تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/03/07 - 08:03
کد خبر: 357401

عاملی: سهمیه‌های کنکور باید تعدیل شوند

عاملی همچنین در پاسخ به این سوال که تصمیم کلان در این زمینه حذف، تعدیل یا تغییر سهمیه ها است، گفت: موضوع، لزوماً حذف سهمیه‌ها نیست، این سهمیه‌ها می‌تواند به‌شکل مازاد تعریف شوند. در بعضی از حوزه‌ها اگر سهمیه به‌صورت مازاد تعریف شود، جلوی جذب را برای عموم مردم نمی‌گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی وضعیت سهمیه های کنکور اظهار داشت: در بحث سهمیه‌ها چون بخش عمدۀ سهمیه‌ها مصوبۀ مجلس شورای اسلامی است، مثل سهمیۀ ایثارگران که سهم ۲۵ درصدی است و هم‌چنین بومی‌گزینی، لذا حل مسئلۀ سهمیه‌ها مستلزم همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته و همکاری های شکل گرفته در این خصوص گفت: لایحه ای در این زمینه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه آماده شده است ک امیدواریم بتوانیم با مجلس آینده که فردا کار خودش را آغاز می‌کند تعاملی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: این موضوع ابتدا باید در تعامل با هیئت‌رئیسۀ مجلس و بعد کمیسیون آموزش و تحقیقات در یک زمان‌بندی مشخص و کوتاه، محقق شود. باید توجه داشت که این یک حوزۀ کاری مشترک است و هیچ یک از دو نهاد مجلس یا شورا نمی‌توانند کار نهاد دیگر را انجام دهند و حتماً باید در یک تقسیم کار و همکاری متقابل، این امر محقق شود.

عاملی همچنین در پاسخ به این سوال که تصمیم کلان در این زمینه حذف، تعدیل یا تغییر سهمیه ها است، گفت: موضوع، لزوماً حذف سهمیه‌ها نیست، این سهمیه‌ها می‌تواند به‌شکل مازاد تعریف شوند. در بعضی از حوزه‌ها اگر سهمیه به‌صورت مازاد تعریف شود، جلوی جذب را برای عموم مردم نمی‌گیرد. ولی به هرحال باید این مسئله تعدیل شود و بحثی که وجود دارد، این است که ما در بعضی از زمینه‌ها نزدیک ۳۵ یا ۴۰ درصد سهمیه داریم و این حجم سهمیه مسلماً زیاد است. ضمن این‌که الان عملاً متقاضی در بعضی حوزه‌ها وجود ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مثلاً در عموم رشته‌های پزشکی این مشکل وجود دارد، اما در سایر رشته‌ها عملاً صندلی خالی داریم و  موضوعِ رقابت بین سهمیه و غیرسهمیه مطرح نیست.

* حذف کنکور جزو برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست
عاملی در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون حذف کنکور نیز گفت: حذف کنکور در حال حاضر بحث ما نیست و کنکور، یکی از معتبرترین روش‌هایی است که ما در اختیار داریم که اعتماد بالای ملی هم در این حوزه وجود دارد و دقت‌های لازم نیز در آن لحاظ می‌شود. ولی این فرآیندی که در یک نیم‌روز و ظرف چهارساعت برای دانشجو و آیندۀ او تصمیم‌گیری شود، لزوماً روش مناسبی نیست و ما در بسیاری از روش‌های آموزش عالی می‌بینیم که یک فرآیند چهارساله تعیین می‌شود که طبق آن متقاضی در چه رشته‌هایی وارد شود و  طی آن، مجموع نمرات مثلاً درس مرتبط با رشته‌ای که می‌خواهد به آن وارد  شود، یا میانگین معدل او در چهارسال آخری که تحصیل کرده، مبنا قرار ‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما روش ارزیابی متفاوتی را باید دنبال کنیم که دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح‌هایی در این زمینه دارد. ولی این مسئلۀ تصمیم‌گیری در زمینۀ کنکور متأسفانه جزو تابوهای آموزش عالی کشور در سال‌های گذشته شده است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را نیز در تعامل با مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسانیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top