تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/10 - 10:11
کد خبر: 357727

ذخایر ارزی عربستان ۴۰میلیارد دلار آب رفت

دولت عربستان سعودی ۱۵میلیارد دلار در ماه مارس و ۲۵میلیارد دلار در آوریل از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت کرده و به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی انتقال داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رویترز، وزیر دارایی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور در ماه‌های مارس و آوریل 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت کرده و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی اختصاص داده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان، ذخایر خارجی این بانک در ماه مارس حدود 27 میلیارد دلار به‌صورت ماهانه کاهش یافت و به 464.5 میلیارد دلار رسید. آمار ماه آوریل هنوز در دسترس نیست.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان طی بیانیه‌ای گفت انتقال پول به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به‌صورت کاملاً استثنایی انجام شده است.

وی اضافه کرد که دولت 15 میلیارد دلار در ماه مارس و 25 میلیارد دلار در آوریل به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی انتقال داده است و انتظار می‌رود ذخایر خارجی در ماه آوریل به همان اندازه ماه قبل از آن کاهش یابد.

جدان در این بیانیه اظهار داشت: «در حالی که جریان تبادلات خارجی از آغاز سال جاری میلادی در سطحی تاریخی قرار دارد، این اقدام در انتقال منابع مالی به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی باعث کاهش سرمایه‌های ذخایر خارجی شده و هدف از آن حمایت از طرحهای سرمایه‌گذاری است». وی اضافه کرد سرمایه‌گذاری‌های این صندوق در اطلاعات بانک مرکزی نخواهند آمد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه دارد و سهام شرکت فناوری اوبر و شرکت خودروهای الکتریکی لوسید موتور را هم در اختیار گرفته است. این صندوق در سال جاری میلادی سهام چهار شرکت نفت بزرگ اروپا را هم خریداری کرده است. در اوایل همین ماه مشخص شد این صندوق در شرکت‌های بوئینگ، سیتی گروپ، فیس‌بوک، والت دیزنی و ماریوت هم سهام دارد.

جدان همچنین اظهار داشت دولت عربستان به طرح‌های توسعه‌ای خود برای متنوع کردن اقتصاد، افزایش رضایت عمومی و حمایت از رشد بخش خصوصی ادامه می‌دهد و این کار را یا از طریق بودجه عمومی و یا به‌وسیله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق‌های توسعه‌ای انجام خواهد داد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت دنیاست در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی با سقوط قیمت نفت، با 9 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top