تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/03/12 - 09:43
کد خبر: 358000

به بهانه انتشار ۶۸۰ مین شماره مجله دانشمند

۵۷ سال انتشار بی وقفه ماهنامه دانشمند

در جستجوی کمان عنوان شماره خرداد 99 مجله دانشمند به عنوان 680 مین شماره پیاپی این مجله است که هفته پیش منتشر شد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از مرکز روابط عمومی موسسه تحقیق و توسعه دانشمند ، مجله دانشمند قدیمی‌ترین نشریه علمی‌‌‌فناوری ترویجی کشور است که 57 سال بی‌وقفه منتشر شده‌ و برای چند نسل یکی از در دسترس‌ترین منابع علمی بوده‌؛ صاحب امتیاز این مجله موسسه تحقیق و توسعه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است و هم اکنون دکتر علی خطیبی مدیر مسئولی آن را بر عهده دارد و حامد عظیم زادگان به عنوان سردبیر این مجله باسابقه فعالیت می کند.

شاید اگر شما هم یکی ازعلاقه مندان مطالب علمی هستید و یا زمانی که به سرعت و وسعت کنونی اینترنت و سایت های گوناگون علمی گسترش نیافته بودند ،به دنبال کردن اخبار و رویدادهای علمی فناوری میپرداختید حداقل برای یکبار هم شده نام دانشمند به گوشتان خورده و طراحی جذاب و رنگی روی جلد آن به چشمتان آشنا می آمد.

نخستین شماره ماهنامه دانشمند در آبان ١٣٤٢ منتشر شد. در سال‌های آغازین فعالیت دانشمند، تقریبا هیچ نشریه علمی درپیشخوان‌ روزنامه‌فروشی‌ها دیده نمی‌شد و شاید بتوان یکی از دلایل اقبال عمومی آن را همین موضوع دانست. دانشمند در دوره‌ای فعالیت‌ خود را آغاز کرد که جهان شاهد جنگ سرد و رقابت‌های علمی و فناورانه دو کشور آمریکا و شوروی به خصوص بر سر تسخیر فضا و پیشرفت‌های هسته‌ای و پزشکی بود و بازتاب ابعاد علمی این رویدادها تاثیر زیادی بر شناخته‌ترشدن نشریه آن‌زمان داشت.

از طرفی دیگر در کشور نیز تاسیس دانشگاه‌های جدید و فعالیت‌های علمی نوین در آن‌ها بر توجه مردم به مقوله علم می‌افزود. با نگاهی به آرشیو دانشمند می‌توان نام‌های بزرگی را به‌عنوان سردبیر، ویراستار، نویسنده و مترجم در شناسنامه این مجله دید. امروز دانشمند با گروهی جدید، ساختاری نو و توجه همزمان به نسخه کاغذی و ابزارهای دیجیتال به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رویکرد تازه این ماهنامه در قالب بخش‌بندی‌های موضوعی براساس نیاز مخاطب امروز متجلی می‌شود. هدف نشریه دانشمند در طول این سال‌ها افزایش سطح آگاهی علمی و تقویت روح جست‌وجوگری در میان مخاطبانش بوده‌ و هست. از این رو هر شماره مطالب مختلف علمی و فناوری در قالب یادداشت، مقاله و گزارش چاپ و منتشر می‌شود.

اعتبار دانشمند علاوه برای مطالب روان و بکر علمی ، به سابقه و خاطرات خوشی است که در طول بیش از نیم قرن برای مخاطبان خود ساخته و با وجود انبوه اطلاعات و نشریات مجازی وکاغذی که در طی این سالها منتشر شده ، هنوز هستند مخاطبان مجله دانشمند که ماه به ماه سر موعد مقرر منتظر شماره جدید این مجله اند تا از دریچه دانشمند بخوانند و ببینند در جهان فناورانه پیرامون چه میگذرد.

لذت دردست گرفتن مجله با تصاویر رنگی و ورق زدن صفحات با مطالب متنوع آن که هریک حاصل قلم یکی از نویسندگان کاربلد و متخصص دانشمند است، شاید از نوستالژیک ترین تجربه های مطالعه شما در ایامی باشد که مطالعه هایمان محدود به متن های کوتاه و بعضا نامعتبر شبکه های اجتماعی شده ،گرچه برای دوستداران طبیعت ، مجله دانشمند به صورت نسخه الکترونیکی وکیفیت عالی و با همان لذت مطالعه ورق به ورق نیز در دسترس است.

در جستجوی کمان عنوان شماره خرداد 99 مجله دانشمند به عنوان 680 مین شماره پیاپی این مجله است که هفته پیش منتشر شد ، در توضیح این شماره از دانشمند آمده است؛ از زمان‌های بسیار دور بشر به‌دنبال روش‌هایی بود تا به کمک آن بتواند گذشت زمان را اندازه‌گیری کند. پس به این فکر افتاد که از پدیده‌های طبیعی برای اندازه‌گیری زمان و تعیین تقویم استفاده نماید. او فهمید که می‌تواند به‌راحتی از پدیده‌های تکرارشونده طبیعی در جهت کارهای خود بهره ببرد. ماه و خورشید به‌عنوان پرنورترین اجرام شب و روز، بهترین انتخاب برای پایه‌ریزی تقویم و اندازه‌گیری زمان محسوب می‌شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top