گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 357864

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

چالش تایید اعتبارنامه، خوان نهایی نمایندگان

به موجب آیین نامه داخلی مجلس هیأت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی به شعب را تکثیر و دراختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نماینده‌ای به هریک‌از اعتبارنامه‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‌الذکر اعتراض خود را کتبا به شعبه مربوطه تقدیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با شروع بکار رسمی مجلس یازدهم و تکیه قالیباف بر صندلی ریاست اولین اقدامی که مجلس باید انجام دهد، بررسی اعتبارنامه های نمایندگان راه یافته به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

امیرآبادی فراهانی دستور کار امروز مجلس را قرائت کرد و اولین دستور کار، گزارش شعب پانزده‌گانه درباره اعتبارنامه‌های ارجاعی به آنان در اجرای ماده ۲۹ آئین‌نامه داخلی مجلس بود.قانون آیین نامه داخلی مجلس از ماده ۶۵ تا ۷۴ به موضوع اعتبارنامه نمایندگان پرداخته است.

دو سه روز گذشته تعدادی از نمایندگان با ارسال نامه هایی به شعب مربوطه خواستار رد اعتبارنامه سیدکاظم دلخوش نماینده بندر انزلی و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران شدند.روح الله نجابت اعتراض مکتوب خود را به همراه علی اکبر کریمی وعلیرضا زاکانی به اعتبار نامه آقای غلامرضا تاجگردون اعلام نمودند درمتن نامه آمده است :

به دلیل رانت خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه ای از طرق مختلف در دانشگاه های دولتی و شرکت های تابعه و بخش عمومی اعلام می دارم.

سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری از جمله منتخبان جدیدی بودند که در نامه ای خطاب به شعبه دوازدهم نسبت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اعتراض کردند. دلایل مطرح شده به این شرح است:

احتمال جعلی بودن مدرک دکتری، ایجاد شبکه خانوادگی و فامیلی در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیر دولتی و همچنین کسب منافع اقتصادی ویژه از طریق رانت و سودجویی از طریق سواستفاده از جایگاه نمایندگی بوده است.

درخواست رد اعتبارنامه دلخوش اما به خاطر زمین خواری و سوء استفاده مالی عنوان شده است.

اعتبارنامه چیست؟

اعتبارنامه سندی است که گواهی می دهد دارنده آن برابر مقررات به نمایندگی مجلس انتخاب شده است.

حالت‌های مختلف رد یا تایید اعتبارنامه

به موجب آیین نامه داخلی مجلس هیأت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی به شعب را تکثیر و دراختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نماینده‌ای به هریک‌از اعتبارنامه‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‌الذکر اعتراض خود را کتبا به شعبه مربوطه تقدیم می‌کند. شعبه‌موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد.

همچنین در صورت عدم حضور معترض یا معترضین در شعبه، حق طرح اعتراض در جلسه علنی را نخواهند داشت مگر آنکه عدم حضور آنان به‌تشخیص هیأت رئیسه با عذر موجه بوده باشد و همچنین در صورتی که شعبه در موعد مقرر از معترض یا معترضین دعوت به عمل نیاورد، آنان‌می‌توانند در جلسه علنی اعتراض کنند.

بر اساس قوانین موجود به ویژه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز آئین نامه داخلی مجلس، پس از اینکه شورای نگهبان صحت انتخابات را در حوزه ای تایید نماید وزارت کشور بلافاصله موظف است دستور صدور اعتبار نامه را بدهد«ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» از این پس، کار بررسی تایید یا رد صلاحیت منتخبان برای حضور در مجلس شورای اسلامی منوط به بررسی اعتبار نامه در مجلس می باشد، بر این اساس اعتبار نامه منتخبان ملت در شعبی که به منظور این کار تشکیل می شود بررسی می شود که در همین راستا « شعب به موجب جدول حوزه هاى انتخابى مجلس شوراى اسلامى که براساس حروف الفبا از طرف اداره کل قوانین مجلس با نظارت هیأت رئیسه تنظیم و توزیع مى شود، رسیدگى به اعتبارنامه ها را شروع و نسبت به مدارکى که در شوراى نگهبان مورد رسیدگى قرار نگرفته و یا پس از رسیدگى شوراى نگهبان بدست آمده است اتخاذ تصمیم خواهد نمود و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیأت رئیسه به مجلس تقدیم مى دارند. «ماده ۶۵ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»

«بر اساس ماده ۶۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت مى شود. درصورتى که گزارش شعبه مبنى بر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقى باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهدشد. درغیراین صورت اعتبارنامه مصوب تلقى گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام مى نماید.

چنانچه اعتبارنامه نماینده اى از طرف شعبه یا نماینده اى مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت مى شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنى بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح مى دهد. در صورتى که گزارش مبنى بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوی شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح مى دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى کند و در صورتى که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب مى شوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى کنند. نماینده اى که اعتبارنامه اش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفین مى تواند صحبت کند و مى تواند قسمتى از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار نماید.«ماده ۷۰ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» پس از این مرحله نوبت به رای گیری می رسد که به صورت مخفی و با ورقه مخصوص انجام خواهد شد و اگر نماینده ای رای لازم را کسب ننماید نمایندگی وی کان لم یکن تلقی شده و وزارت کشور موظف خواهد بود زمینه های لازم جهت برگزاری انتخابات مجدد را فراهم نماید که بخشی از تبصره ۲ ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در این زمینه چنین می گوید « چنانچه ... اعتبارنامه منتخبین مورد تأیید مجلس واقع نشود، وزارت کشور ‌مکلف است با هماهنگی شورای نگهبان، حداکثر ظرف مدت هفت ماه، انتخابات مجدد را همزمان در حوزه‌های انتخابیه مذکور برگزار نماید. »

برخی واکنش ها به رد اعتبارنامه

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.