تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/03/19 - 16:52
کد خبر: 358800

خوابگاه‌ها با ظرفیت حداکثر دو نفر در هر اتاق بازگشایی می‌شوند +جزئیات

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای بازگشایی خوابگاه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ایلنا، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در نشست مجازی با اصحاب رسانه، گفت: از شنبه 17 خرداد دانشگاه‌های علوم پزشکی بازگشائی شدند. با توجه به شیوع کرونا،  ما نیاز داریم که بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل شوند و به عنوان پزشک یا پرستار و... به مردم خدمت دهند. با معاونین بهداشت دانشگاه‌ها جلساتی از طریق ویدوئو کنفرانس برقرار کردیم. در این جلسات تمام تدابیر بهداشتی به آنها توضیح داده شده است.

وی افزود: تمهید شده است که افراد اگر می‌توانند در محل سکونت خودشان مهمان دانشگاه بومی شوند. خوابگاه‌ها با ظرفیت حداکثر دو نفر در هر اتاق بازگشایی می‌شوند. برای امتحانات دو گروه به خوابگاه ها می‌آیند و پس از گندزدایی خوابگاه‌ها، گروه دیگر برای امتحانات خواهند آمد. در ابتدا از دانشجویان پرسشنامه سلامت اخد می‌شود. در برخی از دانشگاه‌ها با استفاده از تب سنج و در برخی با تست وضعیت سلامت دانشجویان کنترل می‌شود. همچنین پک‌های بهداشتی ماسک و محصولات دیگر به دانشجویان ارائه می‌شود. کلیه مسئولین خوابگاه و مسئولین ایاب و ذهاب توجیه شده‌اند که به فاصله گذاری و گندزدائی مکان‌ها عمل کنند. اتاق‌هایی برای قرنطینه احتمالی دانشجویانی که مبتلا می‌شوند در نظر گرفته شده است.

لاری گفت: ۸۵۰۰ نفر از دانشجویان کشور در پویش ملی مقابله با کرونا داوطلب شدند. ۵۲۰۰ نفر از این دانشجویان مربوط به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی بودند. افراد در جبهه‌های درمان، پیشگیری و فعالیت‌های فرهنگی با ما همکاری کردند. افرادی که رزیدنت بودند و در بیمارستان‌ها خدمت می‌کردند نیز در مواردی با ویروس کرونا مبتلا شدند. اما خوشبختانه تاکنون حتی یک فوتی از دانشجویان علوم پزشکی نداشته‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، بیان کرد: افزایش دستمزد نیروی‌های کارآموز بیمارستان‌ها، ابلاغیه مقام عالی وزارت بوده است و تمام دانشگاه‌ها مجاب به اجرای آن هستند. منتهی این افزایش از یک تا سه برابر تمهید شد کi مشروط به توان مالی دانشگاه‌‌ها بود. اگر دانشگاهی وجود داشته‌ باشد که کمتر از توان مالی خود این کارمزد را ارائه دهد، گزارشات را پیگیری می ‌کنیم و برخورد اعمال می‌شود.

لاری اشاره کرد: ما تمام تمهیداتی که می‌توانستیم را برای بازگشائی دانشگاه‌ها ابلاغ و اجرا کرده ایم. ولی لازم است که پیگیر نقطه‌نظرات دانشجویان نیز باشیم. مبرهن است که تا زمان اولین حضور دانشجویان در شرایط کرونائی، جزئیات طرح مشخص نمی‌شود و ممکن است اشکالاتی در اجرای طرح و مفاد پروتکل‌ها وجود داشته باشد. بنابراین این انعطاف که پروتکل‌ها بنا بر گزارشات دانشجویان به روزرسانی شوند وجود دارد.

وی افزود: در این دوره فشارهای بسیاری ( شاید عمده فشار) بر روی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. ما نیاز به بازگشائی دانشگاه داریم تا نیروهای فارغ‌التحصیل ما به کادر درمان اضافه شوند. این فوریت در دانشگاه‌های وزارت علوم نیست.

