان گفت که این خواسته همه دانشجویان است.

به گفته وی، طبق تقویم دانشگاه‌ ها، در مهر ۹۹ تعداد زیادی داوطلب کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود به دانشگاه برنامه‌ریزی کرده ‌اند و اگر فارغ‌ التحصیلی دانشجویانی که قرار است این ترم از دانشگاه‌ ها خارج شوند به تعویق بیفتد، ورود دانشجویان جدید یک نیم ‌سال تحصیلی با تاخیر مواجه می‌ شود و  تاخیر در فارغ‌ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top