تاریخ انتشار: جمعه 1399/03/16 - 23:11
کد خبر: 358416

توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس

گزارش جدید آژانس درباره برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی این سازمان بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس امشب (جمعه) با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: گزارش جدید آژانس درخصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می‌کشد.

غریب آبادی افزود: در رابطه با تحولات فنی هسته‌ای، این گزارش به پیشرفت‌های زیر اشاره می‌کند:

- عبور تولید آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن و رسیدن به ۱۳۲.۶ تن؛

- استفاده از ماشین های جدید از جمله غنی سازی با ماشین‌های IR۴،IR۵،IR۶،IRs،IRs۶،IR۲m در خطوط تحقیق و توسعه؛

-  غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد و فراتر از حد تعیین شده در برجام؛

- تولید ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که ۵۵۰.۷ کیلوگرم بیشتر از گزارش ماه مارس بوده و ۱۳۵۶.۵ کیلوگرم آن نیز اورانیوم با غنای ۴.۵ درصد می باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران همچنین با اشاره به اجرای فعالیت های راستی آزمایی برجام در ایران توسط آژانس، گفت که از جمله محورهای زیر در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته‌اند: تداوم اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت در شرایط ویژه ناشی از کرونا و همکاری مناسب ایران در این زمینه؛  تداوم اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران و ادامه راستی زمایی اظهارنامه‌های پروتکل توسط آژانس؛ تداوم راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران از سوی آژانس و  اینکه آژانس از روز اجرای برجام، به راستی آزمایی و نظارت در خصوص تعهدات هسته‌ای در ایران تحت برجام پرداخته است.

 جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ و یک سال پس از خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای ضمن اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی به طرف‌های باقیمانده در این توافق فرصت داد تا تعهداتشان را اجرایی کنند و عنوان کرد که در صورت عدم اجرای تعهدات طرف مقابل، گام‌هایی را در راستای کاهش تعهدات برجامی برمی‌دارد که بر همین اساس ایران پنج گام برداشت.

در همین خصوص علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با روزنامه اعتماد درباره اقدامات انجام شده بعد از پنج گام کاهش تعهدات برجامی عنوان کرده بود: «انجام فعالیت‌های هسته‌ای و نیز تحقیق و توسعه در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای به‌ویژه تبدیل و غنی‌سازی اورانیوم (شامل تولید و ذخیره‌سازی) بدون هر محدودیتی در حال انجام است. کار روی ساخت تعدادی از مجتمع‌های سوخت رآکتورهای اراک و رآکتورهای قدرت در حال انجام است. مراحل ساخت رآکتور تحقیقاتی آب‌سنگین اراک (طراحی جدید) در همکاری با طرف‌های خارجی و تجهیزات مربوطه در حال پیشرفت است. ساخت تعدادی از تجهیزات و قطعات رآکتور با استفاده از توان شرکت‌های داخلی در حال انجام است.مراحل ساخت دو رآکتور قدرت هسته‌ای جدید با کمک روسیه در بوشهر در حال اجرا است. تولید و ذخیره‌سازی آب‌سنگین بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top