معاون فرهنگی و دانشجوئی وزیر بهداشت اظهار کرد:اگر کمبودی در پک‌های تست کرونا وجود داشته  باشد جبران می‌کنیم. اما اینکه کمبود تست وجود داشته است و عکس‌های آن منتشر شده باشد غیر عقلانی است، زیرا پک‌ها هنوز توزیع نشده‌اند که کمبود آن تصویربرداری شود. آغاز این تمهید برای شنبه آتی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: مضاف بر اینکه عقلانی نیست تمام دانشجویان تست پی‌سی‌ار بدهند.  این تست تنها می‌تواند ابتلای همان لحظه فرد را نشان دهد. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه گیلان این اقدام را انجام داده‌اند . آنها سعی کردند با شناسایی مبتلایان (پرسنل و دانشجویان خود) و قرنطینه، آنها دیگران را مصون می‌کنند. ولی اینکار که دانشجویان مدام تست شوند نه توجیه علمی دارد و نه در پروتکل‌ها درج شده است. اگر موردی دیده شد که خوابگاه‌های غیردولتی پک های بهداشتی ارائه ندهند اعمال قانون می شوند. از افراد می‌خواهیم که این موارد را گزارش کنند.

لاری بیان کرد: کلیه کارهای فرهنگی ( جشنواره سیمرغ، قرآنی و تیتر ۱۲) پیگیری می‌شود. مهم ترین جشنواره ما جشنواره بین‌المللی کارتون ( کاریکاتور) است که ۸۵ کشور شرکت کردند.

ما حتما در فضای آی گپ با حضور شخص وزیر این جشنواره را برگزار می‌کنیم. این جشنواره با میزبانی شیراز است، دانشجویان فضای مجازی مربوط  را از قبل از کرونا می‌شناسند. بسیار فعالیت چشم‌گیری بود تا آنجا که حتی اسرائیل درباره این جشنواره کامنت داده است. این افتخاری برای وزارت بهداشت است که می‌تواند در شرایط کرونا به این برنامه‌ها نیز رسیدگی کند. پس از ما چین تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفته است که به نظر می‌آید جشنواره آن‌ها فیک شود. چرا که اغلب کاریکاتوریست‌های مطرح کارهای خود را به ما ارائه داده‌اند. جشنواره خاطرات کادر درمان، فیلم‌های یک دقیقه‌ای، جشنواره طراحی بازی برای کارکنان کادر درمانی هم در دستوور کار است.

وی در خصوص بازگشایی سرویس‌های غذاخوری دانشگاه‌ها  بیان کرد: ما تاکید کردیم که سلف‌سرویس‌ها باز نشوند. توصیه کردیم غذا در ظروف یکبار مصرف در اتاق‌ها ارائه شود. برخی از دانشگاه‌های بزرگ ناگزیر به بازگشایی سلف‌های خود بودند. ما تصاویر آنها را رصد می‌کنیم که فاصله گذاری اجتماعی انجام شده باشد. تاکنون این اقدامات به درستی انجام ‌شده است.  اما کلیه جشنواره و فعالیت‌های حضوری ممنوع است. ما برنامه‌هایی برای برگزاری مسابقات حضوری تمهید کردیم اما هر فعالیتی منوط به شرایطی است که کرونا معین می‌کند. بنابراین برنامه‌‌های ما در دو بعد مجازی و حضوری طراحی می‌شوند که براحتی بتوانیم شرایط را سنجیده و برنامه مناسب را اجرا کنیم.

وی در پایان گفت: به تمام مشاوران روان دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که فعالیت‌های خود را گسترش دهند. بسیاری از آنها بصورت آنلاین در دسترس دانشجویان هستند تا مشکلات روانشناختی شرایط کرونا مرتفع شود و روحیه دانشجویان سالم بماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top