گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 357522

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی مطرح کرد؛

دانشگاه اسلامی باید با مدرک‌گرایی مقابله کند

فعال دانشجویی دانشکده شریعتی گفت: در راهبرد ۱۰ به افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان و مدیریت زمان جهت بهره وری بهینه از سرمایه عمر با بهره گیری از آموزه های اسلامی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهرآور دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی طی گفتگوی درخصوص سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت نیاز به آموزش بر مبنای موازین اسلامی احساس شد، بر همین اساس مصوبه سند دانشگاه اسلامی در جلسه ۷۳۵ مورخ ۹۲/۴/۲۵ شورای  عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به تصویب رسید؛اما متاسفانه تاکنون اهداف دانشگاه اسلامی از نوشته‌ ها فراتر نرفته یا فعالیت‌های پراکنده و کوچکی داشته که تاثیر به سزایی در عملکرد و نظارت ایجاد نکردند.

وی افزود: در سند دانشگاه اسلامی اولین نظام گفته شده، نظام 《فرهنگی_تربیتی》است که در راهبرد۸ به ارتقای تعامل حوزه و دانشگاه با تاکید بر حل مشکلات فرهنگی_سیاسی و اجتماعی جامعه اشاره شده است؛ متاسفانه تنها تعاملی که بین حوزه و دانشگاه به چشم می‌خورد تدریس دروس عمومی و معارف توسط حوزویان است که این تعامل میتواند  گسترش بیشتری داشته باشد تا مشکلات هر دو گروه قابل درک ترشود؛ انتظار می رود حوزویان جوان تحصیلکرده غیر از حضور در حوزه، در دانشگاه نیز فعالیت ومشارکت بیشتری داشته باشند و به رفع شبهات و مشکلات دانشجویان بپردازند؛ طلاب جوان با حضور در حوزه نمیتوانند ازمشکلات موجود در دانشگاه آگاه شوند، تحصیل کرده های حوزه می توانند غیر از تدریس دروس معارف به ایجاد رابطه صمیمانه و دوستانه بین دانشجویان و به تبلیغ دین  بپردازند و به عنوان الگوی صحیح برای جوانان شناخته شوند.

مهرآور در ادامه گفت: در راهبرد ۱۰ به افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان و مدیریت زمان جهت بهره وری بهینه از سرمایه عمر با بهره گیری از آموزه های اسلامی اشاره شده است؛ دانشجویان به اقتضای شرایط سنی خود به دنبال نشاط و امیدواری می باشند، دانشگاه به عنوان مرکز آموزش، فرهنگ و تربیت جوانان می تواند این نیاز را برای آنان رفع کند.

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی تصریح کرد: متاسفانه بااهمال مسئولین و کم کاری های صورت گرفته در اجرا کردن سند اسلامی شدن دانشگاه، دانشجویان در تشکل های دانشجویی طی یک اقدام خودجوش وضعیت نسبی دانشجویان دانشگاه خود را طبق بندهای سند دانشگاه اسلامی، ارزیابی کردند وبه همین منظور نظرسنجی هایی آماده و دراختیار دانشجویان در رشته های مختلف قرار دادند؛ نتیجه بدست آمده نشان داد دانشگاه ها در زمینه نشاط و پویایی فعالیت کمی داشته اند ؛ به همین منظور تشکل ها برنامه های مختلفی را در جهت پیشبرد اهداف سند دانشگاه اسلامی اجرا کردند. قابل ذکر است، اجرایی شدن کامل سند دانشگاه اسلامی و اثر بخشی بیشتر آن ملزم پیگیری بیشتر مسئولین آموزشی است و فعالیت دانشجویان به تنهایی نمی تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

در جهت رفع نیاز نشاط و پویایی دانشجویان، باید تلاش بیشتری برای ایجاد انگیزه و امیدواری برای آنان شود و نیاز به نشاط را با توجه به موازین اسلامی در محیط علمی رفع کنند و برای این کار نیاز به شاخص و معیاری اسلامی است که بدان آن توجه چشمگیری نمی‌شود.

این فعال دانشجویی گفت: دانشگاه اسلامی در افق ۱۴۰۴ با اتکال به قدرت لایزال الهی و در راستای احیای تمدن اسلامی_ایرانی دارای چشم اندازهایی است؛ برای مثال در چشم انداز آموزشی به تربیت دانش آموختگانی  متخصص، متعهد، خلاق و کارآفرین اشاره شده است؛ یکی از مهم ترین مواردی است که در دانشگاه باید به کار گرفته شود، مقابله با مدرک گرایی است. مادامی که ملاک سنجش دانشجویان، نمره ومعدل است نمی‌توان با مدرک گرایی مقابله کرد. جوان فارغ التحصیل از دانشگاه باید مهارت، تخصص و تجربه کافی را برای ورود به بازار کار، عرصه تولید و اقتصاد داشته باشد. همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره شده و می‌فرمایند: " مادامی که دانشگاه پرورشگاه متخصصان مسلمان و متعهد نباشد، دانشگاه مطلوب انقلاب نخواهد بود." چنین میتوان استنباط کرد که دانشجو علاوه بر تخصص باید متعهد باشد و علم خود را در خدمت جامعه و ملت ایران قرار دهد و همچنین ازدیگر اقدامات، شرایط به کارگیری نیروی جوان در ارکان مختلف کشور باشد و بدین طریق از مهاجرت نخبگان می توان جلوگیری کرد و آنان را درخدمت جامعه درآورد.

مهرآور در ادامه گفت: در واقع با تربیت نیروی متخصص و متعهد می توان بین علم، صنعت و مهارت ارتباط ایجاد کرد و دانشجویان از علم آموخته خود، در صنعت و رونق کشور استفاده کنند؛ و بدین طریق زمینه کسب مهارت و تجربه برای نیروی جوان کار آمد فراهم می شود. درچشم‌انداز آموزشی به اساتید عالم، متدین و انقلابی، محقق ومولد علم نافع و کارآمد اشاره شده؛ در این بین می توان به معیار سنجش و ارزیابی اساتید نیز اشاره کرد؛ و برای این کار نیاز است عملکرد آموزشی اساتید مورد بررسی قرار گیرد، آموزش تئوری همراه آموزش عملی باشد و در واقع برای ارزیابی اساتید نیاز به شمارش مقالات ومتون کتبی نیست.

وی در پایان بیان کرد: به هر حال  باعث مباهات و خوشحالی است که بزرگواران بعد از گذشت تقریبا ۶سال از تصویب سند دانشگاه اسلامی، اقدام به ارزیابی دانشگاه ها بر اساس سند دانشگاه اسلامی کردند، برای انجام این کار هرچند کمی دیرشده است اما همین قدم اول می تواند گام بزرگی در این زمینه باشد. امید داریم شاهد فعالیت های اثربخش و متداوم بزرگواران باشیم؛ انتظار می‌رود کمیسیون دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط بیشتری با فعالین دانشجویی داشته باشد وهمین امر باعث بهبود عملکرد نیز گردد؛ درهمین زمینه دانشجویان اعلام آمادگی می کنند و با توجه به بررسی مشکلات دانشجویان و تحقیقات بدست آمده می توانند در این رابطه کمک کنند و آمار بدست آمده را به عنوان مقیاسی در اختیار بزرگواران قرار دهند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری